در سال 99

460 مورد كد سكته قلبی به بیمارستان های استان البرز مراجعه كرده اند

در نشست مشترک معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی به صورت ویدئوکنفرانس مطرح شد :در این نشست نحوه اجرای طرح 247 ( کد سکته قلبی)  و 724 ( کد سکته مغزی ) و وضعیت درمان ناباروری در استان البرز بررسی شد. 

 دکتر دهقان نیری دبیر علمی کمیته قلب و عروق  دانشگاه علوم پزشکی البرز گزارش جامعی در خصوص تعداد مراجعین کد 247 ارائه داد . 

 وی عنوان کرد در سال 99 ، 460 مورد کد 247 به بیمارستان های استان  البرز مراجعه داشته اند و 3167 آنژیوگرافی و 1568 آنژیوپلاستی انجام شده است . 

وی در خصوص چالش های موجود در بیمارستان شهید رجایی برای اجرای طرح 247 عنوان کرد :   بسیاری از بیماران  مراجعه کننده به این مرکز از  اتباع خارجی بوده  و فاقد هر گونه پوشش بیمه ای  که  جهت پرداخت مالی مشکلات متعددی ایجاد می شود . 

 دکتر دهقان نیری خاطر نشان کرد : خوشبختانه در زمان کرونا که بسیاری از پزشکان و کادر درمان مبتلا به کرونا بودند با مدیریت صحیحی که انجام شد هیچ گونه وقفه ای در ارائه خدمت نداشتیم  و در زمان استاندارد، خدمات با بهترین کیفیت به بیماران ارائه میشد . 

 وی از مسئولین وزارت بهداشت خواست  که برای اجرای بهتر این طرح تدابیری برای هزینه بیمارانی که فاقد بیمه هستند انجام شود  و با گسترش زیرساخت اورژانس پیش بیمارستانی  دراستان  امکان انتقال سریع تر بیماران فراهم شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن خدمات ارائه شود . 

 در ادامه دکتر شبنم سهیل نادر دبیر علمی کمیته سکته مغزی در  دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد : 

 شروع این طرح در استان البرز از سال 95 بوده و خوشبختانه اقدامات بسیار مناسبی در این راستا انجام شده است . کارگاه های متعدد آموزشی مداوم برای پرسنل اورژانس و سایر همکاران درمانی برگزار شده است و تعداد زیادی پمفلت آموزشی جهت آموزش به عموم مردم تهیه و منتشر شده است . 

 خوشبختانه از آغاز این طرح هیچ بیماری نبوده که در بیمارستان زمان  طلایی را از دست بدهد و پزشکان و پرستاران ما به صورت کاملا حرفه ای و دقیق بیماران را مدیریت می کنند . 

 وی در خصوص مسائل موجود در اجرای این طرح به کمبود متخصص نورولوژیست به خصوص در مناطق حاشیه ای استان اشاره کرد .

وی افزود :  مسافت برخی مناطق نسبت به بیمارستان شهید رجایی که سانتر پذیرش بیماران کد سکته مغزی نیز  است بسیار زیاد است و تا بیماران به مراکز درمانی منتقل شوند زمان زیادی را  از دست می دهیم . 

 در ادامه دکتر ساره محمدی معاون درمان دانشگاه  عنوان کرد: 

  در حال حاضر در استان البرز  مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی مرکز پذیرش بیماران کد 247 و 724 می باشد و در مراکز خصوص نیز پذیرش بیماران کد 247 در بیمارستان تخت جمشید انجام میشود  و بیماران کد 724 در بیمارستان قائم پذیرش می شوند .

  اگر بتوانیم تعداد مراکز ارائه دهنده این خدمات را افزایش دهیم بیماران سریع تر به مراکز درمانی منتقل می شوند . 

 وی خاطر نشان کرد : در تلاش هستیم طرح کد سکته قلبی را در مجتمع آموزشی درمانی امام علی(ع) و طرح سکته مغزی  را در بیمارستان دکتر شریعتی نیز  راه اندازی کنیم 

  در بخش اورژانس پیش بیمارستانی نیز زیرساختی فعال شده است که نوار قلب بیمار مشکوک به سکته قلبی به تلفن همراه پزشکان ارسال میشود و اقدامات سریع تر برای بیماران انجام میشود . 


  دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد پتانسیل گروه قلب در دانشگاه علوم پزشکی البرز بسیار بالاست و باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت بیماران صورت پذیرد .