گفتگوی ویژه با هیات مدیره(1)

دادستان نظام پزشکی کرج بزرگ:  مشارکت و عدم مشارکت تعیین کننده سرنوشت سازمان است

دادستان نظام پزشکی کرج بزرگ:

 مشارکت و عدم مشارکت تعیین کننده سرنوشت سازمان است

دکتر سوسن کیانی دادستان نظام پزشکی کرج بزرگ در گفتگو با واحد روابط عمومی حضور فعالانه و مشارکت همه اعضای سازمان را تعیین کننده سرنوشت جامعه پزشکی دانست.

از سری گفتگوهای ویژه معرفی و آشنایی با  اعضای هشتمین دوره هیات مدیره نظام پزشکی کرج با دکتر کیانی متخصص زنان و زایمان به گفتگو نشستیم که در حال حاضر مسئولیت دادستانی دادسرای انتظامی سازمان را برعهده دارند وی در معرفی خود گفت:  فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستم و از سال 74 تا کنون در کرج فعالیت دارم . ده سال در تامین اجتماعی کرج حضور داشتم در حال حاضر رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان بوده و همزمان در بخش خصوصی هم شاغلم. دو دوره دادیار نظام پزشکی، یکدوره عضو هیات تجدید نظر استان البرز و یکدوره عضو هیات بدوی بودم.

وی با اشاره به اینکه در هردوره افرادی به صورت غیر انتفاعی در قالب هیات مدیره نظام پزشکی را اداره می کنند  گفت: هر کدام از ما وظیفه داریم زمانی مشارکت کنیم و به فراخور قابلیت ها اگر توانی در خود می بینیم که در جهت پیشبرد این ان جی او مفید است باید کمک کنیم.  من هم با توجه به سوابق و تجاربم احساس کردم ممکن است بتوانم کمکی انجام دهم.

دکتر کیانی  در پاسخ به این پرسش که جایگاه نظام پزشکی را دربین جامعه پزشکی امروز چه طور می بیند گفت:  ما از دیر باز به عنوان گروه فرهیخته و الیت جامعه شناخته شده و باید تلاش کنیم این جایگاه را حفظ کنیم ، مقام مرجعمان را با پایش فعالیت هایمان تثبیت کنیم و با نظارت دائم بر عملکردمان و تلاش برای افزایش کیفیت چه در بخش درمان چه در بخش رفاهی پزیشن مرجعیتمان حفظ شود. احساس می کنم این جایگاه در حال مخدوش شدن است . بخشی به واسطه عملکرد خودمان بخشی به دلیل فشار ها و سوء نظرهای بعضا عمدی که به ما تحمیل شده است بوجود آمده .

وی گفت: نظام پزشکی در طول سالیانی که فعالیت کرده در ارتباط با بدنه خودش موفقیت صد درصدی بدست نیاورده یعنی به عنوان ارگانی شناخته می شود که یکسری کارهای اداری روتین انجام می دهد که از نظر اعضای سازمان تاثیر روانی خوبی بروی اعضای خودش نگذاشته است. نگاه اعضا درکل کشور این است نظام پزشکی NGO است و باید مدافع امور صنفی،انتظامی و رفاهی بوده یک پشتیبان همه جانبه باشد ولی این نقش را نتوانسته است به خوبی اجرا کند و یک جایی است که صرفا پروانه صادر می کند و مشورت می دهد و بخش نقش نظارتی اش بارز تر  از حمایتی است .

دادستان نظام پزشکی کرج استفاده از قدرت نظارتی در بهبود عملکرد را راهکاری مناسب برای حل مشکلات دانست و افزود : به نظر من نظام پزشکی به عنوان ارگان نظارتی هم می تواند بسیار قدرتمند عمل کند از همین جنبه هم باید حداکثر استفاده بشود. فراموش نکنیم جزو معدود گروه های جامعه ایم که اجازه داریم خودمان را نظارت، نقد و قضاوت کرده و حکم صادر کنیم. اگر بتوانیم در بخش آموزش و آگاهی رسانی، بیشتر کار کرده و بعد پیشگیری را تقویت کنیم و آمار وقوع تخلفات را پایین بیاوریم گام بلندی برداشته ایم.

وی اظهار کرد: دادسرای نظام پزشکی جایگاهی تخصصی دارد اگر به نحوی عمل کنیم که بیشتر جنبه پیشگیری را مد نظر قرار بدهیم موفق خواهیم بود. وقتی تخلفات بررسی می شود  متوجه می شویم بسیاری همکاران نا آگاهانه از قوانین عدول کرده اند .

دادستان گفت: دادسرا باید بخش اطلاع رسانی اش را بیش از اینها تقویت کند. یکی از مواردی که انگیزه من را برای ورود به این کار تقویت کرد پیشگیری و آموزش به جهت پایین آوردن اشتباهاتی است که بر اثر عدم اطلاع ایجاد و دردسرساز می شود.

وی نقطه قوت اساسی نظام پزشکی را در یکدست بودن جمعیت عضو دانست و گفت: همه اعضا هول یک محور مشترک بهداشت و درمان فعالیت می کنند، غالبا آرام هستند و در مقابله با دشمنان رویکرد مدنی و منطقی و آرام دارند، کار کردن با این قشر راحت تر از کسانی است که خصوصیت جنجالی دارند.

دکتر کیانی افزود: متاسفانه اکثرما گرفتاریم و نمی توانیم وقت زیادی برای این امور بگذاریم اما بسیاری از جمعیت پزشکان شاغل در بخش های تصمیم گیر و حساس مانند مجلس را داریم و نظام پزشکی می تواند برای حل مسائلش از این افراد کمک بگیرد. استفاده از این پتانسیل در جهت حل مشکلات اعضا موفق خواهد بود . اعضای نظام پزشکی اگر پتانسیل هایشان را در جهت اهداف و منافع سازمان متمرکز کنند، نتیجه بخش تر ازا فعالیت های پراکنده ایست که صورت می گیرد.

این عضو هیات مدیره از دیگر بخش های مغفول مانده عملکردی سازمان را بخش رفاهی دانست و گفت: قشر کثیری از جوانان مشکلات معیشتی دارند . نسل ما پس از چند سال کار به یک حد نسبی از رفاه می رسید اما  الان اینطور نیست. کارشناسان پروانه دار و یا ماما ها همکارانی هستند که واقعا نیازمند حمایت های کاریابی و مالی سازمان هستند.

وی تصریح کرد: سازمان می تواند به جای ارائه تسهیلاتی چون وام، برای اشتغالزایی اقداماتی انجام دهد . کسی که معیشت سختی دارد و نمی تواند مثل فرد عادی دارای زندگی راحت حداقلی باشد و مجبور به انجام چند شغل همزمان است، به دلیل خستگی جسم و روح احتمال خطا و اشتباه علمی اش بالا می رود . توقع است نظام پزشکی بتواند بخش حق تعیین تعرفه را که زمانی در دست داشت باز پس بگیرد و با ان حق شرایط مناسب کاری همکاران را فراهم آورد.

وی با تاکید بر اهمیت بخش آموزش در نظام پزشکی گفت: این بخش جای کار بسیار دارد . انتظار داریم فعالانه مهارت آموزی را پیگیری کند و آموزش مستمر و مداوم و کارگاه داشته باشد تا اعضا در گذار زمان مهارت های علمی جدید بیاموزند. مواردی که در زمان تحصیل آنها نبوده است. این به طور غیر مستقیم می تواند در به روز شدن و بالابردن کیفیت کار و افزایش درآمد بسیار مفید باشد .

دادستان نظام پزشکی علت عمده نقدهای عملکرد سازمان را عدم مشارکت دانست و گفت: اینکه عده ای انتقاد می کنند همه فعالیت نظام پزشکی در صدور پروانه و گرفتن حق عضویت محدود شده است به خاطر داشته باشند این بخش از طریق کارکنان سازمان انجام می شود در حالیکه همکاران عضو سازمان هرکدام مشغول امور خودشان هستند.

وی تاکید کرد: کار در سازمان غیر انتفاعی است اگر همکاران می خواهند اتفاق جدیدی رخ بدهد و به مسائل کلان تر پرداخته شود باید خودشان مشارکت کنند. همکارانی که در همه زمینه ها داوطلب همکاری و مشارکت هستند وارد گود بشوند و کمک کنند.

وی افزود: اگر یک بخش فعاله برای این است که عده ای حقوق می گیرند و یکسری کار را انجام می دهند سایر بخش ها کارهای غیر انتفاعی است و اموری مانند تشکیل کارگروه تعین تعرفه و اعاده حقوق صنفی و مسائل دیگر حضور داوطلبانه اعضا را می طلبد .

دکتر کیانی گفت: در سازمان چند عنوان داریم معاون چه و چه ما هفده نفریم، بقیه کجا هستند؟ ما نمی توانیم برای هفت یا هشت هزار نفر کار کنیم . براساس قانون هفده نفر را انتخاب کرده اند به نمایندگی اما واقعا این تعداد به تنهایی به همه امور نمی رسند.

وی افزود:  نظام پزشکی متعلق به همه ماست اگر کسی نقد می کند فقط پروانه صادر می کند باید گفت همکار عزیز شما در کدام بخش می توانی به ما کمک کنی؟ حضور پیدا کن بخش غیر اداری که مستلزم حضور داوطلبانه اعضاست راه اندازی شود همچنین در غالب کارگروه های مشورتی، کمیسیون ها که زمینه آن هم فراهم شده و درخواست آن از طریق انجمن ها ارسال شده است جای کار داریم.

وی گفت:  افراد فعال به یاری طلبیده شدند تا مشارکت بالا برود از اندیشه و کمک فکری بقیه کسانی که عضو هیات مدیره نیستند استفاده و وارد برنامه ها شود. انجمن ها می توانند اعضای فعالشان را به کمیته ها معرفی کنند .

وی در تشریح علت مخدوش ساختن چهره پزشکان و کادر درمان در بین افراد جامعه و بیماران گفت: بیشترین مشکل امروز از بین بردن دیوار اعتماد بیمار و درمانگر است که خواسته و ناخواسته افرادی به این مسئله کمک می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در امر درمان مهمترین مسئله اعتماد است. اگر درمانگرتان را نپذیرید به شیوه درمانی اش باور نداشته باشید دارو هم برایتان بی تاثیرمی شود. زیر بار هجمه های فکری که معتقد است پزشکان تجارت می کنند و به سلامت بیمار اهمیت نمی دهند ، رابطه مناسبی شکل نمی گیرد، مگر اینکه باور کنید نه تنها به شما آسیبی نمی رسد، درمان خواهید شد.

وی گفت: قضیه بی اعتماد شدن مردم آرام آرام رخ داد و شخصیت محترم و قابل اعتماد روپوش سفیدها را مخدوش کرد و در زمان خودش آنها که در جامعه پزشکی، مسئول برخورد مناسب بودند اقدامی نکردند. من ندیده بودم سابق کسی کادر درمان را کتک بزند. یک مرد برود خانم پرستاری را مورد ضرب و شتم قرار بدهد.

دکتر کیانی گفت: باید جا بیفتد همانطور که سربازان از مرز دفاع می کنند کادر درمان هم  سد دفاعی سلامت شما در برابر بیماری ها هستند. در آغاز شیوع کرونا من به نوبه خودم در تعطیلات نوروز مطب را باز کردم و بانوان بارداری را که از حضور در بیمارستان ها واهمه داشتند پذیرفتم همه همکاران من هم با همین حس خدمت کردند . وقتی این جایگاه را مخدوش کنید هیچ صنفی دیگر در امان نیست. پلیس را هم فردا کتک می زنند . وقتی کادر درمان که ان همه احترام داشت مورد هجمه قرارمی دهید بقیه هم در امان نخواهند بود آسیب اصلی را هم مردم می بینند. پزشک هم انسان است. در گذر زمان این برخورد ها روی رفتار هایش ممکن است تاثیر بگذارد.

این عضو هیات مدیره و دادستان دادسرای انتظامی نظام پزشکی کرج گفت: آخرین چیزی که مایلم تاکید کنم این است که نظام پزشکی خانه همه ماست. هرچه با حضورمان بیشتر حمایت کنیم نیرویمان بیشتر می شود. هیات مدیره هر کجا حضور پیدا کند نگاه به عقبه اش می کنند، به میزان مشارکت اعضا در جلسات و انتخابات، دعوت به همکاری ها که دلمان می خواهد وقتی فراخوان برای حضور درکمیسیونها می دهیم چند برابر ظرفیت داوطلب داشته باشیم .

وی تاکید کرد: پای کار بودن اعضای یک صنف است که دیگران را وادار می کند برایشان قدمی بردارند، در غیر اینصورت اقدامات هیات مدیره بدون پشتوانه حضور همیشگی همکاران درصحنه بازخورد نخواهد داشت و قدرت نظام پزشکی از این حضور است که شکل می گیرد.

دکتر کیانی افزود: اگر هر چهار سال فقط عده ای حضور پیداکنند و چهار سال بعد عده ای دیگر بیایند و بروند و شما از دور فقط مطالبه گری کنید به جایی نخواهیم رسید، تنها راه اصلاح مسائل این است: همه آنها که نقد بیشتر می کنند و فکر می کنند نظام پزشکی کاری از دستش بر نمی آید، خودشان در صحنه حضور پیدا کنند. آنها که بیشتر نقد را به سازمان دارند، چه بسا زمانی بسیار فعال و دغدغه مند بودند اما از توان و ظرفیت آنها درست استفاده نشده و سرخورده شدند.  عده ای از همکاران ما هیچ کدام از راه های ارتباطی نظام پزشکی را دنبال نمی کنند و نقد می کنند ما در جریان مسائل نیستیم. من فکر می کنم باید انقدرعملکرد مثبت و ما به ازای عینی داشته باشیم که اتفاق را با چشم ببینند و اعتماد سازی شود .