مرکز بهداشت اعلام کرد:

پاسخ به سوالات رایج واکسیناسیون

سوالات متداول در خصوص واکسن کووید 19

 

چه وقت واکسن در دسترس من خواهد بود؟

  • به دلیل حجم بالای تقاضای جهانی و تولید تدریجی واکسن و عدم امکان دسترسی همزمان همه افراد به واکسن، در همه کشورها اولویت بندی جمعیتی می شود.اولویت‌بندی گروه‌های جمعیتی برای دریافت واکسن کووید 19 بر اساس شواهد علمی و اصول و ارزش‌های اخلاقی انجام می‌شود.

اولویت بندی گروه های جمعیتی برای دریافت واکسن چگونه است؟

  • بر اساس سند ملی واکسیناسیون کوید19، واکسیناسیون در 4 فاز انجام می‌شود.
  • در فاز اول واکسن برای گروه‌های زیر تزریق می شود:
  •  کارکنان ارایه دهنده خدمات بهداشتی درمانی که در خط اول پاسخگویی به بیماران کووید هستند.
  • افراد با ریسک بسیار بالای بستری شدن و مرگ به دلیل کووید مانند:
  •   افراد با ریسک بالاو افراد کم‌توان ذهنی و جسمی ساکن در مراکز نگهداری و پرسنل این مراکز
  • افراد ساکن در خانه‌های سالمندان و پرسنل خانه‌های سالمندان
  • جانبازان ساکن در مراکز نگهداری جانبازان و پرسنل این مراکز، و جانبازان بالای 50 درصد و جانبازان شیمیایی تنفسی
  •  گروه‌هایی که در فاز دوم واکسن دریافت می کنند عبارتند از:
  • افراد مسن
  • بالای 80 سال/ 75 سال/ 70 سال/ 65 سال
  • افراد با بیماری‌ها و شرایط زمینه ای پر ریسک 16 تا  64سال (بر اساس اولویت سنی  از بالا به پایین در لایه‌های 10 سال به 10 سال از 64 سال به پایین) شامل:
    •  (ابتلا به بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده یا سایر بیماران دریافت‌کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده ایمنی یا مبتلا به نقص سیستم ایمنی، بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و پرفشاری خون و چاقی مفرط ).
  • گروه‌هایی گه در فاز 3 واکسن دریافت می کنند عبارتند از:
  • افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی و پرسنل آنها مانند:
  • افراد ساکن در زندان ها، مراکز تادیب زیر نظر سازمان زندان ها/ افراد ساکن در گرمخانه ها و سکونت‌گاه‌های موقت شهرداری ها
  • سربازان و نظامیان ساکن در آسایشگاه های شبانه روزی در نهادهای نظامی و انتظامی
  • افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
  • مهاجرین ساکن در کمپ‌های رسمی مهاجرین / مددجویان ساکن در کمپ‌های ترک اعتیاد
  • سایر پرسنل نظام سلامت که در خط اول پاسخگویی به بیماران کووید نیستند
  • افراد در مشاغلی که در تماس بیشتر با مردم و خطر بیشتر ابتلا هستند {مانند پرسنل شعب بانک‌ها،

حمل و نقل عمومی، پلیس، معلمین و سایر کارکنان مدارس، پرسنل تولید و توزیع مواد سوختی، تولید و توزیع مواد خوراکی، پشتیبانی زیرساخت‌ها)برق، آب، گاز، ارتباطات(،خدمات شهری)آتش نشان، پاکبان،....)، مراقبان و سایر کارکنان مهد‌کودک‌ها}

  • افراد 55 تا 64 سال
  • در فاز چهارم، سایر افراد جامعه بر اساس اولویت سنی و بیماری زمینه ای واکسن دریافت می‌کند

 

من می توانم انتخاب کنم که چه واکسنی را دریافت کنم؟

توجه به این جمله که "بهترین واکسن واکسنی است که زودتر از بقیه به دست شما می رسد"،  نشان از اهمیت سرعت واکسیناسیون همگانی است و اهمیت کمتر نوع واکسنی که استفاده می شود. هر چند تمام واکسن های تایید شده بازار فاز 1 و 2 مطالعات را طی کرده و ایمن و بی خطر هستند اما همواره این حق برای افراد وجود دارد که در صورتی که چند نوع واکسن برای تزریق در اختیار داشته باشد، بتواند واکسن مورد انتخاب خود را دریافت نماید. در همه دنیا توصیه می شود که منتظر برند خاصی نباشید و هر چه زودتر خود را ایمن نمایید.

شایع ترین عوارض جانبی که پس از دریافت واکسن های کووید19 ممکن است رخ دهد، چیست؟

بعد از واکسیناسیون ممکن است عوارض جانبی محدود و خفیفی رخ دهد که طبیعی است ونشانه آن است که واکسن، بدن شما را محافظت می کند. عوارض جانبی رایج عبارتند از درد در محل تزریق، قرمزی و تورم در بازودر محل ورود سوزن، و همچنین خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب گذرا و برخی علایم خفیف دیگر. گاهی این عوارض جانبی می تواند توانایی شما را در انجام فعالیت های روزمره را تحت تأثیر قرار دهد، و نیاز به استراحت داشته باشید اما معمولا در طی چند روز برطرف می شود.

واکسن کووید19 چه مدت ایمنی ایجاد خواهد کرد؟

هنوز محققان نمی دانند ایمنی کسانی که واکسینه شده اند ، چه مدت طول می کشد. در مقایسه با عوارض خفیف واکسن، آنچه مشخص است این است که خود بیماری کووید 19 می تواند باعث بیماری شدید و مرگ بسیاری از افراد شود، در صورتی که به بیماری کووید 19 مبتلا شویم ، خطر انتقال بیماری به عزیزانمان که در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند وجود دارد بنابراین، تزریق واکسن کووید 19، انتخاب مطمئن تری است.

اگر من 2 دوز واکسن را بزنم، آیا نیاز است که ماسک بزنم و فاصله ام را با دیگران حفظ کنم؟

در حال حاضر ، افرادی که به طور کامل واکسینه شده و دو دوز خود را دریافت نموده اند باید در جامعه همچنان فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مناسب را رعایت نمایند.  

اگر من قبلا مبتلا به کووید19 شده باشم و بهبودی حاصل شده باشد، نیاز است که واکسن کووید19 را دریافت کتم؟

بطورکلی بدون توجه به اینکه فردی قبلاً کووید 19داشته یا نه، باید واکسیناسیون انجام شود. این به این دلیل است که دانشمندان هنوز نمی دانند پس از بهبودی از کووید 19، چه مدت، در برابر بیماری ایمن هستید. گرچه عفونت مجدد به ندرت رخ می دهد اما بیماران بهبود یافته ممکن است مجدداً مبتلا شوند و گاهی بیماری مجدد از نوبت قبلی شدیدتر هم باشد.

واکسن کووید19 از چه چیزی ساخته شده اند؟

واکسن اسپوتنیک و واکسن استرازنکا/آکسفورد فقط دارای قطعاتی از ژن ویروس عامل کوید19 هستند که توسط یک حامل موقت (آدنوویروسی که خودش قابلیت تکثیر و بیماریزایی در بدن را از دست داده است و تنها مانند اتوبوسی برای حمل کدهای ژنتیکی کوید19 عمل می کند)، و لذا ایمنی بخشی خوبی داشته و قادر به ایجاد بیماری به هیچ وجه نیستند.

واکسن بهارات ویروس کاملا غیرفعال شده ای است که توانایی بیماریزایی کوید19 را ندارد و به شکل ویال های حاوی مایع شفاف آماده تزریق می باشد. و برای سن 18 تا 55 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن سینوفارم هم همانند واکسن بهارات ویروسی کاملا غیرفعال است که تمام قطعات ایمنی زای خود را دارد و در ایران برای گروه سنی 18 سال و بالاتر (بالای 60 سال نیز مجاز است) مورد استفاده قرار می گیرد.

چه کسانی برای دریافت واکسن باید پول پرداخت کنند؟

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برنامه واکسیناسیون رایگان تمامی آحاد مردم را در دست اجرا دارد و هزینه‌ای توسط مردم برای دریافت واکسن پرداخت نمی شود.

هر کس که در کشور جمهوری اسلامی ایران ساکن است، فارغ از ملیت و قوم و زبان، واکسینه خواهد شد و نیاز به داشتن دفترچه بیمه، یا پرداخت هزینه به هیچ عنوان نمی باشد.

چند دوز واکسن کووید19 نیاز هست که ما دریافت کنیم؟

در حال حاضر تمام واکسن های وارداتی موجود در بازار نیاز به دو دوزدارند. به فاصله ی بین دودوز باید توجه نمود و شما نباید دوز دوم را زودتر از فاصله زمانی توصیه شده دریافت کنید. وزارت بهداشت درزمان مقرر برای دریافت دوز دوم نیزهمانند دوزاول، به شما پیامک یادآوری خواهد زد.

اگر من بیماری زمینه ای داشته باشم می توانم واکسن کووید19 دریافت کنم؟

افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند، اگر سابقه ی واکنش آلرژیک فوری یا شدید به واکسن کووید 19یا به مواد موجود در واکسن را نداشته باشند.می توانند واکسن کووید 19دریافت کنند. واکسیناسیون افراد بالغ در هر سنی و با بیماری های زمینه ای اهمیت زیادی دارد زیرا با درجات مختلف در معرض خطر بیماری شدید ناشی از کووید 19 هستند.


 

من می توانم واکسن کووید19 را دریافت کنم در حالی که اکنون مبتلا به کووید19  هستم؟

خیر. افراد مبتلا به کووید 19 که علایم دارند باید تا زمان بهبودی بیماری و پایان زمان ایزولاسیون برای دریافت واکسن باید صبر کنند زیرا خروج زودهنگام از ایزوله باعث انتشاربیماری میشود.