دستورالعمل خدمات جامع نظام سلامت در طرح سلامت نوروزی

نظر به لزوم برنامه ريزي متمركز ارائه خدمات بهداشت و درمان در ايام نوروزي و به منظور پيشگيري ازبروز هرگونه اختلال در ارائه خدمات در حوزه سلامت، به عنوان نماينده تام الاختيار اينجانب در طرح سلامت نوروزي سال ١٤٠٠ منصوب ميگرديد. شايسته است كليه معاونين اين وزارت و روساي محترم دانشگاهها ودانشكده هاي علوم پزشكي سراسر كشور همكاري لازم را در اجراي هرچه بهتر موارد زير مبذول نمايند.
١. توجه ويژه به مديريت ارائه خدمات سلامت نوروزي متناسب با شرايط شيوع بيماري كوويد- ١٩ و سرايت ويروس كرونا و رعايت شيوه نامه هاي ابلاغي ستاد ملي مقابله با كرونا و همچنين هماهنگي با مسئولين ذيربط درخصوص مديريت تردد مسافرين با عنايت به مصوبات ستاد.
٢. توجه لازم به فعاليت مراكز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي و مراكز هدايت عمليات و بحران ٢. توجه لازم به فعاليت مراكز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي و مراكز هدايت عمليات و بحران وزارت/ دانشگاه/ دانشكدههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني به عنوان فرماندهي (EOC) عمليات و دبيرخانه طرح سلامت نوروزي به منظور پايش و رصد عملكرد حوزه سلامت.
٣. مديريت پايش و رصد دادههاي حوزه سلامت در برنامه هاي نوروزي از طريق مراكز پايش مراقبتهاي دانشگاهها و دانشكدههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني. (MCMC) درماني 

٤. برنامهريزي جهت بكارگيري كليه استعدادهاي حوزه بهداشت و درمان در طرح سلامت نوروزي.
٥. مديريت و سازماندهي خدمات فوريتهاي پزشكي پيش بيمارستاني با عنايت به جابه جايي مسافرين و افزايش تردد در محورهاي مواصلاتي كشور و اتخاذ تمهيدات ويژه جهت دسترسي سريع مددجويان به خدمات فوريتهاي پزشكي.
٦. نظارت بر افزايش و حفظ ظرفيتهاي بهداشت و درمان به ويژه در شهرهاي مسافرپذير و برنامهريزي جهت ارائه بدون وقفه خدمات اورژانس پزشكي و خدمات درماني تخصصي و مراقبتهاي ويژه در مراكز درماني و جلوگيري از كاهش ظرفيت هاي تخصصي مورد نياز.
٧. نظارت بر افزايش و حفظ ظرفيت دارو، لوازم حفاظت فردي، تجهيزات پزشكي، خون و فرآورده هاي خوني و امكانات شست و شو و گندزدايي در مراكز درماني.
٨. مديريت نظارت بهداشتي مستمر و قاطع بر مراكز ارائه خدمات به مسافرين نظير رستورانها، هتلها، مسافرخانه ها، اماكن تجمع مردمي و نظارت بر رعايت اصول بهداشت محيط و كار به منظور پيشگيري از بروز بيماريها به خصوص با توجه به شرايط ناشي از پاندمي ويروس كرونا.