معاون فنی و نظارت سازمان تشریح کرد

نحوه برخورد با افراد غیر پزشک و فاقد صلاحیت فعال در حوزه سلامت

هر نوع مداخله سلامتی و پزشکی خارج از ساختارهای مرسوم و متداول و مورد قبول وزرات بهداشت و سازمان نظام پزشکی مردود است و قابل پیگیری بوده و مجازات دارد. افرادی که پزشک نباشند و واجد شماره نظام پزشکی نباشند صلاحیت ارائه خدمت در حوزه درمان و سلامت را ندارند و نمی توانند و نباید خدمات این حوزه را ارائه دهند.

معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درخصوص چگونگی برخورد با افراد مداخله کننده خدمات درمانی فاقد صلاحیت گفت:« حوزه سلامت انسان ها موضوعی کم اهمیت نیست که افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص بتوانند در آن حضور پیدا کنند. در تمام دنیا واِژه ای داریم به عنوان خدمات دهندگان حرفه ای که توسط مراکز ذیصلاح معرفی می شوند که در کشور ایران در حوزه سلامت مراکز ذیصلاح وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هستند و امروز طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور و قانون بودجه 1400 سازمان نظام پزشکی این وظیفه دارد که هویت و اصالت پزشکان و نحوه ارائه خدمت آنان را مشخص کند.»

دکتر محمد جهانگیری ادامه داد:«براساس این قوانین هر نوع مداخله سلامتی و پزشکی خارج از ساختارهای مرسوم و متداول و مورد قبول وزرات بهداشت و سازمان نظام پزشکی مردود است و قابل پیگیری بوده و مجازات دارد. افرادی که پزشک نباشند و واجد شماره نظام پزشکی نباشند صلاحیت ارائه خدمت در حوزه درمان و سلامت را ندارند و نمی توانند و نباید خدمات این حوزه را ارائه دهند. »

معاون فنی و نظارت سازمان گفت:«اعضای جامعه پزشکی و مردم عادی جامعه در صورتی که با افرادی که جزو جامعه پزشکی نیستند و در حال ارائه خدمت پزشکی هستند برخورد کردند، ضمن بررسی از سوی سامانه های وزارت بهداشت و نظام پزشکی و پی بردن به اینکه فرد عضو جامعه پزشکی هست یا نه می توانند شکایت خود را به معاونت های درمان دانشگاه محل خدمت خود، یا روسای نظام پزشکی محل خدمت خود و یا معاونت فنی و نظارت نظام کل ارسال کنند و مطمئن باشند که پیگیری های لازم تا حصول نتیجه انجام خواهد شد و ضمن پیگیری‌های انجام شده اصل محرمانگی در خصوص فرد  گزارش دهنده کاملا رعایت خواهد شد.»

قابل ذکر آنکه گزارش این موارد می تواند به صورت حضوری و با ثبت مورد به صورت کتبی در نظام پزشکی های منطقه باشد. به اطلاع می رساند که روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در روزهای آتی امکان ثبت این موارد به صورت آنلاین و اینترنتی را فراهم خواهد کرد