نشست خبری رونمایی رازی کوو پارس

رئیس موسسه رازی: آدرس طرح نامه واکسن در اختیار همگان است

پیش از ظهر دوشنبه 20 بهمن ماه نشست خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی پیرامون رونمایی از اولین واکسن تزریقی _ استنشاقی پروتئین نو ترکیب کووید _۱۹ به نام (رازی کوو پارس) در مؤسسه تحقیقات و سرم سازی رازی حصارک برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج، دکتر علی اسحاقی رئیس مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در این نشست گفت: آزمایش انسانی واکسن کرونای رازی به زودی بر روی ۱3 نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران انجام می‌شود.

وی با اتکا براینکه  مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با قدمت وتجربه ۹۶ ساله به عنوان افتخار ایران موفق به تولید  واکسن استنشاقی تزریقی به نام (رازی کوو پارس) واکسن کووید _۱۹ پروتئین نو ترکیب شد اضافه کرد: از یازده واکسنی که به طور روتین در برنامه واکسیناسیون کشور انجام می شود ۶ واکسن توسط مؤسسه رازی  و باقی درانتسیتو پاستور تولید شده است این واکسن‌ها شامل قطره فلج اطفال، سرخچه، دیفتری و کزاز و.. هستند.

 اسحاقی با بیان این که واکسن رازی کُوو پارس در مرحله اول تزریق انسانی روی ۱۳۳ داوطلب آزمایش می‌شود، گفت: در ابتدا واکسن برای ۱۳ نفر در مدت ۸ روز تزریق می شود، اگر واکنش خاصی بروز نکرد تزریق بر روی گروه‌های ۲۰ نفره تا ۱۲۰ نفر دیگر ادامه خواهد داشت که این مرحله نخست ۲۳ روز به طول می کشد.

وی درخصوص آغاز روند تحقیقاتی و پیش بالینی واکسن کووید در مؤسسه رازی گفت: فعالیتهای ما از  اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد. این مطالعات را در فاز نخست با جوندگانی مانند موش و خرگوش شروع کردیم و سپس در فاز بعدی واکسن بر روی ۲۵ میمون سبز آفریقایی انجام و خوشبختانه نتایج مثبت بوده است . نتایج مطالعاتی برروی میمونها طی  ۹ ماه  گذشته نشان می دهد دارو ماندگاری داشته ولی باید عدم بروز خطر و تاثیر را در انسان مشاهده کنیم. اطلاعات کافی در این مورد جمع آوری و بررسی و به وزارت بهداشت ارسال شد و در نهایت این واکسن در ۲۷ دی ماه مصوبه کمیته اخلاق را برای تولید ورود به آزمون بالینی را دریافت کرد.

وی برای روشن شدن دقت و حساسیت مراحل انجام شده تصریح کرد: در حوزه سلامت برای پذیرش تاثیر مداخله باید آن را نشان بدهیم. راهی که ما برای اثبات داریم کارآزمایی بالینی است. در حوزه سلامت باید نشان بدهیم دارو تاثیر دارد و خطر ندارد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی گفت: روش کار ما ساخت واکسن از طریق ویروس کشته شده یا ضعیف شده نیست بلکه ما از یک پروتئین ویروس کرونا به نام اسپای استفاده کردیم و با تغییرات در ژنوم آن و فرمولی کردن آن واکسن را تولید کردیم

دکتر مسعود سلیمانی رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ابران نیز در این نشست گفت: ازشهریور99 در علوم پزشکی ایران با تیم رازی همراه شدیم مطالعات کار آزمایی بالینی شروع و در فازهای مختلف طبقه بندی شد ، ارزیابی های اولیه روی بی خطری و ایمنی فوکوس شد و فاز بعدی در اثر بخشی . البته در مورد این واکسن به علت وقت کمی که وجود دارد  در تمام دنیا تمام فازها همزمان طراحی شده و پروسه فشرده اجرا شد تا در زمان کوتاه تری به واکسن دست یابی شود.

وی افزود: در فاز سوم تعداد و نوع آدمها متفاوت شدند و گستره همه گروه انسانی در تمام سنین و شرایط ورود داده شدند. البته فاز چهارمی هم داریم که کمتر در گفتگو ها به آن پرداخته می شود و شش ماهه یا یکساله است و عارضه را بررسی می کند ولی ما زمان کافی نداریم . معمولا وقتی فاز سه به حد معقولی  می رسد اجازه داریم ازسوی رگلاتورهایی مثل غذا دارو از آن استفاده کنیم.

وی باشاره به اینکه تمام پروتکل‌های کارآزمایی بالینی انجام شده و واکسن جهت تزریق آماده است ادامه داد: سایتی برای داوطلبین تزریق واکسن کوو پارس تهیه شده و داوطلبین می‌توانند به این سایت مراجعه و مشخصات خود را وارد کنند. (     www.irct.ir   )  (https://covid.rvsri.ac.ir/)

دکتر سلیمانی یادآور شد :  قانون بین المللی می گوید هرکارآزمایی بالینی قبل از شروع باید طرح نامه اش نوشته شود و اینک طرح نامه ما در اختیار همه است در مرکز بهداشت جهانی هجده مرکز وجود دارند که کار ثبت را انجام می دهند در ایران مرکز ثبت کارآزمایی بالینی با آدرس (     www.irct.ir   )   طرح نامه را ثبت کرده است و برای علاقمندان عموم دنیا در دسترس است علاقمندان می توانند با مشخصات(   irct20201214049709n1 )به صورت اختصاصی طرح مذکور را مطالعه کنند.