رئیس انجمن پزشکان کودک البرز

هجوم برای زایمان لاکچری آمار مرگ را با شیب تند بالا می برد

نشست خبری روز جهانی نوزاد نارس به میزبانی انجمن پزشکان کودک البرز و در سازمان نظام پزشکی کرج برگزار شد 

دکتر زنوزی راد در این نشست با تاکید بر این مهم که نوزاد باید دقیقا در تاریخی  متولد شود که خلقت کار تکمیل او را در امن ترین جای جهان ، یعنی رحم مادر به اتمام رسانده گفت: کودکان نارس پیامدهایی برای خانواده‌ها دارند و به نوعی در آینده هزینه‌هایی را به جامعه تحمیل می‌کنند، در صورتی که با اطلاع‌رسانی درست و به موقع می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.
 

وی افزود: یکروز بیشتر در رحم مادر بودن بهشتی است که ما انسان را تعمدا از آن خارج می کنیم. جهان علم امروز به این نتیجه رسیده است  بهشتی که از آن صحبت می شود برای همه انسان  ها رحم مادر است و از بالاترین درصد کمال و تعالی رشد فیزیکی ،روانی، برخوردار می شوند و از جایی که دما،سلامت، امنیت،تغذیه، صدا، همه چیز کنترل شده است ناگهان به زمینی می رسند که همه چیز برعهده خودشان است.

وی یادآور شد انسان بعد از تولد سیستم پیشرفته داخل رحم را در اختیار نداردتا هر خطری را از او دور کند و مانع نور و صدای آسیب رسان یا تکانه های ناگهانی شود. جهانی ضمخت با قوانین سفت و سخت یا گاه غیر انسانی و غیر قابل انعطاف بیرون از رحم مادر، چنانچه قبل از موعد مقرر به او تحمیل شود، نه تنها بیماری های  متعدد را بوجود می آورد،لایف استایل و حوزه کلی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس انجمن پزشکان کودک البرز تاکید کرد:اصرار بر تاریخ تولد لاکچری و زایمان در وقت غیر طبیعی و سزارین، منجر به آسیب سیستم ایمنی بدن کودک می شود.

دکتر زنوزی راد گفت: بزرگترین شاخص مرگ و میر کودکان مربوط به سال اول تولد و از این آمار حدود ۸۰ درصد مربوط به ماه اول است ؛  اغلب مرگ و میرهای دوره نوزادی مربوط به نارسی است که اگر جلوی آن را بگیریم در کل مرگ مادر و کودک کاهش می یابد.

وی ادامه داد: از علل شایع فلج مغزی که به علت نرسیدن خون به مغز ایجاد می شود،تولد نوزاد نارس است . علائم کاملی را ممکن است در ابتدا مشاهده نکنیم ولی بعدها کودک  توانایی ارتباط کلامی یا شنیداری و درک متقابل  ندارد و به ما می فهماند مشکلاتی در تولد کودک وجود داشته است.

وی گفت: بسیاری از انسانهای آنتی سوشال یاپرخاشگرو ضد اجتماع در بستره نا مطمئنی بدنیا آمده اند که آنها را در معرض دریافت پیام غلط قرار داده است.

وی با تاکید بسیار بر آفریده شدن نوزاد برای آغوش تصریح کرد: سیستم بدن جنین و  نوزاد به گونه ای طراحی شده است که یا باید درون رحم باشد یا در همان وضعیت رحمی در آغوش نگاه داشته شود و جز آغوش مادر هیچ مشابهی ندارد.

وی افزود:اگر نوزاد به هر علتی از این آغوش محروم بماند و مثلا در بیمارستان روی تخت صاف گرم فلزی قرار بگیرد که باید دورتا دور آن محاصره شود، باز هم از لمس مادر، بوی مادر، صدای قلب و لالایی مادر محروم است، کسی او را صدا نمی کند، و سیستم مصنوعی تاثیرات خود را برروی کودک خواهد گذاشت.

در هر ثانیه حدود چهار هزار سلول عصبی در بدن جنین شکل می گیرد که اگر زودهنگام متولد شود به سلامتی او آسیب وارد خواهد شد. طبق بررسی ها طی چند ماه گذشته در کلانشهر کرج هر روز تولد  نوزادان مبتلا به کرونا را داشته ایم اما با تلاش مدافعان سلامت از مرگ آنان جلوگیری شده است.

وی خاطر نشان کرد :مزیت شیر مادر و حالت شیردهی توانسته کودک را زنده نگه دارد از بین صد و اندی مزیت شیر مادر نسبت به شیر خشک این حالت چهره به چهره ، لمس و بوی مادر است که تاثیرگذار است که 12 جفت عصب مغزی مادر و نوزاد را بایکدیگرجوینت می کند .

دکتر زنوزی راد ضمن گرامی داشت مجدد روز نوزاد نارس گفت: برای سلامت و آینده نوزادان لازم است تلاش کنیم  نوزاد با سن کمتر از ۳۷ هفته به دنیا نیاید تا دچار مشکلات اعضای بدن مانند مغز، قلب، کبد، کلیه ، روان ، کاهش میزان تولید خون و کمبود مواد معدنی ازجمله کلسیم و آهن نشود.

وی در رابطه با آمار نوزادان متولد شده در البرز گفت: در ماه های اخیر هرروز تعداد زیادی نوزاد از مادران مبتلا به کووید 19 به دنیا می آیند، اما حتی یک مورد مرگ کووید نوزاد نداشتیم حتا با وجود مرگ مادر.

این متخصص کودک گفت: با توجه به اینکه هیچ بیمارستانی در کشور وجود ندارد که بیمار کرونایی نداشته باشد و هیچ بیمارستان ایزوله در کشور وجود ندارد از مردم خواست تا در تمام بیمارستانها رعایت اصول بهداشتی را جدی بگیرند و به منظور زایمانی که نام لاکچری به آن داده اند به بیمارستانها هجوم نبرند .

وی گفت: ممکن است بیمارستانهایی تبلیغ کنند که بیمارستان ما به هیچ وجه کرونایی ندارد؛ این درست نیست .و تنها داشتن هوش سلامت است که می تواند یک انسان را به رعایت بهداشت، زدن ماسک و رعایت بروتوکلهای بهداشتی ملزم و جان او را حفظ کند. واکسیاناسیون نیز دینامیسیته دارد و نمی تواند برا ی هیچ کسی ایمنی مدام به همراه بیاورد.

وی خاطر نشان کرد: تاریخ 99/9/9 تنها یک عدد است و به خودی خود ارزش و تقدسی ندارد، ولی می تواند تیر قوی برای مرگ جمعی انسانها شود . به جرات می توانم بگویم این هجوم برای زایمان می تواند با شیب تند آمار مرگ را بالا ببرد. به خاطر کوتاهی یک بخشی از جامعه درصد زیادی از مردم صدمات جبران ناشدنی بخش سلامت و اقتصاد را متحمل شوند.

وی تاکید کرد: در زایمان زودهنگام، دور سرکوچک تر ، قد کوچک تر، ظرفیت کمتر روده برای جذب و هضم ظرفیت کم کبد و کلیه برای دفع سموم به فرزند تحمیل می شود. ما از نظر دینی مدیون فرزندانمان خواهیم شد. در مقابل جامعه و دیگران هم همینطور . صرفا برای یک هفته چند روز دیرتر یا زودتر متولد شدن به کسی جایزه نمی دهند اتفاقا این مسابقه است که اگر کسی زودتر برسد بازنده مسابقه خواهد بود.

زنوزی راد گفت: اگر پیام روز نارسی به موقع و به نحو تاثیر گذار به مخاطبین برسد وگرایش غلط به روز خاص را کم کند همه در یک موفقیت بزرگ سهیم خواهیم بود. زیرا وقتی تخت بیمارستان برای مادری با نوزاد نارس اشغال شوددر شرایط کرونا دو بیمار کرونایی یا اورژانسی دیگری که تخت گیرشان نمی آید می توانند نجات پیدا کنند.

عضو شورای آموزش نظام بزشکی کرج  با ابراز خرسندی از این موضوع که در کشور ما آمار مرگ و میر نوزاد نارس بسیارپایین آمده و از این لحاظ در فهرست کشورهای مترقی جهان هستیم گفت: این به دلیل داشتن وسایل مترقی و پیشرفته نیست زیرا چهل سال است دستگاه جدیدی نداشته ایم، بلکه تعهد پرسنل NICUو علم انسانی  است . مدیریت هم قوی شده است .

وی همچنین گفت: در کشور ما اطلاع رسانی انقدر شفاف نیست که حتی من به عنوان رئیس انجمن پزشکان کودک آمار زایمان های زودرس و نوزاد نارس را دراختیار داشته باشم .