گفتگو با پیشکسوتان (17):دکتر حمزه معماریان رئیس انجمن داخلی

همواره کنار بیمار باشیم نه مقابل او

دکتر حمزه معماریان متخصص داخلی نام آشناست. برای هرکسی که درکرج زندگی می کند. زیرا نام او با درمان کرج گره خورده است. آن زمان که جز چند بیمارستان و درمانگاه کم تجهیزات، درکرج امکانات دیگری نبود. متولد 1325 زنجان و فارغ التحصیل دانشکده پزشکی تبریز است. سال 1350دکتری عمومی را دریافت و پس از گذراندن دوره سپاهی بهداشت و یکسال در درمانگاه سرابی تویسرکان سال 1353 برای اخذ تخصص عازم آمریکا شد. درکوران انقلاب سال 57 پس از اخذ تخصص بیماریهای داخلی با گرایش قلب و عروق با انکه مجوز طبابت در آن کشور را داشت به میهن بازگشت . یک سال در بیمارستان بهارلو تهران خدمت کرد و از 1358 به کرج آمده در بخش دولتی استخدام و تا امروز 42 سال است که این شهر را از خدمات ارزنده خود بهره مند ساخته. راه اندازی بخش داخلی بیمارستان کمالی و توسعه بیمارستان شهید رجایی حصارک به صورتی که جوابگوی نیاز شهروندان باشد از خدماتی است که پرونده دکتر معماریان را زرین ساخته است.

خود در این باره می گوید: آن سالهای اول انقلاب، در شهر کرج متخصص انگشت شمار بود و ما چند نفر جواب گوی تمام اورژانس های غیر جراحی بودیم و ضمن فعالیت مستمر در بیمارستان شهید رجایی، بصورت آنکالی بیمارستان کمالی و مدنی را نیز پوشش می دادیم. تمام تلاش من و همکارانم این بود که خدمات قابل قبولی ارائه داده و امکانات درمانی را ارتقا دهیم که تا حدودی هم موفق شدیم. حدود 9 سال در تربیت دانشجویان و انترن های دانشگاه آزاد تهران و پرستاران و ماما ها فعالیت داشتم.

-         در چه بخش های دیگری فعالیت کردید؟

سالها مسئول بیمارستان شهید رجایی بودم و پس از بازنشستگی در سال 83 با توجه به گرایش قلب و عروق حدود 25 سال در بخش قلب و ccu بیمارستان امام خمینی فعالیت داشتم.

از نظر صنفی هم چهاردوره عضو هیات مدیره نظام پزشکی کرج و 6 دوره عضو و رئیس هیات بدوی انتظامی کرج و رئیس هیات تجدید نظر استان البرز بودم.دوبار پزشک نمونه استانی شدم و سال 91 نیز از طرف جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به عنوان پیشکسوت در تهران معرفی شدم .

-           انجمن گروه داخلی را چه سالی تاسیس کردید ؟ محدوده کاریتان علمی است یا علمی صنفی؟

سال 1377 انجمن گروه داخلی را در بیمارستان شهید رجایی حصارک با همکاری دوستان(داخلی _قلب_ نورولوژی و عفونی) به عنوان زیر شاخه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران راه اندازی کردیم. حدود 22 مسئولیت آن برعهده من بوده و در انجام کارهای اجرایی و باز آموزی ها از همکاری صمیمانه دوستان در این چهار رشته بهره برده ام. فعالیت انجمن علمی –صنفی است. چند سالیست که نورولوژیستها انجمن مستقلی تشکیل داده اند ولی هنوز در ترکیب هیات مدیره 7 نفری انجمن داخلی حضور دارند.

-           جایگاه طب داخلی در بین دیگر رشته ها کجاست؟

به حق طب داخلی مادر طب است و رکن اصلی در بیمارستانها و مجتمع های پزشکی می باشد و هرجا مسئولین نیرو کم آورده اند از متخصص داخلی بهره برده اند ولی برای انجام آندوسکوپی ،اسپیرومتری و مشاوره و ....از طرف متخصصین داخلی سنگ اندازی می کنند.

-           تعداد اعضای انجمن داخلی چند نفر است ؟

90 پزشک متخصص داخلی،60 پزشک متخصص قلب، 15 پزشک متخصص عفونی

-          فضای انجمن و ارتباط با اعضا چه طور است؟

رابطه خوبی داریم اگر چه ایده آل نیست نمی توانیم جوابگوی خواستهای به حق آنها باشیم و در حد امکان به جامعه متخصصین داخلی منعکس می کنیم

-          علت را درچه می بینید؟

مسئولین وزارت بهداشت و درمان اختیارات نظام پزشکی و انجمن را خیلی محدود کردند و به عبارتی شیر بی یال و دم کردند . مثلا ابتدا تعیین تعرقه خدمات پزشکی در اختیار نظام پزشکی بود و متاسفانه این اختیارات را سلب کردند. هرچه نظام پزشکی و انجمن ها توانمند باشند ارتباط بین اعضاء مستحکم تر خواهد بود . البته حق گرفتنی است .

-         اهداف تعریف شده انجمن چیست؟

اول بالابردن توان علمی گروه. در این زمینه موفق و شاهد بودیم که پرمخاطب ترین باز آموزی ها کلاس های ما بوده با 250 نفر و برای خوب و پر بار بودنش تلاش کرده ایم. به ویژه پزشکان عمومی بسیار استقبال کرده اند.

-          منبع درآمد انجمن از کجاست؟

بیشتر از کانال باز آموزی ها و اسپانسرینگ که این اواخر دانشگاه موانعی ایجاد کرده بود

-         از صفر تا بیست به انجمن خودتان چه نمره ی می دهید؟

15-16 که مرهون همکاری دوستان بوده است.

-           درقیاس با انجمن های مشابه سایر کشور ها در چه جایگاهی قرار دارید؟

از نظر پتانسیل های علمی در قیاس با آمریکا که اطلاع دارم هیچی کم نداریم مگر امکانات و تجهیزات

-         از جمله مسائل صنفی رشته شما به چه مواردی می شود اشاره کرد؟

رشته داخلی پرزحمت است وcase های داخلی وقت گیر هستند. باید تعرفه بالاتری داشته باشد تا انگیزه ایجاد کند. از طرف دیگر از متخصصین داخلی در هر شرایطی استفاده می کنند ولی مسئولین بیمه ها درپرداخت حقوقشان تنگ نظر هستند نمونه اش در آندوسکوپی و آسپیرو متری و...در آمریکا تفاوت درآمدیک متخصص داخلی با بالاترین درآمد رشته های دیگر 1به 3 است ولی در ایران 1 به ....

همین مسائل باعث شده میل و رغبت برای آموزش این رشته کمتر شده و تعداد داوطلبین از ظرفیت پذیرش کمتر شده اند . به عبارتی عدالت بین رشته ای نداریم

-           انتظار شما از سازمان نظام پزشکی چیست؟

نظام پزشکی باید ارتباط تنگاتنگی با انجمن ها داشته باشد و زبان گویای انجمن ها شده از حقوق آنها دفاع کند متقابلا انجمن ها هم بازوی پر توان نظام پزشکی باشند. کوچکترین انتظار من داشتن یک اتاق به عنوان دفتر انجمن ها با مسئول مربوطه و امکانات برای انجام مکاتبات است .

-           کلام آخر:

 یکروز یک بیمار جا افتاده ای آمد پیش من و گفت فلانی تو یک خصوصیتی داری و آن این است که به جای اینکه مقابل بیمار باشی کنار بیمار هستی  و این برای من افتخار بوده و توصیه می کنم همکارانم کنار بیمارهایشان باشند و این موضوع در 50 سال طبابت همیشه آویزه گوشم بوده است .

روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج

گفتگو از واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج : دکتر عبدالرضا مزینی_فریبا کلاهی