گفتگوی ویژه با هیات مدیره(2)

معاون انتظامی نظام پزشکی کرج بزرگ:گفتگوی بیشتر و آموزش بیماران، آمار شکایت را کاهش می دهد

معاون انتظامی نظام پزشکی کرج بزرگ:

گفتگوی بیشتر و آموزش بیماران، آمار شکایت را کاهش می دهد

 

رضا ملکی معاون انتظامی نظام پزشکی کرج بزرگ، فارغ التحصیل تخصص پاتولوژی از علوم پزشکی ایران، مسئول فنی آزمایشگاه بیمارستان تخت جمشید  مهمان گفتگوی این هفته بود. دکتر ملکی در معرفی خود گفت: سابقه صنفی آنچنانی ندارم، مدت کوتاهی عضو علی البدل انجمن پاتولوژی کرج بودم و به دلیل مشغله کاری فرصت فعالیت صنفی نداشتم. این دوره فرصتی پیش آمدکه به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدم و امیدوارم بتوانم خدمتگزار همه اعضا و جامعه آزمایشگاهی باشم.

معاون انتظامی نظام پزشکی کرج بزرگ در ادامه به پرسش های زیر پاسخ داد:

نقطه قوت و قدرت سازمان را در چه می بینید به کدام بخش از توان اجرایی نظام پزشکی می توان تکیه کرد تا برخی مشکلات حل شود؟

خوشبختانه جمع نظام پزشکی جمعی فرهیخته است، همه تحصیلات عالی دارند و هر کدام عملا یک وزنه و ارگان هستند. البته همه درگیر بحث درمان هستند و برخی از صبح تا شب یا نیمه شب در بیمارستان ها و مطبها کار می کنند و آنقدر دغدغه هایشان زیاد است که همکاری آنها با بدنه نظام پزشکی، شاید آنطور که باید اتفاق نمی افتد و گله ای هم نیست . اینکه همه همکاران یک صدا شوند و این توان بالقوه بالفعل شود و به میدان بیایند، احقاق حق جامعه پزشکی و بیمار همزمان رخ بدهد، باید یک هدف باشد . اگر درآمد پزشک مکفی باشد و دغدغه پرداخت بیمه و مالیات و شهرداری نباشد، بیمار کمتری می بیند زمان بیشتری برای بیمار می گذارد و رضایت بیشتری حاصل می شود.

نقطه مغفول مانده نظام پزشکی را در چه می بینید و به نظر شما روی چه بخشی از فعالیت های سازمان بیشتر باید کار شود؟

چیزی که امروزه مورد اعتراض همه همکاران ماست بحث تعرفه است . در چند سال اخیر به خاطر افزایش سر سام آور هزینه موسسات، کلینیک ها و آزمایشگاه و ..که بخش اعظمش هتلینگ و خدمات بیمارستانی است و چیزی که به پزشک پرداخت می کنند بسیار اندک است، گاه یک همکار جراح برای عمل بسیار پیچیده سرطانی مبلغ ناچیزی دریافت می کند، آنهم در چند مرحله . عملا تعرفه ها با واقعیت و تورم  بسیار تفاوت دارد. با تمام این صحبتها نظام پزشکی در تعیین تعرفه ها دخالتی ندارد یا دخالتش غیر موثر است. شورای عالی بیمه بیشترین تاثیر را دارد از نظر تعداد رای، خنده دار است که نظام پزشکی تنها یک رای دارد. توجیه آنها این است که نمی خواهیم به بیمار فشار بیاوریم، ماهم چنین قصدی نداریم بیمه ها باید هزینه را تقبل کنند. اینکه هزینه ها از جیب پزشک پرداخت شود کمکی به حل مشکلات مردم نمی کند.این پاک کردن صورت مسئله است.

وضعیت کنونی کادر درمان را در جامعه چه طور می بینید؟

هجمه هایی که به جامعه پزشکی وارد شده مسئله مهمی است. نظام پزشکی باید کار علمی بکند و کنارش مشکلات صنفی همکاران را حل کند. اینکه همه دغدغه اش بشود رسیدگی به مسئله مداخلات غیر پزشکان و شبکه داروهای غیر مجاز، مشکلات را روزافزون می کند. عملا با این شرایط انتظار از نظام پزشکی خیلی زیاد است و از طرف دیگر باید این واقعیت را در نظر بگیریم که نظام پزشکی چه قدر در تصمیم گیری ها  دخالت دارد یا چه قدر توان اجرایی دارد؟ کاش سیستم تصمیم گیری دولتی و مجلس و وزارتخانه ها، نظام پزشکی را در جهت رفع مشکلات مردم، به عنوان همکار همراه خود می دیدند و این زیاده خواهی نیست .

به عنوان معاون انتظامی مجموعه شکایت های وارده به دادسرای نظام پزشکی را چه طور تحلیل می کنید؟ و چه طور می شود آمار شکایتها را به حداقل رساند یا به آمار واقعی تری رسید؟

این یک مسئله چند جانبه است یکسری از عوارض بدیهی و جزء لاینفک درمان است که در جراحی هم ممکن است رخ دهد . یا ممکن است پزشک سهوا خطایی انجام بدهد. دادسرای نظام پزشکی هم برای رسیدگی به همین مسائل تشکیل شده است که بیمار هم به حق و حقوقش برسد. یکی از علل شکایات می تواند این باشد که بیمارقبل از ورود به پروسه درمان خوب توجیه نشده ، یا وقت کافی برای مریض گذاشته نشده که توضیح داده شود مثلا این عارضه در هر چند عمل رخ می دهد. یا اگر عارضه ای هم رخ داده بیمار به همان پزشک مراجعه نکرده است. من فکر می کنم بسیاری از شکایات با آموزش و توضیحات درمانگر قبل و بعد درمان قابل پیشگیری است. از سوی دیگر عوارضی هم ممکن است پیش بیاید که نظام پزشکی سعی می کند با رعایت انصاف، شرایط تصمیم گیری درست را برای پزشک و بیمار بوجود بیاورد.

به طور ویژه معاونت انتظامی چه وظایفی برعهده دارد؟

چندین محور فعالیت دارد که بخشی از آن هماهنگی با سایر ارگانها از جمله ریاست سازمان و همکاران و معاونت درمان و قوه قضائیه است و به نوعی حلقه اتصال آنها به یکدیگر، از طرف دیگر وظیفه ذاتی آن ارتباط با هیات بدوی، تجدید نظر، دادسرا و دادیاران است . نکته ای که برای شخص بنده بسیار اهمیت دارد ، نظارتی بودن این معاونت است تا اگر همکار یا بیماری فکر می کند در حقش اجحافی صورت گرفته و اعتراضی به پرونده دارد بررسی کنیم، بازبینی مجدد انجام بدهیم احیانا خدای ناکرده موردی دیده شد، رعایت انصاف بشود و به همکارانی که در جریان پرونده دخالت داشته اند تذکراتی بدهیم و اصلاح بشود.

در جایگاه معاون انتظامی به عنوان کلام آخر اگر پیامی برای خوانندگان این گفتگو دارید بفرمایید:

به عنوان عضوکوچک مجموعه پیام من این است که اگرچه در شرایط کرونا و محدودیت، معاینات سخت است، برای بیماران وقت بیشتری بگذارند . بیشتر صحبت کنند و توضیحات بیشتری بدهند. زیرا بیشتر شکایات در زمینه جراحی ها و تداخلات دارویی است . آنچه از مشاهدات عینی و گزارش های رسیده برداشت می شود این است که همکاران سرشان شلوغ است، وقت کافی برای گفتگو با بیمار اختصاص نمی دهند. اگر بیماران آموزش بیشتری ببینند رابطه نزدیک و اعتماد سازی بین بیمار و پزشک اتفاق بیفتد، درپیشگیری از شکایت ها بسیار کمک کننده است . شکایت هایی که شاید زمینه علمی هم ندارند، اما حق بیمار است که اگر از موضوعی ناراضی است شکایت کند، اگر پزشک بیشتر توضیح و آموزش بدهد و نقیصه ای اگر هست تصمیم به رفع آن بگیرد خیلی از پرونده ها شکل نمی گیرد و آمار کاهش پیدا می کند.

همچنین از همکاران خواهش می کنم اگر جراحی انجام شده یا خدمتی توسط همکار دیگر صورت گرفته و اشکالی بوجود آمده، مجدد به همان همکار ارجاع بدهند چون در بسیاری موارد توسط همان پزشک اول قابل حل است و یک مداخله کوچک می تواند مسئله را رفع و رجوع بکند و شکایتی اتفاق نیفتد.