نخستین یادداشت:

روابط عمومی بازیگر اصلی جوامع اطلاعاتی و دیجیتالی

     نخستین یادداشت   :

      به قلم دکتر عبدالرضا مزینی / مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج

 هزاره سوم دوران پرشتاب فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی است که چهره زندگی، شیوه اندیشیدن،    تولید و باز تولید، مصرف، تجارت، مدیریت و جنگ و صلح را در جهان دگرگون کرده است. این دو عامل نیرومند فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی، در آشنایی مردم با رویدادها و حوادث اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تکنولوژیکی و اقتصادی، در سرتاسر گیتی درک نوینی از خردورزی، حقوق و آزادی های مدنی و نقش قدرت های سیاسی و چگونگی استقرار آن پدید آورده اند.

در دنياي امروز که «عصر ارتباطات» نام گرفته است، رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي به واسطه سرعت، تداوم و وسعت جهانی انتشار پیام، به مثابه جزء لاينفک ارتباطات اجتماعي در نظر گرفته مي شوند، به گونه اي که تصور دنياي بدون رسانه براي ما غيرممکن است. اين درحالي است که در طول چند دهه گذشته با تغييرات ايجاد شده در فن آوري رسانه، ظهور رسانه هاي نوین باعث رسوخ بیش تر تکنولوژي در زندگي ا نسان ها شده و بالطبع به واسطه شيوه و تأثیرات استفاده، تغييرات فرهنگي متعددي را در خانواده ها و جامعه به وجود آورده است.

اولین اصل جامعه مدنی و یک نظام مردم سالار اصل شفافیت و عینیت امور و پاسخگویی است. در جوامع اطلاعاتی و جوامع دیجیتالی که براساس جمع آوری، انباشت، چرخش و گردش سریع داده ها و اطلاعات از طریق رایانه و اینترنت بنا شده روابط عمومی ها براساس ایفای نقش اطلاع رسانی یکی از عوامل اصلی تولیدکننده اطلاعات هستند. بازیگر اصلی جوامع اطلاعاتی و دیجیتالی مراکز تحقیقاتی و روابط عمومی ها و انجام وظیفه اطلاع رسانی آن هاست. روابط عمومی ها تغذیه کننده چنین جوامعی هستند.

روابط عمومی به عنوان حرفه ای که گرانیگاه آن مهندسی افکار عمومی، زایش و هدایت نگرش ها، فضاسازی، تصویر انگاری و ایجاد مناسبت های تازه است می تواند با پتانسیل های قوی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و صنعتی با گشودن راه های نو و فاصله گرفتن از قالب های کهنه بستر حرکت سازمان ها را به سوی تحقق اهداف شان هموار سازد.

در دهه نخست هزاره سوم و شکل گیری عصر ارتباطات و اهمیت جامعه مدنی، مجهز شدن روابط عمومی ها به تجهیزات و وسایل نوین در زمینه های سخت و نرم افزاری اجتناب ناپذیر است. سرعت، شفافیت و صحت اطلاع یابی از مخاطبان سازمان و انتقال آن به سیاستگذاران و برنامه ریزان سازمان و سرعت، شفافیت و صحت اطلاع رسانی از مدیریت سازمان به مخاطبان وظیفه اصلی روابط عمومی را تشکیل می دهد. انجام این ماموریت نیازمند داشتن و دانستن شیوه ها و روش های تازه و کاربرد تجهیزات ارتباطی نوین است.

با توجه به آنچه گفته شد سازمان نظام پزشکی کرج به عنوان یک سازمان حرفه ای در پی تلاش ها و پیگیری های مدام موفق شد که سایت مستقلی را طراحی نموده و به همکاران معرفی نماید. که از هم اینک در اختیار کاربران خواهد بود.

ویژگی های سایت نظام به طور اجمالی به شرح زیر است

1- سایت پیش رو تنها یک پرتال اداری صرف نیست ، بلکه مانند سایتهای مشابه در نظام کل و علوم پزشکی سه بخش کارکرد دارد. یک بخش دسترسی به اتوماسیون های روتین کشوری که کارمندان می توانند از درگاه سایت کرج به آن دسترسی داشته باشند.

2-  کارآیی خبری و انتقال آموزش به پزشکان در بخش قانون و باز آموزی و آموزش همگانی مردم و شهروندان

3- بخش اعضای سازمان، معاونتها و انجمنهای مختلف  که درگاه ویژه و اختصاصی دارند و هر اخبار و اطلاعاتی بدهند برای مخاطبانشان ثبت و قابل دریافت خواهد بود امکان ارسال پیام و نظر به همان انجمن و معاونت وجود دارد

4- بخشی جهت عضویت اعضا در سایت ایجاد شده است که با ثبت نام و ارائه نظام پزشکی و دریافت پیامک کد، تایید هویت می شوند و دسترسی ویژه به مطالب محرمانه پیدا می کنند که احیانا انجمن مربوطه  یا معاونت انتظامی برای ایشان  ارسال خواهد کرد و مردم عادی ، کارمندان و غیره امکان خواندن آن را نخواهند داشت.

5- بخشی نیزبرای طرح شکایات و پیامهای مردمی ایجاد شده است که با نوشتن خلاصه موضوع شکایت و قید کردن نام و کد ملی  و تلفن به منظور راستی آزمایی، پیام بررسی و در صورت جدیت به اطلاع  معاونت مربوطه یا معاونت انتظامی خواهد رسید.

6- امکان ارسال یادداشت و مطلب علمی یا مقاله برای انتشار در سایت برای همکاران وجود دارد