انتقاد رئیس نظام پزشکی کرج از واردات بی‌رویه دستگاههای تصویربرداری

انتقاد رئیس نظام پزشکی کرج از واردات بی‌رویه دستگاههای تصویربرداری

⏪افزایش خدمات غیر ضرور و القایی با واردات بی رویه دستگاه‌های ام آرآی، سی تی‌اسکن و ...


♦️دکتر صداقت عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور،دبیر انجمن رادیولوژی ایران و رئیس سازمان نظام پزشکی کرج، ضمن انتقاد از سیاست نادرست وزارت بهداشت در واردات دستگاه های تصویربرداری پزشکی بدون انجام کار مطالعاتی گفت: واردات این دستگاه‌ها، ابتدا ارز بسیاری از کشور خارج می‌کند و بعد از یک سال که دوره گارانتی آنها به اتمام رسید، به تدریج نیاز به قطعات و نگهداری خواهند داشت که هزینه های هنگفتی را در بر دارد و در آخر وجود این دستگاه‌ها باعث می‌شود برخی خدمات غیرضرور و القایی، درخواست شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: وقتی یکی از دستگاه‌ها دچار مشکل شود، طبیعتاً مستلزم صرف ارز و بودجه بالایی برای تعمیرات است.

عبدالرسول صداقت اضافه کرد: بنده معتقدم که توسعه باید بر مبنای اصول علمی باشد،نه اینکه هر نماینده مجلس به هر دلیلی که بر وزارت بهداشت و ارز تجهیزات پزشکی تسلط دارد، بتواند برای شهر خود‌ تجهیزاتی که می‌خواهد را وارد کند. پیروی از این رویه، باعث می‌شود که توسعه؛ بر اساس مطالعات علمی و نیازها و امکانات ارزی کشور نباشد.

وی افزود: واردات تجهیزات پزشکی و حتی مجوز بیمارستان‌ها باید بر اساس سطح بندی باشد. اما، نکته اینجاست که متأسفانه سطح بندی در این دولت حذف شده، یعنی هر کسی با هر سلیقه‌ و مدرکی و در هر شهری می‌تواند درخواست احداث بیمارستان یا مرکز تصویربرداری کند.

ایشان با عنوان این مطلب که در بسیاری از شهرهای کوچک شاهد صدور مجوز راه اندازی بیمارستان در بخش دولتی هستیم، افزود: در این قبیل مناطق کوچک، دستگاه‌هایی مثل ام آر آی، سی تی اسکن و…، استفاده می شود که کشش این قبیل تجهیزات را ندارد.

دکترصداقت ادامه داد که در کشور ما توسعه متناسب با مطالعات علمی و نیازهای منطقه‌ای و همچنین وضعیت بودجه اتفاق نمی‌افتد، در چنین شرایطی که اقتصاد کشور دچار نابسامانی، و تورم رو به افزایش است؛ به تدریج تعدادی از دستگاه‌های گران قیمت پزشکی مثل ام آر آی و…، از کار افتاده اند.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران افزود: واقعیت امر این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی، بودجه کافی برای پرداخت به موقع مطالبات پزشکان و پرستاران را ندارند.این در حالیست که باید بودجه‌ای برای تعمیرات دستگاه‌های تصویربرداری از کار افتاده نیز تأمین کنند.

صداقت تاکید کرد: بنده معتقدم باید جلوی این قبیل واردات دستگاه‌های پزشکی گرفته شود، اما متأسفانه روند واردات دستگاه‌های تصویربرداری گران قیمت به تعداد بسیار زیاد و در عین حال غیر ضرور، ادامه دارد.

وی افزود: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، این است که عده‌ای بر اساس مطالعاتی که داشته اند، در این بخش سرمایه گذاری کرده و این قبیل دستگاه‌ها را وارد نموده اند،هنگامی که تعداد این دستگاه‌ها افزوده می‌شود؛ طبیعتاً سرمایه گذاری آنها نیز به خطر می‌افتد.

دکتر صداقت ادامه داد: من فکر می‌کنم دولت سیزدهم در بحث بهداشت و درمان، هیچ مطالعه و دیدگاه علمی ندارد،در حدی که بعضی از مدیران سطح بالای وزارتخانه به طور مثال تصور می‌کنند باید در هر استان یک کارخانه تولید دارو وجود داشته باشد،در حالی که تولیدات کارخانه‌ها به صورت تخصصی است،نه اینکه همه اقلام دارویی را تولید کند که نیاز استان برطرف شود، که این موضوع، از عدم بصیرت و اطلاع مدیران بهداشت و درمان در حوزه سلامت حکایت دارد.
دکتر صداقت عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی کرج  در پایان به سخن شهید چمران اشاره کرد و گفت: این شهید بزرگوار،میفرماید اگر مدیری تعهد داشت اما تخصصی نداشت که مسئولیتی قبول کند؛ باید در تعهد آن مدیر هم شک کرد.

✒️روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج