مصاحبه روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج با جناب آقای دکتر صداقت رئیس نظام پزشکی کرج در رابطه با موضوع تعرفه های مصوب سال ۱۴۰۲

مصاحبه روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج با جناب آقای دکتر صداقت رئیس نظام پزشکی کرج در رابطه با موضوع تعرفه های مصوب سال ۱۴۰۲

به نام خداوند بخشنده مهربان 
 
♦️مصاحبه روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج با جناب آقای دکتر صداقت رئیس نظام پزشکی کرج در رابطه با موضوع تعرفه های مصوب سال ۱۴۰۲
 
۱)سپاس از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید لطفا به طور کامل سوابق شغلی و تخصص حرفه ای خود را برای خوانندگان سایت نظام پزشکی اعلام بفرمایید 
 
_بنده دکتر عبدالرسول صداقت، متخصص رادیولوژی و رئیس نظام پزشکی کرج بزرگ، عضو شورای عالی نظام پزشکی جمهوری اسلامی و دبیر انجمن رادیولوژی ایران هستم.
 
۲)حال و هوای جامعه پزشکی را در ابتدای سال ۴۰۲ با توجه به وضعیت دلار و تورم چگونه ارزیابی میکنید و به نظر شمادر حال حاضر جامعه پزشکی کشور و اقتصاد سلامت در چه شرایطی  قرار دارد و اگر دست روی دست بگذاریم در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟
 
_واقعیت امر این است که جامعه پزشکی بعد از گذراندن دو سال و نیم بسیار سخت در دوران کرونا و جهاد سنگینی که در قبال این پاندمی جهانی انجام داد و رسالت خود را به خوبی در قبال مردم کشورمان به سرانجام رساند،
انتظار نداشت که به زودی مسئولین آن فداکاریها ،رشادتها و شهادت ها و حتی جراحت های بدنی ناشی از ابتلا به کووید را به راحتی فراموش کنند.
متاسفانه عدم درک صحیح و عدم دل سوزی مسئولین برای مملکتی که برای پایداری آن چند صد هزار شهید تقدیم این آب و خاک شده باعث میشود آنها این نوع تصمیمات (تعرفه های ناعادلانه)را در قبال قشر فرهیخته ای همچون پزشکان بگیرند.
در یک کلام می گویم که جامعه پزشکی امروز از مسئولین بسیار گله مند است.
عده ای از این جامعه سکوت کرده‌اند و این فریاد را در درون خودشان ریختند و عده‌ای دیگر چمدانشان را بستند و با عبور از مرز ها مردم کشورمان را از خدمتی که می‌توانستند ارائه کنند محروم کردند.
بخاطر دارم همان ابتدای شروع کرونا که همه ما درگیر مبارزه بودیم و تعداد زیادی از پرسنل، کادر درمان و پزشکان گرفتار بیماری می شدند در رسانه صدا و سیما که من نمی‌خواهم بگویم ملی، تعاریف خیلی مبالغه آمیز از سوی مسئولین برای جامعه پزشکی بیان می‌شد که بنده به دوستانم گفتم که با شناختی که دارم بعد از اینکه مشکلات حل شود و این پاندمی به پایان برسد مطمئن باشید که این خدمات را فراموش خواهند کرد و ما را مورد بی مهری قرار خواهند داد.
 
 
۳)تعرفه مصوبی که در سال ۴۰۲ برای جامعه پزشکی و خدمات درمانی در گروه‌های مختلف پزشکی-پیراپزشکی و متخصصین و فوق تخصص_ درمانگاهی و بیمارستانی مشخص شده  را با حال و هوای این روزهای جامعه پزشکی چطور میبینید و به نظر شما راه برون رفت از وضعیت بحرانی کنونی چیست؟
 
 
 
_طبیعیست که اقتصاد سلامت ناسالمی که امروز در کشور ما حاکم است ضربه و فشار بسیار زیادی به قشر پزشکی وارد میکند و متاسفانه دولت هم بدون توجه به اینکه این فشارها چه نتیجه ای خواهد داد و نیز آزرده خاطر شدن جامعه پزشکی می تواند چه عواقبی برای سلامت کشور ما داشته باشد هر روز در حال گرفتن تصمیمات نادرست و نابخردانه است.
تصمیماتی از قبیل؛ اجبار پزشکان به بستن قرارداد با بیمه ها در حالی که بیمه ها نمی توانند به قرارداد و تعهداتی که دارند پایبند باشند
و یا اجبار کردن مراکز پزشکی و مطبها که باید در ساختمانهایی با کاربری بهداشتی و درمانی باشند و رسیدگی به تراکنش های بانکی که بعضاً مربوط به نه یا ده سال پیش می شود و مورد بررسی قرار نگرفته است، برای مثال در هشت سال پیش اگر پولی به حساب یک پزشک واریز شده به چه علت بوده ؟ شاید ربطی به طبابتش نداشته است.
ولی برای گرفتن مالیاتهای سنگین مدام فشارهای مضاعفی بر این قشر وارد می آورند.
در چنین شرایط سخت شورای عالی بیمه که تنها یک نماینده از جامعه پزشکی در آن وجود دارد و آن هم نظام پزشکی است و بقیه اعضا طرفداران دولت ، بیمه‌ها و خریداران خدمت هستند.
شورای عالی بیمه با چنین ترکیبی تصویب می‌کند که تعرفه‌ها به طور گلوبال در سال ۱۴۰۲ 
۴۰ درصد افزایش پیدا کند.
اما با کمال تعجب می بینیم رئیس سازمان برنامه و بودجه که ظرف یک یا دو روز بعد از این تصمیم از کارش برکنار و جابجا می شود،و بعد از آن این ۴۰ درصد مصوبه شورای عالی بیمه تبدیل می شود به ۲۵ درصد و آن را ارائه می دهند به هیئت دولت و آنها هم متاسفانه بدون هیچ استعلام و یا نماینده ای از جامعه پزشکی که بتواند در آنجا حضور داشته و دفاع کند، آن را تصویب می‌کنند.
به نظر بنده آقای وزیر بهداشت یا در جلسه هیئت دولت خواب بودند و یا اگر بیدار بودند ایشان هیچ گونه اشرافی بر مسائل اقتصاد سلامت نداشتند،زیرا هیچگونه دفاعی نکردند.
چون اگر ایشان قرار بود به مسائل اقتصادی بخش دولتی فکر کنند مطمئناً باید دفاع می کردند،چرا که این تعرفه‌ها بیش از آنچه که بخش خصوصی را تحت فشار قرار داده و زیان ده باشد
بخش دولتی را هم تحت فشار قرار می‌دهد و روزبه‌روز این بخش را فرسوده تر میکند.
دستگاه هایی با فناوری بالا در بخش های دولتی هر روز با کمترین میزان خرابی،تعمیر نمی شوند و علتش هم نداشتن بودجه کافیست و این امر باعث می شود این دستگاه ها از دور خارج شوند و طبیعتاً  این زیان بزرگی به بخش دولتی و بیماران نیازمندیست که به آن بخش مراجعه می‌کنند.
بنابراین تعرفه‌ هایی که در سال ۱۴۰۲ در میان بهت همگان توسط دولت تصویب شد نه‌تنها مورد تایید جامعه پزشکی نیست بلکه تعداد خیلی زیادی انجمن های اصلی پزشکی کشور (بالغ بر ۶۵ انجمن) طی نامه ای اعتراض خودشان را به مسئولین مملکتی ابراز و اعلام کردند که این تعرفه‌ها را قبول نداشته و از ۱۶ اردیبهشت تصمیم دارند که تعرفه‌های واقعی را اجرا کنند.
در این بین یک نکته ای که مغفول ماند این است که بیمه ها از وضعیتی که در کشور حاکم است خرسندند،
چرا که اگر جامعه پزشکی خواهان افزایش تعرفه است به این معنی نیست که این تعرفه را باید بیمار پرداخت کند،
بلکه این وظیفه سازمان های بیمه گر به خصوص بیمه تامین اجتماعیست
که طبق قانون اساسی باید ۷۰ درصد کل تعرفه را به طرف قرارداد پرداخت کنند و بیمار تنها ۳۰ درصد را پرداخت می‌کند.
اما بیمه ها اعلام کردند که ما فقط ۷۰ درصد تعرفه بخش دولتی را پرداخت می‌کنیم و الباقی را باید بیمار بپردازد.
این در حالی است که بیمه ها تا قبل از دهم ماه بعد حق بیمه کارگران را از کارگاه‌های مختلف دریافت میکنند،در صورتیکه اگر کارگاهی پرداخت نکند آنها جریمه خواهند شد.
 
 
 
۴)در پایان اگر نقطه نظر و یا نکته خاصی هست بفرمایید 
 
_واقعا نمی دانیم با این ظلمی که بر جامعه پزشکی وارد شده فریادمان را کجا ببریم و از چه کسی تظلم خواهی کنیم.
پزشکان عمومی جوان و گروه‌های پروانه دار و گروه‌هایی مانند: مامایی که واقعاً مورد ظلم مضاعف قرار گرفتند.
گروه هایی مثل آزمایشگاه‌ها،رادیولوژی ها ،فیزیوتراپی ها که وابسته به دستگاه های بسیار گران قیمت هستند و با یک قانون مسخره ای با نام هشتگ تعرفه این گروه ها را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دادند.
امیدوارم که این سخنان به گوش انسان های خدا ترس که هنوز تعداد اندکی در بین مسئولین مملکت باقیمانده برسد تا جامعه پزشکی نجات پیدا کند.
من به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی کرج و عضو شورای عالی نظام پزشکی هشدار می‌دهم که اگر مسئولین این وضعیت را درنیابند و اگر رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، اعضای هیئت دولت و مسئولین مختلف در اقصی نقاط کشور به این مهم توجه نکنند همانطور که بارها و بارها مسئولین هم گفتند ما به زودی و با خارج شدن قشر عظیمی از تحصیل کرده های کشورمان در رشته پزشکی، هموطنانمان ناچار خواهند بود که برای درمان به کشورهای دور و نزدیک مراجعه کنند و به جای پرداخت همین تعرفه های جزئی که مورد اعتراض ما هست، دلار و درهم بپردازند.
در پایان آرزوی سلامتی دارم برای جامعه پزشکی و دست تک تک عزیزانی که در شرایط سخت کشور برای حفظ سلامت مردم ما می جنگند  می بوسم و برایشان آرزوی سلامتی دارم.
 
✒️روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج