نامه رئیس کل سازمان نظام پزشکی به معاون بهداشتی وزارت بهداشت

باید زبان تقدیر و چاره گشود نه قلم به تهدید و تخویف

در نامه دکتر ظفرقندی به دکتر رئیسی آمده است:«...به نظر می‌رسد در مواردی که حل و فصل مشکلات با توجه به اختیارات قانونی در حوزه سلامت و در ستاد مبارزه با کرونا در داخل خانواده پزشکی کشور میسر است، اتخاذ روش‌های تهدیدی و ارجاع موضوع به قوه قضاییه و دادستان کشور نه تنها نتیجه مثبتی نخواهند داشت بلکه موجب آزردگی خاطر و روحیه پزشکان خدوم و فداکاری خواهد شد که در شرایط کنونی از جان خود مایه گذاشته‌اند. لازم به ذکر است اگرچه ممکن است آغاز این روش‌ها و ارجاعات غیر معمول به دست و قلم شما جاری شود ولی مطمئن باشید ادامه و پایان آن در اختیار شما نخواهد بود.»

در پی ارسال نامه ای از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت(اینجا) به رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر ظفرقندی در نامه ای به دکتر رئیسی اعلام کرد مقایسه مراکز ارائه خدمات درمانی درخصوص اجرای پروتکل‌های بهداشتی با سایر کسب و کارها غیرعلمی و نادرست است و مکاتبه با سازمان نظام پزشکی برای اجرای چنین برنامه‌ای را برخلاف قواعد و مقررات دانستند

 

جناب آقای دکتر علیرضا رئیسی

معاون محترم بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

با سلام و احترام

          عطف به مکاتبه شماره 1483/300 مورخ 1/5/99 جنابعالی به استحضار می‌رساند همانطور که می‌دانید خدمات ارزشمند، ایثارگرانه و نجات بخش جامعه معزز پزشکی کشور در ایام بیماری کووید-19 چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی همواره مورد تحسین و تقدیر مردم و مسئولین نظام و دولت بوده است.

لذا وظیفه خود می‌دانم ضمن تقدیر از زحمات جنابعالی و همکارانتان به دلیل اثرات مترتب بر مکاتبه فوق‌الذکر نکاتی را متذکر شوم:

1- با توجه به قوانین و مقررات موجود و سازوکار مشخص نظارتی بر مطب‌ها و دفاتر کار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها، احاله موضوع و مکاتبه برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها به سازمان نظام پزشکی، بلاوجه و بر خلاف قواعد و مقررات است.

2- به نظر می‌رسد در مواردی که حل و فصل مشکلات با توجه به اختیارات قانونی در حوزه سلامت و در ستاد مبارزه با کرونا در داخل خانواده پزشکی کشور میسر است، اتخاذ روش‌های تهدیدی و ارجاع موضوع به قوه قضاییه و دادستان کشور نه تنها نتیجه مثبتی نخواهند داشت بلکه موجب آزردگی خاطر و روحیه پزشکان خدوم و فداکاری خواهد شد که در شرایط کنونی از جان خود مایه گذاشته‌اند. لازم به ذکر است اگرچه ممکن است آغاز این روش‌ها و ارجاعات غیر معمول به دست و قلم شما جاری شود ولی مطمئن باشید ادامه و پایان آن در اختیار شما نخواهد بود.

3- همانطور که در مکاتبه قبلی عرض کردم اساساً مقایسه حرفه پزشکی و طبابت چه در مطب‌ها و چه در بیمارستان‌ها با کسب و کارها و مشاغل دیگر و استخراج نتیجه و اعلام آن «قیاس مع الفارق» و فاقد مبنای صحیح و علمی است.

در جایی که انبوه بیماران از شدت بیماری، درد و اضطرار به پزشکی مراجعه می‌کنند و پزشک علیرغم احساس خطر ابتلا و گرفتار شدن به بیماری صرفاً برای انجام وظیفه انسانی و پزشکی ناگریز به کار و ادامه طبابت است و به حکم قواعد و اخلاق پزشکی نمی‌تواند از پذیرش بیماران امتناع کند، اینگونه قیاس کردن ثواب نیست. در اینجا باید زبان تقدیر و چاره گشود نه قلم به تهدید و تخویف.

در این میسر خطیر به‌ جاست بررسی و اعلام شود که علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر، تاکنون چه حمایت عملی و اجرایی از مدافعین فداکار سلامت و حتی شهدای این راه صورت گرفته است؟

4- در مورد قطع زنجیره انتقال بیماری هم ضمن تأکید مکرر بر ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی در همه مراکز بهتر است به جای آدرس غلط دادن و پرداختن به معلول‌ها و معضل مراجعه تعداد زیاد بیماران به طوری که فاصله‌گذاری فیزیکی را عملاً غیر ممکن می‌سازد، به صورت علمی و علتی دلایل اصلی و تصمیم‌هایی که منجر به اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا شد، بررسی و به مردم اعلام شود.

لازم به ذکر است سازمان نظام پزشکی مجموعه علمی و مستندی در این زمینه فراهم کرده که در صورت لزوم ارائه خواهد شد.

در خاتمه وظیفه خود می‌دانم ضمن تعظیم و تجلیل از فداکاری‌ها و ایثار کادر درمان و جامعه معزز پزشکی کشور که در خطوط مقدم این عرصه خطیر به مردم شریف این مرز و بوم خدمت می‌کنند و در این راه با بیش از 5000 مورد ابتلا به بیماری و 150 شهید خدمت نماد ماندگاری از شرف و افتخار را برافراشته‌اند، مجدداً از همکاران ارجمند درخواست می‌نمایم، برای حفظ سلامت خود و کادر درمان و امکان ادامه خدمت به بیماران نیازمند ترتیبی اتخاذ فرمایید که با نظارت و رعایت دقیق و بیش از پیش ضوابط بهداشتی و اصول حفاظتی در مطب‌ها و محل کار، از اشاعه بیماری جلوگیری شود.

 

 

دکتر محمدرضا ظفرقندی

رئیس کل