سلامت کودک،  مهمترین شاخص توسعه پایدار کشور هاست

 گفتگو با روسای انجمنها(21)دکتر محمد زنوزی راد رئیس انجمن پزشکان متخصص کودکان استان البرز: 

گفتگو با روسای انجمنها(21)؛  دکتر محمد زنوزی راد رئیس انجمن پزشکان متخصص کودکان استان البرز:

 سلامت کودک،  مهمترین شاخص توسعه پایدار کشور هاست

 

در ادامه پرونده خبری گفتگو با پیشکسوتان درمان و روسای انجمنها و در بیستمین نشست، به یکی از خوش برخورد ترین و پیگیرترین پزشکان یعنی  دکتر محمد زنوزی راد، رسیدیم. وی که به عنوان رئیس انجمن پزشکان متخصص اطفال مهمان مابود ابتدا از تاریخچه پیدایش این انجمن گفت:  

انجمن محفلی بود از پزشکان با سابقه در کرج سالها هم ادامه داشت و سال 1384 همزمان با انتخابات نظام پزشکی جلسه ای به دعوت قدما و بزرگان طب کودکان برگزار شد. طرح تشکیل انجمن را در آن نشست عنوان  و قانعشان کردم باید یک سازماندهی ارگانیک وجود داشته باشد در جمع غیر رسمی آنروز تصویب شد. مجمع عمومی با حضور حداکثر دکترهای اطفال برگزار شد در سال 84 و بلافاصله برای ثبت اقدام . اداره ثبت اسناد املاک مطابق قانون موسسات ان را ثبت کرد. با تاکید خودم در حوزه مستقل از وزارت بهداشت، در حوزه وزارت کشور، ثبت شد که از نظر اجتماعی محدودیت فعالیت نداشته باشیم و رسالت اجتماعی تری در گروه اطفال نسبت به سایرگروه ها و رشته ها وجود داشته باشد و از سوی دیگر در فرمانداری هم انجمن را به ثبت رساندیم بعدها به سطح استانداری آن را ارتقا دادیم و جزو اولین گروه های پزشکان بودیم که ثبت وزارت کشور شدیم. در سال 97 انتخابات انجمن استان را برگزار کردیم، فراخوان دادیم اما هیچ کجا آمار دقیقی از پزشکان اطفال وجود نداشت نظام هم فقط بخش خصوصی را در اختیار داشت به هر روی با تلاش و ارتباطات شخصی توانستیم 120نفر را آمار بگیریم دعوت کنیم و از این تعداد 61 نفر در جلسه حضور پیدا کردند که خودش یک رکورد بود برای انجمن تخصصی، دوستانی که رای آوردند با اکثریت قاطع انتخاب شدند  

  • روسای ادوار مختلف انجمن چه کسانی بودند؟

قرار بود هر2 سال انتخابات داشته باشیم بعد از 86 دکتر خداپرست رئیس انجمن بودند و مدت طولانی 4 دوره دوساله ایشون به تنهایی مسائل را پیگیری کردند و گردن پزشکان اطفال بسیار حق دارند در تمام جلسات نظام پزشکی هم شرکت داشتند.

  • نقاوت ضعف و قدرت انجمن را در چه می بینید؟

به جهت تقویت انجمن که آنزمان ابتدا قدرت بسیج نیرو نداشت و روی این بخش کار نشده بود ،پس برش و امکانات هم نداشت نیازمند جذب اعضا بودیم و جذب نیروهای فعال و آگاه و همدل که اینها نیازمند وقت و انرژی است که پیگیری های صنفی به درستی انجام شود. در این زمینه هم فعالیت کردیم .

  •  ضعف تشکل های کشور از نگاه شما در چیست؟

نگاهشان به مشکلات کشور کمرنگ است ، زلزله ای، مصائب اجتماعی یا اقتصادی رخ بدهد مثل کرونا که اتفاق افتاد، نیازمند حرکتهای قوی تر ی هستیم. البته از برکات کرونا این بود که  نظام پزشکی را قوی تر کرد. اعضایی که سازمان را فقط یک تشکل صنفی می دانستند متوجه شدند که نظام رسالت اجتماعی هم دارد .

  • نقد شما به مدیران اجرایی حوزه سلامت چیست؟

سیر اشتباهی را در اقتصاد سلامت جلو می بریم چون ملی نیست. امنیت و سلامت باید ملی باشد. این مقوله قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست یک واقعیت است که ما در کشور امنی زندگی می کنیم از نظر تعداد تجهیزات و تکنولوژی و ساخت جزو مرفه ترین کشورهای خاورمیانه هستیم. ولی ساختار یکدست سلامت نداریم وگرنه تصمیمات به سرعت گرفته می شد و زمان از دست نمی رفت. وقتی بهداشت جهانی قاطعانه می گوید واکسن باید زده شود، پس باید انجام شود بخش سلامت باید تشخیص بدهد یک واکسن اپرو بشود یا خیر نباید حرفی توش باشد و گرنه تاثیر گذار نخواهیم بود. بسیاری رهبران بزرگ جهان پزشک بودندو البته اقتصاد دان که می تواند الگوی خوبی باشد رهبران و مبارزانی چون چگوارا که پزشک بودند یا دکتر قریب که شعارش جامعه گرایی بود و نگاه پزشک باید اینگونه باشد. اگرچه روح دکتر قریب را نشناختند فقط دست مزد کم گرفتنش را فهمیدند. دکتر قریب خیر بود فعالیت اسیاسی اجتماعی هم داشت ولی چیزی که او را متفاوت می کرد این بود که او حکیم بود و مردم قبولش داشتند. مدیری که سعه صدر ندارد هر آن با نقد به خودش می لرزد .

  • انجمن شما صنفی است؟

از نظر تشکیلاتی بله ولی چون شعبه ای از کودکان کشور است علمی هم هستیم. البته انجمن پزشکان کودکان ایران فقط از وزارت بهداشت مجوز دارد.

  • تیتر فعالیت های اخیر انجمن را بفرمایید؟

در طی سالهای 97-98 فعالیت های اصلی ما در شاخه علمی بود و به ویژه در سال 98 به اوج خودش رسید . 7 رویداد علمی  را زیر نظر نظام پزشکی برگزار کردیم . سال 99 به علت شرایط کرونا تمرکز بیشتر بر روی درمان و حمایت از مجموعه تامین کننده تجهیزات بیمارستان ها بود

  • مهمترین فعالیت صنفی انجام شده در انجمن را بفرمایید؟

باارزش ترین کاری که نقطه ارجاع کشوری هم شد تعرفه های ما بود که مشکلات زیادی در این بخش داشتیم فعالیت صنفی روی آن نشده بود . ظرفیت های قانونی را در یک حرکت جمعی و منسجم مطالعه کردیم خدمات شتخیص و درمان که کد گذاری شده بود را بررسی کردیم خدماتی که در مطبها کد داشت و ما از آنها بی اطلاع بودیم با تحقیق و بررسی مکتوب و منسجم تدوین کردیم و متوجه شدیم در روال عادی ویزیت با تعرفه دولتی با لغ بر 135 هزار تومان است ولی ما 50 هزار تومان دریافت می کردیم. جلسه گذاشتیم بزرگان انجمن دعوت شدند از دوستان و انجمن های کشوری و شهر های مختلف دعوت و رفراندوم برگزار کردیم نظر سنجی شد بررسی شد از جنبه قانونی استفاده کردیم و جدولی تهیه شده از خدمات و تعرفه ها و در مطبها نصب شد اجرا کردیم در سال 98 موفق هم بود و به صورت پایلوت کشوری در آمد. با تعزیرات وقانون وکارشناسان حقوقی هم مشاوره کردیم جنبه شکایات و برخورد علوم پزشکی هم بررسی شد و از آنجا که مُرّ قانون مکتوب بود قابلیت اجرایی داشت .

  • تعداد اعضای انجمن چند نفر است ؟

اعضای مستمر ما 130 نفر تعدادی هم که قبلا عضو بودند مهاجرت کردند یا مراحل عضویتشان طی نشده .

  • منبع درآمد انجمن از کجاست ؟

فقط حق عضویت و انقدر امانت داریم که تمام ایونتها را مشارکت گرفتیم دوستان از جیب گذاشتند و دست به حق عضویت نزدیم . وسایل و سربرگها هم دوستان خریداری کردند و حتی پذیرایی های داخل جلسات از جیب  انجمن نیست.

  • دفتر انجمن کجا مستقر است ؟

با حمایت دکتر نیکجو مکان رایگانی در اختیار انجمن قرار گرفته است

  • از صفر تا بیست چه نمره ای به انجمن می دهید؟

15

  • جایگاه انجمن در مقایسه با انجمن های مشابه در سطح منطقه و جهان کجاست؟

در این زمینه مطالعه ای انجام ندادم شخصا ولی تمام آنهایی که از طریق وب می توانستم مطالعه کنم پسوند سوسایتی متخصص کودک را استخراج کردم کشوری مثل آمریکا تعداد بسیار زیادی از انجمنهایش به صورت ایالتی و سوسایتی فعالیت دارند در برخی کشور ها حتی یک اسم هم ندیدم . چیزی که جالب بود دستیاران مطب منشی ها و دستیاران دندانپزشکی هم برای خودشان انجمن داشتند.

  • از نظر شما نقش انجمن ها (به طور ویژه انجمن شما) در توسعه پایدار کشورها چیست؟

اول باید ببینیم کودکان چه جایگاهی در سلامت دارند بهداشت جهانی اکثرا معیار سلامتش مرگ و میر کودکان زیر 1 سال و 5 سال ، نوزاد، مادر است که اندکس خیلی مهمی است و این آمار روزانه در جهان ثبت  و امید به زندگی بررسی میشود . اندکس سلامت کودکان وقتی معیار ارزیابی توسعه و سلامت یک کشور در شرایط توسعه پایدار است رسالت نهادهایی که با این سلامت و جامعه در تعامل هستند سنگین تر میشود و نقشش پررنگ تر انجمن کودکان بسیار مهم است من شخصا رفته ام نقاشی کودکان، ادبیات کودکان، شعر کودک را خوانده ام ارتباط گرفته ام چون باید جامعه کودک را همه جانبه بسنجم و بشناسم. امکان دسترسی به واکسن، لباس، تحصیل و غذا و سلامت و آموزش کودکان بسیار مهم است. در این راستا شبکه دوستدار کودک را در البرز راه اندازی کردیم با مشارکت گرفتن از تمامی انجمن هایی که به نوعی با کودک فعالیت می کنند از خیریه تا آموزشی و حقوقی که با مجوز در زمینه کودک در البرز فعال هستند یک ارتباط قوی گرفتیم که متاسفانه با مسئله کرونا افت حضور پیدا کرد ولی پیگیر تشکل استانی هستیم .

از دیگر فعالیتهایی که انجام دادیم موضوع تکامل عصبی کودک بود که با فعالان این حوزه آشنا شده و همدلی کنیم. بلاشک همدلی دوستی ها را ریشه دار تر می کند ایونتهایی گذاشتیم اولین بار روز جهانی نوزاد نارس را در آبان 98 برگزار کردیم همایش تکامل عصبی کودک برگزار کردیم و چهره های شاخص این رشته را دعوت کردیم . 

در عصر کرونا باید بتوانیم از این ظرفیت برای تقویت انجمنها در جهت همدلی و سازمان ها استفاده کنیم حتی قویتر از قبل شاید نشود حضوری کارهایی انجام داد ولی می توانیم اطلاعات بگیریم . اگر پهنای باند اینترنت درست نشود فضای ذهن ما باید درست بشود این به عنوان یک زیر ساخت بسیار مهم است . یادمان باشد کودک باید یاد بگیرد و سالم بماند برای سوء تغذیه کودک امروز هیچ توجیهی وجود ندارد. کسانی را دیدم که کودکشان تا 9 ماهگی هیچ واکسنی دریافت نکرده هیچ دکتری نرفته سوء تغذیه شدید دار و این یعنی نگاه خانواده باید اصلاح شود در تمام حوزه ها مشاوره آنلاین وجود دارد . ابزارهای تشخیصی و درمانی متصل به اپها وجود دارد هزینه آنها زیاد هم نیست . یک موبایل یعنی یک مدرسه یک مرکز مشاوره بهداشت و سلامت .

گفتگو : واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج : #دکتر عبدالرضا مزینی_فریبا کلاهی