گفتگوی ویژه با هیات مدیره(3)

ماندانا مرزوقی :هدفم بازیابی  همه وظایفی است که در چارچوب قانون برای ماما تعریف شده است

ماندانا مرزوقی :

هدفم بازیابی  همه وظایفی است که در چارچوب قانون برای ماما تعریف شده است

 

ماندانا مرزوقی کارشناس مامایی فارغ التحصیل ،1374 از فعالین اولیه طرح رابطین بهداشت که در این زمینه موفق به دریافت لوح تقدیر شده است وی در حال حاضر عضو اصلی هیات مدیره نظام پزشکی کرج بزرگ است. در ادامه شرح گفتگوی دوستانه واحد روابط عمومی سازمان را با ایشان خواهید خواند:

  1. لطفاضمن بیان مختصری از فعالیت هایی که تاکنون داشته اید بفرمایید انگیزتون از ورود به این فعالیت صنفی چه بوده؟

مامای نمونه استانی ۱۳۹۱ و مامای نمونه کشوری سال ۱۳۹۵ شدم.سابقه ی عضویت در هیات مدیره انجمن مامایی از سال ۹۵ تا سال ۹۹ را داشتم. عضو تیم اجرایی کنگره بین المللی سلامت زنان در سال ۹۸ بودم. عضو علی البدل هیئت مدیره دوره پیش نظام پزشکی کرج. هم اکنون هم افتخار عضویت در هیات مدیره سازمان نظام پزشکی کرج را دارم. مدت ۲۴ سال است که در بخش خصوصی و دفتر کار شخصی خود فعالیت مستمر دارم ودر حال حاضر دبیر اجرایی چند کارگاه‌ آموزشی هستم.

انگیزه ام از ورود به این فعالیت صنفی، در حاشیه قرار گرفتن بسیاری از وظایف ذاتی رشته مامایی و وجود اهرم های محدود کننده فراوانی است که همگی سعی در کمرنگ جلوه دادن نقش اصلی ماما و فعالیتهای این صنف دارند. در استان البرز ، کاملا به صورت مصلحتی و مغایر با قوانینی که در وزارت بهداشت تعیین و ترسیم شده است، تصمیم گیری و اجرا می شود. متاسفانه روز به روز هم عرصه را بر فعالیت همکاران محترم من تنگ تر می کنند.

  1. اصلی ترین نقدی که بر کلیت فعالیت نظام از ابتدا تاکنون دارید چیست؟ پیشنهاد و راهکار اصلاحی شما در این زمینه چیست؟

نقدهای فراوانی به ساختار نظام پزشکی ، آیین نامه ها و اسانامه ها وجود دارد. اما من صرفا از زاویه صنفی خودم صحبت می کنم  و چند نکته را بع عرض می رسانم. مثلا در کلان شهری مثل کرج، با جمعیت مامایی بیش از هزار نفر، تنها یک نماینده در نظام پزشکی قابل انتخاب است ولی درسیستم های دیگر مثل پزشکان محترم که جمعیت حدود 4 هزار نفری دارند ، 10 نفر انتخاب می شوند و طبیعتا صدای یک ماما به جایی نخواهد رسید.  هرچند که با حمایت دیگر اساتید و تعامل در هیات مدیره می توان توجه و همراهی دیگر اعضای هیات مدیره محترم را به مشکلات قشر مامایی در این گروه جلب کرد. ولی آیا واقعا می شود متصور بود که در تمام ادوار چهارساله های بعدی این تعامل برقرار بشود؟ و یک صدایی در همه هیات مدیره هاوجود خواهد داشت ؟ آنچه که من در نظر دارم در بلند مدت، راهکار هماهنگی با نمایندگان مامایی دیگر استانها و شهر هاست تا بتوانیم در شورای عالی نظام پزشکی درخواست تعداد بیشتر نماینده مامایی را در اساسنامه داشته باشیم و در کوتاه مدت ، جهت تسریع در حل مشکلات با دیگر همکاران هیات مدیره تعامل اساسی و صنفی  بیشتری ایجاد نماییم .

  1. بزرگترین یا مهم ترین نقطه قوت سازمان که می توان با تکیه برآن مسائل صنفی را به  نحو احسن حل کرد چیست؟

مهمترین نقطه قوت سازمان نظام پزشکی وجود اعضای این سازمان است. داشتن یک شماره نظام برای هریک از تمام اعضا از ریاست دانشگاه تا نمایندگان بیمه سازمانهای مختلف درمانی و حتی تمامی کادر درمان در بخش های دولتی و خصوصی یا خیریه ای بیمارستانها و درمانگاه ها دارای یک شماره نظام پزشکی هستند و این باعث می شود تا سوای جایگاه اجتماعی هر فرد همگی در زیر سقف سازمان نظام پزشکی گرد هم آیند و همگی دارای حداقل یک هدف مشترک باشند . این موضوع می تواند به تکثر و همگرایی بیشتر منتج شود تا تابتوانیم از ظرفیت و پتانسیل هر عضو این سازمان در نهادهای مختلف، حداکثر بهره وری رو برای حل سایل داشته باشیم ،کما اینکه در دوره کنونی از این پتانسیل  حداکثر استفاده را به عمل آورده و می آورد و من فکر می‌کنم این قوی ترین نکته ای است که می تواند نقطه قوت سازمان به حساب آید.

  1. کدام یک از بضاعت های سازمان تا کنون مغفول مانده که با احیای آن می توان به ارتقا جایگاه نظام پزشکی امیدوار بود؟

بضاعتهای مختلف در سازمان وجود داشته که مخصوص نظام پزشکی وجود داشته که متاسفانه یا از آن سلب شده  و یا کمرنگ شده مثلا تعرفه ها. چه طور می توان کالایی را که در رشته ما همان خدمات سلامت است را عوض کنیم و خود مابه عنوان و خود ما به عنوان ارائه دهنده آن کالا هیچ دخالتی در تعیین نرخ اون نداشته باشیم و در حقیقت گیرنده‌های خدمت و پرداخت کنندگان بخشی از این تعرفه ها یعنی سازمانهای بیمه گر  خود تعرفه نویس این بخش باشند و بهایی رو تعیین بکنند که ما بعنوان  عرضه کننده خدمت کوچک‌ترین دخالتی در آن نداشته باشیم و چنانچه کوچکترین تغییری رو هم در آن اجرا کنیم چماق نظارت و تعزیرات بر سر ما فرود آید طبیعی است که زمانیکه عرضه و توزیع خدمات تناسب درستی نداشته باشد ناهنجاری های ایجاد خواهد شد که هیچگاه مورد تایید این صنف نخواهد بود

و یا مورد دیگر هماهنگی درون بخشی مدیریت درمان رو داریم که در شرایط خاص بحرانی مانند کووید ۱۹ متاسفانه نظام پزشکی در حاشیه چتر دانشگاه قرار گرفت و علیرغم اینکه شهری مثل کرج که دارای گسترده ترین بخش خصوصی فعال و پر نقشی در اداره و درمان مردم نسبت به بخش دولتی است در این مورد در حاشیه قرار گرفت ،در حالیکه چنانچه بخش خصوصی هم مانند بخش دولتی مورد توجه قرار می گرفت و ابزار و امکانات در دسترس این بخش قرار میگرفت طبیعتاً خدمات شایسته تری به مردم عزیزارائه می‌شد و این از مهمترین وظایف سازمان نظام پزشکی است که بایستی احیا شود

  1. عده ای نقد می کنند که فعالیت های سازمان صرفا به  صدور و تمدید پروانه ودریافت عضویت ختم شده و از باقی مسئولیت هایش مغفول مانده ، به نظر شما تا چه حد این گفته صحیح است ؟

در دوره‌های مختلف شاهد رفتارهای متفاوتی از هیئت مدیره های محترم بودیم طبیعتاً وقتی گروهی قدم پیش می گذارند و در انتخابات کاندید می شوند در حقیقت  نقدی بر همین مسائل دارند و خواستار تغییر در این روش و منش هستند  به یاد داریم که برای دریافت یک نامه ساده بایستی تسویه حساب سالیانه انجام می شد یا برای دریافت یک وام از یک بانک از دارایی تسویه حساب بایستی می‌گرفتند لذا انتقاد به این روش ها باعث می شود که گروهی پا جلو بگذارند و خواستار تغییر رویه هستند امیدوارم در دوره ایی که ما خدمتگزار  همکاران هستیم قبل از آنکه نقدی بر ما وارد شود خودمان متوجه شده و به نفع جامعه درمانی حل کنیم و اهداف را به درستی پیش ببریم.

6-موقعیت خانواده درمانی را در جامعه چه طور می بینید؟ چه پیشنهادی برای ترمیم این چهره دارید؟

آنچه در چند سال اخیر شاهد بودیم تخریب و تخدیش گسترده جامعه درمانی بوده‌ایم مثلاً در سریال های مختلف به طور هماهنگ با هم در تقلیل جایگاه اجتماعی جامعه درمانی عده‌ای فروگذار نبودند

مثلا معرفی مالیات گریزی کادر درمان، تخریب چهره واقعی کادر درمان در رسانه های مختلف و فعالیتهای هوشمند در جهت به حاشیه بردن وظیفه بزرگ کادر درمان در خدمات حداکثری به هم نوع خود از اهداف این گروه ها بوده. اما علی رغم هجمه‌های هماهنگ، گروه درمانی همانند دوران دفاع مقدس و یا  وقوع بلایای طبیعی آنچه وظیفه علمی براساس شرع و اخلاق بود وبر انجام آن سوگند یاد کرده بودندرا در طبق اخلاص گذاشته و به همنوع خود ارائه کردند که در حال حاضر پاندمی کرونا یکی از بهترین نمونه های عیان برای فراموش کنندگان خدمات جامعه پزشکی در دوره های جنگ و تنگناها قابل ذکر است. صرف حضور من در سازمان نظام پزشکی بازیابی تمام و کمال وظایفی است که در چارچوب قانون برای ماماها تعریف شده و در سالیان اخیر متاسفانه توسط جایگاه های قدرت و نفوذ، همکاران ماما را از انجام این امور محدود و یا منع کرده اند.  و دیگر مطالبه حداکثری قوانین مصوب بالادستی کشوری نظیر قراردادهای بیمه ها که قانون مصرح شورای عالی وزارت بهداشت است ولی در استان البرز به فراموشی سپرده شده است.

7 -سخن پایانی

و در آخر و مهمتر از همه ایجاد یک فضای امن و مطمئن و فرهنگ‌سازی گسترده، وجایگزینی فرهنگ تشویق و پاداش به جای تهدید و ارعاب برای همه همکارانی است که در چارچوب قانون خدمتشان را به هموطنان عزیز به صورت علمی و اخلاقی ارائه می دهند ولی متاسفانه هیچ وقت دیده نمی شوند تا مشوقی برای همه باشد و خود بهترین مشوق است برای جلوگیری از عبور از خط قرمزها که توسط اندک شماری از افراد انجام می شود و تقدس حرفه مامایی را با انجام اموری خلاف قانون خدشه دار میکنند و دیگر این که در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد مردم دارای حداقل یکی از بیمه های پایه هستند سازمان های  بیمه از عقد قرارداد با ماما ها خودداری کرده و از سوی دیگر آنها را مجبور به ثبت الکترونیکی نسخ می‌کنند که با توجه به تعداد کم بیمار و تعرفه بسیار اندک و هزینه‌های بالای سخت‌افزاری و غیره امکان اجرای آن برای همه ماما ها میسر نیست