نشست خبری ویژه روزجهانی شیر مادر برگزار شد

رئیس انجمن متخصصان کودک: تغذیه با شیر مادر جزئی از پروسه فرزند پروری است

همزمان با روز جهانی شیر مادر نشست خبری با محوریت اهمیت، جایگاه، فواید و اصول تغذیه با شیرمادر و خطرات ناشی از محرومیت نوزاد از این دوره حیاتی تغذیه برگزار شد .

رئیس انجمن پزشکان متخصص اطفال در این نشست با تاکید براین موضوع که  هیچ دلیل و توجیه و بیماری نمی تواند نوزاد را تغذیه با شیر مادر محروم نماید گفت تغذیه با شیرمادر جزئی از پروسه و اصول فرزند پروری است و ضمن اینکه نباید نقش پدر در این دوران نادیده گرفته شود افزود: بهتر است بگوییم خانواده در انتظار فرزند، خانواده دارای فرزند شیرخوار .

این پژوهشگر امور نوزادان یاد آور شد: اگر خانواده ای برای شیردهی و تغذیه نوزادش برنامه ای ندارد چگونه می تواند برای آینده او تصمیم بگیرد؟کودک می تواند در آینده معترض شود که در قبال نواقص جسم و جان او مسئول بوده اند.

دکتر محمد زنوزی راد تصریح کرد: هرگونه تصور،تفکر، باور سنتی وعوامانه که مادرو نوزاد را از در آغوش گرفتن و شیردهی منع کند مردود است و با تکیه بر علم امروز نوشیدن شیر مادر یک ضرورت غیر قابل انکار است . از اولین قطره شیرمادر که آغوز یا کلستروم نامیده می شود باید توسط نوزاد نوشیده شود تا آخرین دوره شیره دهی .

وی گفت: در هر سنی از دوران جنینی نوزاد، شیرمادر متناسب با نیاز های آن دوره تغییر یافته و حتی در صورت بروز زایمان پیش رس شیر مادر متناسب با نیازهای همان سن نوزاد ترکیبات کافی را درخود جای داده است.

این استاد دانشگاه با تکیه بر شگفتی های علم خلقت و تولد انسان گفت: مادران باید بدانند هیچ شیر مصنوعی با هر تکنولوژی پیشرفته نمی تواند جایگزین شیر مادر شود و جز در چند بیماری نادرکه داروهای خاص بدخیمی مصرف می شود شیرمادر ضرری برای کودک ندارد.

این متخصص کودکان یادآور شد : اگر در موارد بسیار نادرو محدود نوزادی نتواند شیرمادر را مصرف کند جایگزین بعدی هرگز شیر حیوانات نخواهد بود و شیرخشکهایی با پایه شیرگاو که عوارض آن مرتفع شده و نسل دوم است باید جایگزین شود .

وی با اشاره به اینکه حتی در بیماری های خطرناک شیر مادر به عنوان اولین و طبیعی ترین واکسن جهان آنتی بادی های لازم را به بدن طفل شیرخوار انتقال می دهد گفت: در گردش خون مادر چیزهایی وجود دارد که اگر مادردچار عفونت شود بدن وی تنها آنتی بادی های تولید شده را از راه شیر به بدن نوزاد انتقال می دهد.

دکتر زنوزی راد گفت: حتی شیر مادران ضعیف و دارای سوءتغذیه برای حیات و رشد طفل کافی و کامل هستند. اگر نوزادی در 37 یا 34 هفتگی به دنیا بیاید بدن مادر شیری متناسب با رشد نوزاد در همان مقطع سنی به او می دهد. این شگفتی هرگز در شیرهای مصنوعی نیست و امکان ندارد بتواند متناسب با نیاز او ترکیب شود.

وی با انتقاد از تبلیغات وسیع مافیای شیرخشک یا همان شیرهای مصنوعی یاد آور شد: نوزادی که با شیرمادر تغذیه می شود 25 برابر احتمال عفونت گوش کمتری خواهد داشت و کودکی که با شیر مصنوعی رشد می کند احتمال ظرفیت کمتر هوش به واسطه فاصله گذاری بین مادر و نوزاد را تحمل خواهد کرد..

وی گفت این یک چالش فرهنگی است و باید نقش شیرمادر در تغذیه نوزاد پذیرفته و باور شود خوشبختانه فاصله فیزیکی و رعایت اصول بهداشتی که در ایام کرونا با کمک رسانه ها برای مردم پذیرفته و جا افتاده شد، کمک کرد تا بهداشت محیطی نوزاد و رعایت فاصله 6متری حفظ شود.

وی از مزایای شیر مادر در ایام پاندمی کووید19 نام برد و خاطرنشان کرد: حتی مادران بارداری که دچار ویروس شده بودند فرزندانشان را شیردادند و این پروتوکل الزام شیردهی در بیمارستان امام ع ثابت کرد مادران کووید مثبت هم می توانند بدون  انتقال تنها بایک ماسک کودک را شیرداده و نسبت به این بیماری واکسینه کنند.

وی گفت: خوشبختم   بگویم در استان البرز  فوت هیچ نوزادی به دلیل کووید ثبت نشده  اگرچه همواره NICU بیمارستانها اشغال بوده است .

وی درپایان خاطر نشان کرد: شیردهی اصولی دارد که بدون آن مزایا و فواید شیرمادر تامین نخواهد شد و یکی از مهمترین های آن "چسبندگی " یعنی آغوش مادر و استشمام بوی مادر توسط نوزاد است که 9 ماه شنیده و با آن آرامش می یابد.به میزان پایبندی مادر به شیردهی و چسبندگی است که اختلالات خواب کودک برطرف شده و ضمن تامین حقوق انسانی او سلامت مادر نیز تقویت خواهد شد .

این متخصص اطفال اشاره کرد متاسفانه طی دو دهه اخیر با افت PHC (خدمات بهداشت اولیه) از جایگاه برتر و رتبه های جهانی و اوج، از قد و قواره های استاندارد WHO جامانده ایم و سلامت کشور بدون متولی رها شده است .

 

دکتر علیرضا جشنی مطلق  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و فوق تخصص تغذیه نوزادان در اهمیت شیردهی نوزادان گفت: تمام تلاش ما بر آموزش خانواده ها و مادران در زمینه فواید حیاتی و الزام شیردهی است .

وی تصریح کرد: کلستروم و یا همان شیراولیه مادر که غلیظ و زرد رنگ است سرشار از آمینوگلوبولین بوده و ماده بسیار ارزشمند و حیاتی است که متاسفانه گاهی به واسطه باورهای غلط و عامیانه دور ریخته می شود و نوزاد از این واکسن طبیعی که ایمنی اش را تامین می کند محروم می شود .

دکتر جشنی مطلق افزود: خواص شیرمادر به قدری زیاد است که در هر بخش از فوائد آن حرفهای بسیاری برای گفتن وجود دارد . وقتی مادر به واسطه شیردهی دچار درد می شود نباید او را رها کرد و یا شیردهی را متوقف  نمود که با تسریع درمان و حمایت وی می توان از دوری نوزاد و مادر پیشگیری کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: از جمله باور های غلط در پاندمی کرونا بود که به شدت نیازمند اصلاح است. برخی گمان می کنند مادری که کرونا مثبت است نباید کودک خود را شیر بدهد حال آنکه ثابت شده از طریق تغذیه با شیرمادر ویروس منتقل نخواهد شد. اهمیت زندگی بخش شیردهی به حدی بالاست که که نه تنها شیردهی در شرایط کرونامنع نمی شودتوصیه WHO هم بر ادامه شیردهی است .

وی افزود: در بدترین شرایط و امکانات بد تهیه و آماده سازی شیرخشک و شستشوی شیشه می تواند آلودگی ها را به بدن نوزادان منتقل نماید در حالیکه شیر استریل با دمای مناسب بدون هزینه در بدن مادر وجود دارد.

وی افزود:  اگر بخواهیم مطابق آمار میزان علاقمندی مادران به شیردهی را بر اثر آموزشها بررسی کنیم در سال 98 کمتر از 50 درصد مادران به این امر تمایل داشتند و پس از آغاز کرونا شاید به دلایل اقتصادی این رقم بالاتر رفته و بهبود یافته اما راضی کننده نیست زیرا شیردهی باید آگاهانه و با علاقه وتمایل مادر همراه باشد.

دکتر جشنی مطلق گفتک بازاریاب های شیرهای مصنوعی با خط ریز روی بطری شیرمادر را تبلیغ می کنند و در بنرهای بزرگ به تبلیغ و ایجاد نیاز به شیر خشک می پردازند و حمایت می شوند برخی همکاران ما نیز قانع می شوند فلان شیرخشک همه نیازهای کودک را در خود دارد و متاسفانه توصیه می کنند.

وی افزود: پیش از هرچیز باید بدانیم میزان کالری مازادی که مادران باردار نیازدارند 300 کیلو کالری است در حالیکه نیاز مازاد مادران شیرده به 500 کیلوکالری در روز می رسد و باید بدن آنها تامین شود. نباید پس از زایمان مادران به حال خود رها شوند.

جشنی مطلق گفت : شیرمادر برای رشد و تکامل کودک در مدت شیرخوارگی کفایت می کند حتی مادرانی که چندقلو یا کودکان نارس به دنیا آورده اند باید نوزادان خود را با شیرخود تغذیه کرده و مطمئن باشند این بهترین راه تضمین سلامت آنهاست.

وقتی مادر به هر دلیل دچار درد یا مشکلات شیردهی می شود و شیردهی را قطع می کند سیکل تغذیه کودک معیوب می شود و حتمن باید در همان آغاز  به رفع مشکل پرداخته و ماد رو شیرخوار را حمایت کرد.

فریبا کلاهی