مهمترین هدف انجمن جلوگیری از ورود افراد متخلف به این حوضه است

گفتگو با روسای انجمن ها (25): زهره حاج حسینی رئیس انجمن بینایی سنجی

انجمن صنفی اپتومتری البرز قبل از اینکه به انجمن کشوری متصل شود بصورت مستقل ۱۵ سال پیش توسط همکاران کرج با هدف دفاع از حيطه شغلی اپتومتری آقای بختیاری و خانم آذر اولین گام را برداشتند و در اداره کار به ثبت رسید. بعدها شاخه های استانی هم به شکل زیرمجموعه استان البرز مجوز گرفت. از سال ۸۵ دوره های سه ساله انتخابات برگزار می شود که تاکنون دو دوره آقای بختیاری و سه دوره خانم حاج حسینی ریاست را بر عهده داشته اند در این رابطه با او به گفتگو نشستیم:

- فعالیت انجمن شما بیشتر صنفی است یا علمی؟

انجمن اپتومتری استان البرز حدود بیست سال پیش با هدف دفاع از حیطه شغلی گروه، توسط همکاران شاغل در کرج به ویژه دوستانی مثل جناب آقای بختیاری و سرکار خانم آذر و دوستان دیگر در اداره کار به ثبت رسید. از این رو تا امروز دغدغه های صنفی بیشتر مدنظر انجمن بوده است و در چند سال اخیر انجمن شاخه استانی انجمن علمی کشور و جامعه اپتومتری کشور شده است.

مهمترین هدف انجمن اپتومتری شفاف سازی و سالم سازی فضای کار همکاران اپتومتریست و جلوگیری از ورود افراد غیر و متخلف و بدون مجوز به این حوضه است. حل مشکلات صنفی همکاران با سازمان ها و ارگان ها و ... و بهبود ارتباط و فضای همکاری با بیمه‌ها و کلینیک‌ها از دیگر اهداف انجمن می باشد. بدیهی است این مهم از طریق ارتباط سازنده و دوستانه با نظام پزشکی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و واحد نظارت و کارشناس مربوطه در دانشگاه میسر میشود. انجمن اپتومتری البرز به شکل خاص روی چالش‌ها و مشکلات صنفی همکاران اپتومتریست دارای دفتر کار مستقل و ارائه راهکارهایی برای بهتر شدن فضای کار این گروه فعالیت می‌کند.

- البرز چند عضو دارد؟

در کرج حدود ۱۰۰ اپتومتریست عضو نظام پزشکی شده اند که البته گروهی فقط در فضای کلینیک ها فعالیت دارند و عده ای هم به دلایلی در این استان فعال نیستند. انجمن حدود ۶۰ عضو رسمی دارد ولی کل گروه شاغلین اپتومتری در البرز تحت حمایت و پوشش خدمات انجمن قرار می‌گیرند.

عضویت در انجمن البرز راهی برای ورود به طرح های مختلف معاینه چشم مثل طرح معاینه کودکان بدو ورود به دبستان، طرح سنجش تنبلی چشم بهزیستی و طرح معاینه بچه های دبستانی با آموزش و پرورش می باشد.

- منبع درآمد انجمن از عضویت هاست؟

منبع درآمد انجمن از حق عضویت سالانه انجمن است که از اعضای رسمی دریافت میگردد ورودیه انجمن یک میلیون ریال و برای حق عضویت سالانه یک میلیون و پانصد هزار ریال در نظر گرفته شده است.

- خدمات صنفی ارائه شده انجمن در طی سالیان اخیر چه چیزهایی بوده؟

خدمات صنفی انجمن در سالهای اخیر:

مشکل ورود افراد غیر اپتومتریست به حوزه این گروه در عینک سازی ها و کلینیک های چشم پزشکی یکی از دغدغه های اصلی ماست

از جمله مشکلی که به خاطر این دخالت و ورود افراد غیر به شکل غیرقانونی در سال ۹۸، منجر به اعتراض دسته جمعی و استعفای همکاران ما در کلینیک نور البرز گردید. البته این مسئله در کلینیک نور دیدگان و نور نگاه هم در حال اجرا است و افراد غیر اپتومتریست در سابجکت و تجویز عینک، فیت لنز کانتکت لنز و انجام تست‌های پاراکلینیک مشغول به کار هستند که البته این مسئله به خاطر به خطر انداختن سلامت چشمی جامعه و فضای شغلی همکاران ما و از آنجایی که شرح وظیفه رشته اپتومتری است به شدت مورد اعتراض بوده و هست. البته رسیدگی به این تخلفات به دلایل متعددی بسیار کند در حال پیگیری است ولی تا رسیدن به نتیجه و حل مسئله، تلاش و رایزنی را ادامه خواهیم داد.

یکی دیگر از مسائل، معاینه و فروش عینک طبی در محل ارگان ها و سازمان ها بوده است که علاوه بر بی‌کیفیتی معاینه چشم در این مراکز راه ورود افراد غیر و متخلف و تخلفات بیمه‌ای گسترده را هموار کرده است. لذا نامه ای ارزشمند از دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از این نوع فعالیت ها اخذ گردید که در کل کشور برای کنترل این جریان بسیار ارزشمند بود.

مسئله دیگر قانونمند کردن فضای فروش و ساخت عینک طبی است. طبق آیین نامه های وزارت بهداشت و آرای دیوان عدالت اداری، ساخت و فروش عینک طبی تحت نظارت وزارت بهداشت و مختص گروه اپتومتری و البته گروه محدودی از عینک سازان قدیمی است که دارای مجوزهای خاصی در گذشته بوده اند. لذا برای ایجاد فضای سالم تجارت و رقابت و بالا بردن کیفیت و قانونمندی، به دنبال ایجاد ارتباطی سازنده با عینک سازان مجوزدار و اتحادیه صنفی ایشان و دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی هستیم تا فروش عینک طبی در مغازه ها با مسئولیت فنی اپتومتریست و افراد دارای صلاحیت، شکل قانونی و درستی داشته باشد.

- نقش انجمن شما در توسعه سلامت چیست؟

انجمن ما با شفاف و سالم سازی فضای فعالیت گروه اپتومتری و قانونمند کردن افراد شاغل در این حوزه مثل اپتومتریست و عینک ساز و با ارتباط سازنده و حل مشکلات و چالش ‌های ایجاد شده بین گروه اپتومتری و کلینیک های چشم پزشکی و یا گروه های دیگر، راه را برای دسترسی عموم مردم به خدمات اپتومتری به عنوان پیشگامان خط اول سلامت بینایی هموار می سازد. از جمله طرح تنبلی چشم بهزیستی که سال ها با همکاری انجمن اپتومتری البرز و بهزیستی با کیفیت بالا به ارائه خدمات پرداخته و طرح بدو ورود به دبستان کودکان و همچنین معاینه کودکان در طول سال تحصیلی با همکاری خوب بین انجمن و آموزش و پرورش به علاوه ارائه خدمات معاینه چشم و خرید و ساخت عینک طبی کودکانی که توان مالی خانواده ی ایشان برای تهیه عینک طبی کافی نیست.

انجام طرح های عامه پسند و خدمت رسان برای گروه های سنی مختلف مانند افراد مسن، کودکان، افراد کم توان جسمی و ذهنی.

- نمره انجمن شما از یک تا بیست چند است؟

حدودا 17

- وضعیت انجمن اپتومتری در قیاس با کشورهای مشابه چگونه است؟

در کشورهای مختلف حوزه و محدوده فعالیت این رشته کمی متفاوت است. در برخی ایالت های آمریکا، اپتومتریست حتی لیزر چشم، جراحی های عیوب انکساری و کاتاراکت را انجام می‌دهد و در کانادا در دو شکل PHD و دکترای حرفه‌ای OD فعالیت می‌کنند و دکترای حرفه‌ای بیشتر در بخش خدمت رسانی به مردم است. در ایران چند سالی است که PHD رشته اپتومتری فعال شده و فارغ التحصیلان افتخارآفرینی تربیت شده‌اند که به ارتقای رشته کمک شایانی کرده است.

تلاش برای تربیت گروه اپتومتری و گرفتن مجوز دکترای حرفه ای( OD )اپتومتری از آمال و اهداف درازمدت است که در حال پیگیری است و امید است که تحقق یابد.

- توصیه تخصصی انجمن به عموم مردم چیست؟

نظر به اینکه شرح وظایف اپتومتری یعنی بررسی عیوب انکساری، تجویز عینک، رفع تنبلی چشم کودکان و بزرگسالان، تجویز و فیت کانتکت لنز، درمان و اصلاح غیر جراحی اختلالات دید دو چشمی و انجام Vision therapy و تست های پاراکلینیک، گزارش سلامت چشمی برای استخدام و ... می باشد مردم میتوانند برای استفاده از خدمات حوضه کاری اپتومتری بدون مراجعه به کلینیک ها و به دور از ازدحام و شلوغی به خصوص در شرایط همه گیری بیماری دفاتر کار اپتومتری را در فضایی آرام،استاندارد و مناسب تجربه کنند و در مدت زمانی کاملا استاندارد از ارائه خدمات بهره مند باشند.

به علاوه با توجه به اینکه عینک طبی یک ارتز طبی و پزشکی است و ساخت و فیت علمی آن متناسب با نیاز شغلی و سنی افراد و متناسب با نسخه نگاشته شده بسیار در اثربخشی و راحتی و کیفیت عینک اهمیت دارد، بهتر است عینک طبی از مؤسسات معتبر و مورد تأیید وزارت بهداشت و قانونی تهیه و ساخته شود.

در اینجا از مردم عزیز درخواست داریم هرگونه انتقاد و پیشنهاد از دفتر اپتومتری را با دفتر انجمن به آدرس خیابان اصلی شاهین ویلا نبش سوم شرقی و یا با تلفن:

34210720-09044710720 مطرح نمایند.

- تعامل انجمن شما با کدام انجمن ها بیشتر است؟

خوشبختانه تعامل و دوستی بسیار نزدیک با سایر انجمن های کارشناسان پروانه دار و سایر گروه های پزشکی داریم و معتقدیم که دوستی بهترین و مؤثرترین راه برای رفع مشکلات و چالش های صنفی و شغلی است.