گفتگو با پیشکسوتان (3) علی صمدی جانباز :

عدم حمایت بیمه یعنی عدم حضور معلول در جامعه

علی صمدی جانبازمتولد 1345، کارشناس پیشکسوت عرصه ارتوپدی فنی یا ارتز و پروتز است که سال 1369 از علوم پزشکی ایران فارغ التحصیل شده و پس از 8 سال فعالیت دولتی در بهزیستی و بنیاد جانبازان ، خدمت در بخش خصوصی را انتخاب کرده است .

 روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج در بخش "گفتگوی ویژه با پیشکسوتان" این فرصت را داشت تا از تجارب ارزنده وی بهره مند و اطلاعات قابل تاملی از خدمات و مشکلات صنفی این رشته بدست آورد . حاصل این گفتگو را در ادامه می خوانید:  

تعریف ساده و دقیق این رشته چیست و در چه حیطه ای خدمات می دهد؟

رشته ارتوپدی فنی یا تکنیکال ارتوپدی، از ارتز و پروتز تشکیل شده . ارتز به وسایل کمکی گفته می شود که در راستای بدن قرار می گیرند برای کمک به عضوی که وجود دارد اما توانمندی لازم را ندارد. مانند بریس در فلج اطفال، عصا، عینک، کفشهای طبی و غیره که متناسب بانیاز های مراجع اسکن، قالب گیری و ساخته می شود. نوعی رشته مهندسی پزشکی است که در آن آناتومی، مقاومت مصالح، بیومکانیک آموخته می شود و در کنارش ساخت پروتز ها که جانشین عضو بدن انسان هستند مانند پای مصنوعی ، چشم مصنوعی..

علت انتخاب  ورودتان به این رشته چه بود؟ آیا در حال حاظر از انتخابتان رضایت دارید؟

طبیعتا برای کسانی که رشته تجربی می خوانند پزشکی در اولویت است و بعد زیر شاخه های پیراپزشکی . در بدو ورود شناخت کافی از این رشته نداشتم اگرچه تحیقیاتی انجام دادم و توصیه های یک پزشک خانواده برای انتخاب این رشته مرا مطمئن کرد. علاقه در پی آن بوجود آمد. با ورودبه حیطه کار متوجه شدم رشته ای خدمات رسان داریم که می تواند زندگی افراد را آسان تر و آنها را برای ورود به جامعه آماده کند. این بسیار لذت بخش است . انگیزه می دهد و در کنارش اگر در کارت حرفه ای و کاربلد باشی ،  بعد اقتصادی قابل قبول هم دارد.

برای کسانی که در آستانه انتخاب این رشته هستند چه توصیه ای دارید؟

این رشته سختی های خودش را دارد کاری یدی و سنگین است . کار اجرایی برای قالب گیری و ساخت و کار با چرم و آلومینیوم و استیل  دارد. کسی که وارد این رشته می شود باید از توانایی جسمی خوبی برخوردار باشد زیرا قدرت بدنی می خواهد. از سوی دیگر ذوق بسیار می خواهد. من علاقمندانی را که برای مشورت مراجعه می کنند به کارگاه می برم تا از نزدیک شاهد ساخت وسایل، سابیدن گچ، فرم دادن آلومینیوم و استیل  و موارد مشابه باشند و تصمیم قاطع بگیرند.

از قدیمی ترینهای ارتوپد فنی کرج هستید از چه سالی فعالیتتان را در این شهر آغاز کردید ؟

سل 1371 اولین مرکز آکادمیک ارتوپد فنی کرج را راه اندازی کردم. اگرچه مشکلات فراوانی داشتیم. نه نظام پزشکی وجود داشت نه معاونت بهداشت مارا زیر مجموعه خود می دانست. بنابراین یک شرکت تاسیس کردیم. بعدها که نظام پزشکی اعلام کرد باید مجوزهارا از ما دریافت کنید از حقوقی به حقیقی تبدیل شدیم . انجمن را هم سه سال پیش تاسیس کردیم که شعبه ای از انجمن مرکزی تهران است .

مردم چه چیزهایی را در رابطه با حرفه و تخصص شما باید بدانند؟

 درشهر هانوفر آلمان طی گفتگو با یک کلینیک فنی متوجه شدم روزانه تعداد بسیار بالایی کفی طبی تولید می کند که جای تعجب داشت فقط  یک شهر و یک مرکز . دلیل آنهم آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت پا و راحتی و استاندارد کفش برای راه رفتن بود. زیرا انتقال درست وزن و راه رفتن اصولی همه به کفی مرتبط است . همه پس از خرید کفش هایشان را می بردند تا برایشان کفی تولید کنند.

مردم باید بیماری های پا و سلامتی پاها را جدی بگیرند. بعد از 2.5 سالگی حتما کودک باید توسط جراح ارتوپد معاینه شود و اگر عارضه ای تشخیص داده شد یا صافی و قوس کف پا از استانداردهای لازم برخوردار نبود، مطابق تجویز پزشک برای ساخت کفی مناسب اقدام کنند. بیماری های مادر زادی مانند در رفتگی لگن یا آنها که در کودکی بوجود می آیند بسیار مهم هستندکه متاسفانه در کشور ما دقت زیادی به آنها نمیشود و تا حاد و درد ناک نشود مانند دندان درد برای درمانش اقدام نمی کنیم.

به لحاظ صنفی یا دیگر مسائل جانبی، سختی های کارکردن در این رشته چیست؟

در فاز صنفی نقش بیمه در شغل ما بسیار مهم است در واقع خلا حضور بیمه خدمات به شدت احساس می شود . متاسفانه خدمات ما تحت پوشش بیمه نیست و اگر چه تولیدات اکثرا داخلی است در برخی موارد هم خارجی ، بسیار گران در می آید . توان ما هم برای تخفیف دادن آنقدر نیست که دردی از مردم دوا کند. بیمه ها باید توجیه باشند که این ابزار می تواند افراد را به جامعه برگرداند و باری از روی دوش جامعه هم برداشته می شود. در حالیکه بدون بیمه خیلی افراد توانایی خرید یا ارتز و پروتز را ندارند.

مسئله بعدی تهیه جنس و قطعات است.  برای من که 27 سال است در این رشته کار می کنم و آشنایان زیادی دارم شاید راحت باشد ولی کسی که تازه وارد این رشته شده  بازار را نمی شناسد،آسان نیست .زیرا باید برود بازار ورق لاستیک، چرم، آلومینیوم و استیل تهیه کند. برای جوانی که تازه فارغ التحصیل شده و البته خانمها این کار راحت نیست . باید یک جایی به صورت متمرکز یا تعاونی وجود داشته باشد که همکاران ما بدانند تمام قطعات را می توانند از آنجا تهیه کنند و برای خرید هرکدام از قطعات بازار را نگردند.

از سوی دیگر جای خاصی برای فروش برخی قطعات مانند پنجه مصنوعی که از خارج وارد می شود نیست و باید بگردید تا کسی را پیدا کنید که داشته باشد .

تعریف اخلاق حرفه ای از دیدگاه شما چیست؟ چه اصولی باید به عنوان اخلاق در رشته شما رعایت شود؟

چیزی که خودم رعایت می کنم برخورد محترمانه و صمیمیانه با مردم است و به پرسنلم همواره توصیه کرده ام حق دادن به مردم و مراجعین یک اصل است. برای همین مراجعین می گویند تعریف اخلاق شمارا زیاد شنیده ایم. برای یک مراجع با نسخه که40 دقیقه وقت می گذاریم مشورت می دهیم هزینه پرداخت می کند پرونده سازی میشه پشیمان می شود، من پول را برمی گردانم . با اینکه هزینه کرده ام و وقت گذاشته ام . این روشی است که جواب می دهد. در حد توان و علم خودم بیماری را برای مراجعه کننده توضیح می دهم در دراز مدت خودش می شود معرف من. مقطعی فکر نکردن در هر کاری جواب می دهد . منظم بودن و ارتباط خوب اعتماد مردم را جلب می کند .

خاطره خاصی در طی این سالها داشته اید که تاثیر آن را فراموش نکنید و همواره به یاد داشته باشید؟

3 سال پیش در گیر ماجرایی شدم که حل و فصل آن تا دوماه پیش طول کشید. شهرداری اعلام کرد صنف شما باید در محل تجاری فعالیت کند و پارکینگ را هم تامین کنید و گرنه پلمپ می شوید. 275 میلیون هم باید جریمه بدهید و برقتان راهم قطع می کنیم. سه سال طول کشید تا با دوندگی بسیار ثابت کنیم درمانی هستیم و می توانیم در مکان غیر تجاری هم فعالیت کنیم . چه قدر دوندگی کردیم و به دیوان شکایت کردیم وکیل گرفتیم و هزینه کردیم. اگرچه نهایتا دیوان رای را به نفع ما صادر کرد اما این هزینه و وقت و انرژی که از ما گرفته شد، جبران پذیر نیست . شغل ما نیازمند تمرکز و کار دقیق و حساس است. باید برای کودک فلجی که برای کمک نزد من می آید، کاری حساب شده و کاملا دقیق بسازم اما اگر تمرکز و آرامش فکری نداشته باشم روی کارم تاثیر منفی می گذارد.

انتظارتان از نظام پزشکی چیست؟

از نظام پزشکی ، معاونت درمان انتظارات مشابهی دارم همین مشکل شهرداری که برای من پیش آمد و سه سال وقت عمر و زندگیم را گرفت، با ورود سازمان یا معاونت درمان به عنوان یک نهاد قدرتمند سریعتر به نتیجه می رسید . این مسئله ایست که برای هر کدام از اعضا می تواند پیش بیاید قانون باید تکلیف موارد مشابه را از قبل مشخص کرده باشد تا اعضا تک به تک دنبال اثبات حقانیتشان نروند.

اوقات فراغتتان را چه طور پر می کنید؟

اگر چه وقت زیادی برای فراغت ندارم ماهی گیری ، استخر و پینگ پونگ را دوست دارم .

 

 

 

گفتگو: دکتر عبدالرضا مزینی / فریبا کلاهی