گفتگو با پیشکسوتان (12): دکتر سید محمود خدا پرست متخصص کودکان

حکمت زندگی است که آدم را در مسیر خاص قرار می دهد

   دکتر سید محمود خدا پرست متولد 1327 رشت . پس از اخذ دیپلم  و ورود به سپاهی دانش، حدود سال49 به و ارومیه و سپس رم سفر کرده و در سال 1360پزشکی عمومی را  در ایتالیا به پایان رسانده است. سپس به فرانکفورت و سوئیس سفر کرده و طی این سالها برای کسب هزینه های زندگی و تحصیل به کار با برق و فیبر نوری مشغول بوده است.

دکتر خدا پرست می گوید آن سالها سیستم تحصیل به گونه ای بود که می توانستیم ادامه واحدهای درسی را در شهر های مختلف بخوانیم و امکانات مسکن هم برایمان فراهم بود. دانشگاه رم بسیار بزرگ بود و حدود سال 57با اینکه هنوز فارغ التحصیل نشده بودم به عنوان پزشک معتمد در سفارت ایران کار دانشجویان را در تورینو و سیسیل را ه می انداختم.

سال 60 مهمترین مرحله زندگی من آغاز شد . همه جور امکاناتی داشتم و تصمیم گرفتم تخصص بگیرم. بلافاصله پس از فارغ التحصیلی دوره عمومی به ایران بازگشتم. ازدواج کردم. به عنوان مامور به پارس مغان، مرکز سل گیلان فرستاده شدم. مدتی را در کاروان حج به عنوان پزشک کار کردم و بعد از سال 66 با سمت مدیرکلی بهداری استان لرستان مشغول شدم که دوران جنگ بود. شهر ها آن زمان حال و هوای روستایی داشتند، امکانات ساخت و ساز نبود اما خانه های بهداشت  و بیمارستان های 90 تا 100 تختخوابه زیاد بود. آن زمان خانه های بهداشت اهمیت زیادی داشتند و امکانات و تعدادشان کافی بود.

پس از قطعنامه و در سال 68 منتقل شدم به بیمارستان تخصصی اطفال مفید تهران و وارد حیطه تخصصی شدم . بعدهم به هشتگردآمدم و مدیر شبکه هشتگرد، نظرآباد، طالقان بودم. آن زمان همه یک پارچه بودند. 2 سال بعد هم به کرج آمدم و در شبکه بهداشت کرج مشغول شدم اما از آنجا که دیگر تمایلی به کار اجرایی نداشتم و ترجیحم کار درمانی بود به بیمارستان باهنر آمدم و چون نیازمند گروه اطفال بود این کار را پذیرفتم و طی سالهای 73 و74  کارم را در باهنر آغاز کردم بعد هم ابلاغی برای بیمارستان امام علی (ع) دریافت کردم که اگرچه مصوبه اش 90 تختخوابی بود تنها 30 تخت فعال  داشت و بیشتر به امور زنان و زایمان می پرداخت. حدود 9 سال مسئولیت آنجا را داشتم تا اینکه بازنشسته شدم .

آیا مطب تخصصی اطفال هم داشتید؟

از وقتی وارد کرج شدم مطب داشتم اما مطب پایدار اطفال نبود چون کارهای اجرایی داشتم و حساب مالی برایش باز نکرده بودم . الان هم مطب دایر است و چند شیفت کشیک بیمارستانی هم دارم.

اگر به عقب برگردید بازهم رشته اطفال را انتخاب می کنید؟

میشود زندگی را تغییر داد. اما حکمت زندگی است که آدم را در این مسیر قرار می دهد . آن زمان کارهای دیگری هم می توانستم بکنم اما ناراضی نبودم سن که بالامیره آدم بیشتر به تاریخ توجه می کنه می بینه زندگی خیلی پیچیدگی ها داره بالا و پایین داره . من راضی هستم.

ویژگی های اخلاقی ایده آل و مناسب متخصص اطفال از نظر شما چیست؟

ارزشها از زمان ما تا امروز تفاوتهای زیادی کرده، آدمها فرق کردندنظرشان هم فرق کرده خیلی ها عقبه اش را نمی دانند . این که از این رشته چه می خواهند  هم نمی دانند. فکر می کنند خب چون کودکان معصومند یا رشته دیگر نمی توانند بروند کودک را انتخاب می کنند. زمان ما سونوگرافی و رادیولوژی و بیهوشی انقدر پیشرفته نبود. وسیله خاصی نداشت. طرفدار هم نداشت. الان رقابت سخت شده و صرفا برای اینکه رشته ای را انتخاب کنند وارد می شوند. البته برخی هم به طور ژنتیکی توانمند هستند مهم این است هر کجا که هستی کارت را خوب انجام بدهی در نتیجه حالت هم خوب است .

در حال حاضرجایگاه و موقیت کار در این رشته چه وضعیتی دارد؟

 این رشته و اساسا پزشکی، هنر است که چه طور وارد بازار کار شویدو بستگی به خلق و خوی افراد دارد. اینکه می خواهند بیزنس کنند یا درمان؟ رشته اطفال رشته  بدی نیست تعداد پزشکان در این شاخه تخصصی زیاد است حدود 100 نفر در استان البرز ولی نباید مشکلی وجود داشته باشد.

پیام شما در زمینه کودک و کرونا چیست؟

در کل درگیری کودکان و کرونا کم است اما بستگی به این دارد گرفتار کدام سوش از کرونا شوند از 35 سال تا 80 سال بیشترین درگیری وجود دارد. این بیماری بسیار وحشت ناک است . عده ای هم از ICU , CCU بیرون می آیند اما خدانکند کسی به این بیماری گرفتار شود. از آنجا که خانواده ها به بچه ها بیشتر رسیدگی می کنند نسبت به قبل مورتالیتی کودک کم  داریم نسبت به دیگر بیماری های دیابت و مادر زادی یا CP  مشکل کرونا در کودکان کمتر است.

اوقات فراغت را به چه صورت سپری می کنید؟

مواقعی که مطب هستم اگر بیمار هم نباشد زودتر برنمی گردم به منزل و تا آخر وقت کتاب می خونم . چه کتابهای جدید، چه کتابهایی که قبلا خوندم . اینروزها وقتی برای کار دیگه نیست .

انتظار شما از سازمان چیست؟

تجمیع افراد در یک جمع را می پسندم . نبودش مشکل آفرین است . حالا اینکه چه قدر مفید است یا می تواند کار کند بحث دیگریست . سلایق متفاوت است. سازمان یک مرجع علمی است . برخوردها باید علمی باشد. خانواده پزشکی بزرگ است و هرکدام طرفی هستند یکی طب سنتی است یکی طب علمی . معاونت درمان هم سمت خودش است تا به حال نشده است که اینها یک پارچه شوند. اگرچه در حال بهتر شدن هستند. سیستم درمان استان در نظام پزشکی مسائل را مطرح می کنند. اینجا باید حل شود وجودش لازم است . باید دیدگاه سازنده و طرح و ایده داشت . به نظر من وبینار ها تاثیر گذار نیستندو کلاسهای عمومی و باز آموزی حضوری  چنانچه پروتوکلها رعایت شود بهتر است

 

کلام آخر

حضور پزشکان پیشکسوت و سن بالا در این برنامه گفتگو بسیار خوب است که بیایند و از تجاربشان استفاده کنیم خیلی سازنده است .

گفتگو از واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج : دکتر عبدالرضا مزینی_فریبا کلاهی