دستورالعمل رسانه ای پیشنهادی سفرهای نوروزی 1400

 

  1. اهداف و ضرورت ها؛
    1. مدیریت هوشمند محدودیت ها در ایام تعطیلات نوروزی با هدف کنترل زنجیره انتقال بیماری کرونا
    2. جلوگیری از تجمع و تراکم انسانی در شهرها و مناطق پرتردد
    3. هدایت سفر به مناطق با وضعیت ایمن از منظر شیوع کرونا
    4. کاهش تجمعات خانوادگی و دید و بازدیدهای نوروزی
    5. حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در دوران کرونا
    6. ایجاد نشاط اجتماعی در آستانه سال نو
    7. تامین آرامش روانی جوامع میزبان
    8. ایجاد وحدت رویه در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات سفر در نوروز ۱۴۰۰
  2. آخرین تصمیمات و سیاست ها در اعمال ممنوعیت ها و محدودیت های نوروز 1400؛
    1. سفر(ورود خودرو دارای پلاک غیر بومی) به شهرها و مناطق نارنجی و قرمز ممنوع است.
    2. علاوه بر شهرهای قرمز و نارنجی ورود خودرو با پلاک غیر بومی به شهرهای استانهای شمالی (گلستان، مازندران و گیلان) و شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، کیش و قشم ممنوع است.
    3. تردد شبانه از ساعت ۲۱ الی ۳ بامداد در کل مناطق (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.
    4. مسافرت افراد دارای تست مثبت کرونا در ایام قرنطینه ممنوع است. برای این دسته از افراد جریمه تعیین و شیوه اعمال جریمه اطلاع رسانی خواهد شد.
    5. نیروی انتظامی از تردد خودرو افراد دارای تست مثبت کرونا (تا پایان دوره نقاهت) ممانعت خواهد نمود.
      1. از طریق سامانه مرتبط و با همکاری وزارتین بهداشت و ارتباطات افراد مبتلا با تست مثبت شناسایی و بر اساس دستورالعمل ابلاغی محدویت اعمال خواهد شد.
    6. تمامی افرادی که در ایام نوروز تردد بین شهری دارند موظفند قبل از خروج از شهر مبدأ محل اسکان خود در شهر مقصد را در سامانه مربوطه ثبت نمایند.
    7. مسئولین اجرائی هر شهرستان از اسکان افراد در اماکن غیر مجاز که توسط قرارگاه عملیاتی تعیین می شود جلوگیری خواهند نمود.
  3. سیاست ها و اقدامات رسانه ای ؛
    1. شورای اطلاع رسانی استانها (با همکاری کمیته اطلاع رسانی ستاد خدمات سفر)؛
      1. طراحی و تدوین کمپین اطلاع رسانی استان، شهرستان و منطقه آزاد با محوریت آخرین مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا
      2. نظارت بر تبلیغات متمرکز و مشترک کمیته اطلاع رسانی ستاد خدمات سفر منطبق با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا
      3. نظارت بر استقرار پایگاه‌های اطلاع‌رسانی متمرکز و مشترک برای پرهیز از موازی کاری میان دستگاه‌های مرتبط با رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی
      4. ایجاد کمپین اطلاع رسانی برای پرهیز از تجمعات در ایام تعطیلات نوروز به ویژه مراسمات خاص در مناطق مختلف کشور سال اعم از؛ مراسمات چهارشنبه سوری، مراسمات خاص نوروز قبل از نوروز، مراسم روز اول سال، روز طبیعت و...  
      5. پرهیز از انتشار و توزیع اقلام تبلیغاتی نظیر بروشور و تراکت به صورت فیزیکی و حرکت به سوی تبلیغات در حوزه فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباط جمعی، همچنین اطلاع رسانی در مورد طول موج و فرکانس رادیوهای استانی به منظور آگاهی بخشی در مورد آخرین تحولات کرونایی.
      6. نظارت بر انجام تبلیغات محیطی با مضامین خوشامدگویی معرفی و اعلام موارد ملی مبارزه با کرونا و برنامه‌های فرهنگی و اوقات فراغت، اطلاعات آب و هوایی، توصیه‌ها و هشدارهای زیست محیطی، انتظامی، بهداشتی و غیره و نصب در مراکز مختلف اعم از ورودی و مبادی شهری، مراکز اسکان ایمن مسافران، موزه ها  و سایر جاذبه های گردشگری توسط کمیته اطلاع رسانی خدمات سفر استان.
      7. اطلاع رسانی مستمر از وضعیت شیوع کرونا و رنگبندی استان‌ها و مناطق مختلف از طریق شبکه استانی صدا و سیما و سایر رسانه ها و شبکه های تبلیغاتی
      8. آموزش مبانی و پروتکل های بهداشتی در جلسات توجیهی برای جوانان و گروههای مردم‌نهاد متقاضی فعالیت داوطلبانه در اطلاع رسانی و راهنمایی مسافران
      9. هماهنگی و ساخت محتوای رسانه ای برای صدا و سیماو سایر رسانه ها با محوریت سفرهای نوروزی در شرایط کرونا
      10. پخش تصاویر جاذبه‌های گردشگری و پیام ها و توصیه های کرونایی و مسائل مربوط به سفر از تلویزیون های شهری و محل های تعیین شده به منظور تبلیغات محیطی
      11. راه اندازی نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی و جشنواره های آیینی و نمایشگاه های موزه ای در بستر فضای مجازی
    2. صدا و سیما و رسانه ها(خبرگزاریها، پایگاههای خبری، نشریات چاپی، ادمین شبکه های اجتماعی)؛
      1. اطلاع رسانی گسترده از تصمیمات و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص اعمال محدودیت و ممنوعیت در ایام تعطیلات نوروز از هم اکنون.
      2. اطلاع رسانی گسترده از وضعیت شیوع کرونا برابر اعلام هفتگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت
      3. اطلاع رسانی در خصوص شماره تلفن؛4030«سامانه وزارت بهداشت»، ۱۹۵«سامانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» و 0962   
      4. مطالبه سازی مردمی در پرهیز از ترددهای اضافی و پرهیز از حضور در محل ها و مراسمات دارای تجمعات و تراکمات انسانی
      5. آموزش اصول خود مراقبتی و جلوگیری از ابتلا به کرونا با ساده سازی پروتکل های بهداشتی به ویژه  سه اصل شفا؛ «شست و شوی دست»، «فاصله گذاری اجتماعی» و «استفاده دائمی از ماسک استاندارد».
      6. اطلاع رسانی مستمر از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مناطق مختلف و معرفی مناطق نمونه در رعایت پروتکل های بهداشتی.
      7. در سیاست خبری اصل رعایت حداکثری هموطنان، تشویق و بی مبالاتی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط اقلیتی که به سلامت دیگر هموطنان آسیب می زنند، مورد توجه قرار بگیرد.
      8. معرفی افراد، صنوف، مراکز گردشگری و شهرها و مناطقی که رعایت بهتری از پروتکل های بهداشتی را دارند با شیوه های مختلف در دستور کار قرار بگیرد.
      9. تلاش و خدمات گروههایی که در ایام نوروز و تعطیلات و با قبول ریسک ابتلا به کرونا به خدمات دهی مشغولند اعم از؛ تولید کنندگان، حمل و نقل عمومی(ریلی،هوائی،زمینی)، دستگاههای خدمات رسان، ستاد خدمات سفر به ویژه شهرداری ها در کنار کادرسلامت(بهداشت و درمان) مورد توجه قرار گیرد.
      10. سفر از طریق تورهای گردشگی با توجه به آموزش ویژه مدیران تورهای گردشگری بر رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز در راستای جبران بخشی از آسیب به این صنف در دوران کرونا مورد توجه قرار گیرد.
      11. شیوه های مجازی دید و بازدید های خانوادگی با راهکاری خلاقانه برای انجام سنت حسنه صله رحم در عین پرهیز از دورهمی های خانوادگی مورد توجه قرار گیرد.
      12. آگاهی بخشی و آموزش عمومی برای انجام خریدهای نوروزی و عیدانه از طریق سامانه های خرید الکترونیکی و کاهش مراجعات حضوری و تجعمات و تراکم انسانی در مراکز خرید در دستور کار و و اولویت خبری و اطلاع رسانی قرار بگیرد.
  4. ملاحظات؛
    1. تاکید بر مشخص کردن مرجع اطلاع رسانی بعنوان منبع برای ایجاد قرائت واحد و اجماع سازی درکشور
    2. جلوگیری از تداخل دستگاهها در مورد ممنوعیت ها و ... و ایجاد مرکزیت واحد برای اطلاع رسانی
    3. انتشار اطلاعیه شماره دار برای تفکیک و تعریف اطلاعات متناسب با زمان و مکان و موضوع
    4. پاسخ  گویی به شبهات ابهامات القائات و سوالات و شایعات در مورد موضوع
    5. تفکیک وظایف اطلاع رسانی استانی و ملی و ابلاغ به ستادمقابله با کرونا استان
    6. مراقبت از اظهار نظر افراد غیر متولی و مرتبط در موضوع درسطوح  ملی و استانی
    7. جلوگیری از مطالبه سازی و تلاش برای مدیریت انتظارات منطبق با واقعیات
    8. همکاری دستگاههای ناظر برای اعلام اعمال قانون و انتشار آن در رسانه ها برای باور افکارعمومی به رعایت ضوابط اعلامی
    9. ضرورت اطلاع رسانی قبل از شروع (در مدت زمان کافی برای اطلاع عموم مردم و برنامه ریزی زندگی جاری) طرح با  اعلام صریح و صحیح مصوبات که مانع از قرائت نادرست گردد.
    10. تلاش جدی برای ایجاد ثبات در تصمیم و جلوگیری از هرگونه تغییر در تصمیمات اتخاذشده که امکان اطلاع رسانی تغییرات را دشوار می کند و مانع از قاطعیت در اجرای طرح می گردد.