سطح رادیولوژی کرج از تهران بالاتر و قابل کنترل تر است

گفتگو با پیشکسوتان درمان(20) دکتر میمنت ظفربالانژاد متخصص رادیولوژی

دکتر میمنت ظفربالانژاد متخصص رادیولوژی اصالتا اهل مشهد است و پس از قبولی در دانشگاه تهران به این شهر مهاجرت کرده و اینک 31 است در کرج کار می کند. وی سال 1347 وارد دانشکده پزشکی شده همچنین در سال 58 برای گذراندن دوره تخصصی رادیولوژی به دانشگاه تهران راه یافته است. دکتر بالانژاد از  سال 1361 پس از فارغ التحصیلی، فعالیت خود را در در بیمارستان باهنر کرج آغاز کرده است و از آنجا که رتبه اول برد رادیولوژی را به دست آورده بود از سال 1367نیز  به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران در آمده. همکاری با دانشگاه آزاد کرج و تدریس برای دانشجویان مامایی به مدت حدود بیست سال از دیگر فعالیتهای دکتر میمنت ظفربالانژاد است  .

وی در پاسخ به این پرسش که انگیزه اش از انتخاب رشته پزشکی چه بوده می گوید:
عاشقانه انتخابش کردم و این رشته را دوست داشتم. دوران دبیرستان دانش آموز خوبی بودم و مورد تشویق معلمهایم . هنوز هم این رشته را دوست دارم و از انتخابش پشیمان نشده ام. اگر بار دیگر به دنیا بیایم همین رشته را انتخاب می کنم.برای تخصص  چند رشته مورد علاقه ام بود از جمله کودکان. اول هم همین تخصص را شروع کردم اما گفتند اول باید به صورت سپاه بهداشت خدمت کنیم، من هم رفتم وقتی برگشتم دیدم شیفت زیاد داره و من بچه کوچک داشتم . رشته رادیولوژی شیفت شب نداشت. نورولوژی هم قبول شدم اما رادیولوژی رو دوست داشتم و انتخابش کردم. هیچ وقت هم به بچه ها نگفتم به خاطر شما از علاقه ام دور شدم چون وظیفه مادریم بود.

به فرزندانتان پیشنهاد می دهید پزشکی بخوانند یا رشته شما را ادامه بدهند؟

هیچ وقت به بچه ها القا نکردیم . همیشه می گفتم پزشکی جز علاقه هیچی نداره شهرت و پول را رشته های دیگه هم دارن. دخترم دندانپزشکی و دوتای دیگه مهندسی خوندن.

این علاقه به رادیولوژی از کجا اومد؟

نمی دونم ولی واقعا دوست داشتم و سال 68 اولین مرکز سونو گرافی دربخش خصوصی و رادیولوژی رو در کرج افتتاح کردم . اولین مرکز مامو گرافی رو هم در سال 74 راه اندازی کردم.

شما تجربه خدمت در هردو بخش دولتی و خصوصی را دارید تفاوت هایشان در چیست؟

کار هیات علمی و آموزشی را خیلی دوست داشتم اما جای خیلی بزرگ آدم اختیار ندارد. در بخش خصوصی اختیار دست خودت است در سیستم بزرگ امکانات خیلی بیشتره در بیمارستان دانشگاهی بودجه و تجهیزات میاد و به شرطی که توزیع عادلانه باشه آدم آپ تودیت یا بهتر بگم از نظر علمی به روزتر می مونه.

اگر برای ادامه تحصیل در رشته رادیو لوژی از شما مشورت بگیرند چه خواهید گفت؟

واقعا اگر از خوندن این درس لذت می برند وارد بشن چون رشته پزشکی خیلی سنگینه و مدام باید سرت در کتاب باشد از نظر دیگران شاید اینطور باشه که با رشته پزشکی نونت در روغنه در حالیکه خیلی رشته های دیگر هم هست که  سبک تره و پول هم درمیاره . پول در آوردن نباید اولویت و انگیزه باشد به ویژه هنگام انتخاب رشته پزشکی .

خاطره خوش ؟

خانم جوانی برای عکس اومده بود من در حال سونو بودم تکنسینمون اومد گفت بیمار هنگام پایین اومدن از تخت از حال رفته. پرس و جو کردم متوجه شدم شب گذشته از روی اوپن افتاده برای شکستگی دنده اومده عکس بیاندازه. دوران دانشجویی از استادم شنیده بودم که در چنین مواردی ممکنه پارگی طحال رخ بده سریع بردیم برای سونو گرافی طحال که برق رفت . از درمانگاهی که نزدیکمون بود کمک خواستم اومدن رگ مریض رو گرفتن که اگر اورژانسی بود زمان را از دست ندیم. دم در مرکز برقها رو تعمیر می کردن همسر اون خانم رفت خواهش کرد مورد اورژانسی داریم برقها را وصل کردن. سونو کردیم دیدم بله پارگی طحال داره و زنگ زدیم اورژانس و مریض منتقل شد بیمارستان مدنی و هندل شد و مشکل برطرف شد. عمرش به دنیا بود و سالها بعد هم به دیدنم می اومد.

اخلاق حرفه ای را در شغلتان چه طور تعریف می کنید؟

کرج رادیولوژیستهای خیلی خوبی داره فقط دوست دارم که حرمت یکدیگر رو نگه دارند به ویژه در حضور مریضها حرمت همکار بسیار مهمه . بیماران مهم ترین مراجعین ما هستند احترام آنها را نداشته باشیم هیچی نداریم.

مشکلات صنفی شما چه چیزهایی است ؟

سرعت تکنولوژی انقدر بالاست که هرچه می دویم نمی رسیم. کل جامعه پزشکی ایران خودشان را در سطح دنیا نگه داشته اند ولی چون تکنولوژی به ارز و تحریم بسیار وابسته است خیلی تحت فشارهستیم . خیلی خیلی زیاد مشکل داریم و همه هم سعی می کنند خودشان را سرپا نگه دارند. مشکلات از سمت دانشگاه ها با وجود تحریم و تعرفه های ریالی و هزینه هایی که دارندهم هست.

رشته رادیولوژی از آغاز کرونا در خط مقدم تشخیص بوده چه پیام بهداشتی در این زمینه دارید؟

اصل بر رعایت پرو توکلهای بهداشتی است و حفظ فاصله و شستن دستان و استفاده از ماسک و اگر امکانش باشد واکسیناسیون.

خواسته شما از نظام پزشکی چیست؟

هرکسی در هر جایگاهی که هست وظیفه خودش را درست انجام بدهد مشکلی پیش نخواهد آمد.

گفته می شود هماهنگی و ارتباطی بین برخی پزشکان و مراکز رادیولوژی وجود دارد و بیماران را معرفی می کنند نظرتون چیه؟

از سالی که رزیدنت بودم این صحبتها بود. می شنیدم اساتید می گویند کار زشتی است و نباید انجام بشه. چون شخصا دور و بر این کار ها نبودم و ندیدم نظری ندارم و خیلی هم سخته در شرایطی کار کنی که بقیه این کار را می کنند تو نخواهی واردش بشی. اما شدنی است که درست کار کنی. زحمتت بیشتر میشه درآمدت کمتر میشه ولی کار درست رو انجام می دی . چنین روابطی خیلی ناپسنده بازار کار رقابتی است باید سالم باشه و این انرژی می بره باید از علم و توانت مایه بگذاری ولی شدنیه .

جایگاه رادیولوژی کرج و امکانات را نسبت به کل کشور چه طور می بینید؟

سطح کرج بسیار بالاست حتی نسبت به تهران از سطح بالاتری برخورداره و البته قابل کنترل تر است. تعرفه در تهران داریم که 3 برابر کرج دریافت میشه نظارت هم نیست و در کرج نظارت قوی تر است . امکانات بیشتره حتی فروشنده های دستگاه می گن آنچه در کرج هست تهران نیست .

سطح رادیولوژی ایران با جهان قابل مقایسه هست؟

برابری می کنه اگر تحریم و ارز همین طور سنگین بمونه و پشتیبانی نباشه شدنی نیست . حرفش بود که مراکز رو به سرمایه داران بسپارند و رادیولوژیست ها استخدام بشن ولی در آن صورت کیفیت بسیار بد خواهد شد. دیدگاه من متخصص علاقمند با کسی که سرمایه گذاشته و سود سرمایه اش را می خواهد کاملا متفاوت است. البته کمی به این سمت حرکت کرده قبلا به غیر از رادیولوژیست مجوز نمی دادن الان می دهند.

کلام آخر

دل خوش برای همه ملت ایران  و مردم جهان ارزو  میکنم

 

گفتگو از واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج : دکتر عبدالرضا مزینی_فریبا کلاهی