نخستین کمیسیون مشورتی "رسانه و فضای مجازی" برگزار شد

نخستین کمیسیون مشورتی "رسانه و فضای مجازی" برگزار شد

نخستین کمیسیون مشورتی با عنوان "رسانه و فضای مجازی" سه شنبه بیست و هشتم دی ماه ، با حضور 7 نفر از اعضای سازمان من جمله  رئیس نظام پزشکی نظام پزشکی کرج بزرگ، برگزار شد.

در آغاز دکتر صداقت با اشاره به کارکرد این گروه از کمیسیون های مشورتی گفت: فضای مشورتی و بارش افکار دراین نشستها همچمون  تشکیلاتی که در شورای عالی داریم می تواند به مدد رفع مشکلات آمده و در تمام سطوح از هیات مدیره تا شورای عالی مورد استفاده قرار بگیرد. این کمیسیون می تواند بسیار پیش رونده باشد وبه مرور عده بیشتری به ان افزوده خواهند شد

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان گفت: با توجه به جبر تغییر سبک زندگی اجتماعی و تاثیرات رسانه و فضای مجازی در این مورد ، بی شک آینده پزشکی کشور کاملا متفاوت از آن چیزی خواهد بود که تا کنون آموخته ایم و در بحث پرکتیس پزشکی و مسائلی مانند پروپاگانها و تبلیغات تحولی ایجاد خواهد شد و باید همگام با زمانه خود پیش برویم.

وی افزود: در حال حاضر تبلیغات متعدد، بعضا متخلف و دردسرساز، مردم را تحت فشار قرار داده اند و ما در این جامعه علاوه براینکه وظایف درمانی خودمان را برعهده داریم، باید آگاهی رسان باشیم و در همین راستا تعاملاتی با صدا و سیما انجام داده ایم که بزودی نتایج خوبی از آن می گیریم هدف ما از تشکیل این کمیسیون روشنگری است و اعضای کمیسیون هم باید در همین مسیر یاری گر ما باشند.

در ادامه دکتر احمدی دارو ساز رئیس کمیسیون "رسانه و فضای مجازی"  با ارائه آمار و اطلاعاتی از وضعیت کاربران فضای مجازی به پتانسیل عظیم موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که میزان مشارکت مردم در فضای مجازی بالای 65 درصد است و روزانه هر کاربر یک و نیم ساعت از فضای مجازی بهره می برد، بدیهی است فضای مجازی روزانه بیشتر و بیشتر جایگاه خود را در زندگی مردم باز می کند.این آمار عضویت برای واتس آپ 88 درصد ، برای اینستا گرام68 درصد است و در کل دنیا 4 میلیارد و 200 میلیون نفر کاربر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به ویزه فیس بوک هستند که در ایران تا قبل از فیلترینگ تلگرام 49 میلیون نفر کاربر این اپلیکیشن بوده اند که در حال حاضر به سمت اینستا و واتس اپ شیفت کرده اند.

وی افزود:77 درصد ساکنان  استان البرز عضو شبکه های اجتماعی هستند که رتبه نخست کشور است و پس از آن تهران با 75 درصد قرار دارد. در مجموع 75 درصد جمعیت ایران با 90 میلیون گوشی تلفن همراه فعال، رتبه 7 دنیارا به دست آورده است که این اعداد قابل تاملند.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه 31 هزار کاربر فضای مجازی نشان e) نماد) یا همان مجوز کسب و کار الکترونیک را دریافت کرده اند، گفت: در شرایطی که هوش های مصنوعی در حال تغییر ذائقه مردم 20 میلیون کاربر اینستاگرامی کشور هستند و  به قول رهبری این فضای سایبری غیر قابل توقف و در حال ایجاد عرصه جدید تمدن است ، باید بتوانیم از این تهدید و فرصت همزمان استفاده درست کرده و هدایت و آگاهی همزمان انجام دهیم.

وی درپایان گفت: با وجود اینکه این فضا به طور کامل قابل رصد نیست و نرم افزار های برای مشاوره پزشکی و فروش دارو هم ورود کرده اند که ممکن است حتی پزشک نباشند، نظام پزشکی بهترین مرجعی است که می تواند دخالت کند، در حد توان رصد و نتایج را در کمیته تبلیغات سازمان با پلیس فتا در میان بگذارد شاید راه گشا و مفید واقع شود.

دکتر موذنی نماینده مجمع علوم آزمایشگاهی و پاتولوژیست ها از دیگر حاضرین جلسه نیز با انتقاد از تضادهای موجود و باز گذاشتن دست شرکتهای متعدد برای ورود به امری که متخصص نیستند گفتند : ما به عنوان نظام پزشکی فقط در صنف خودمان می توانیم ورود، رصد و معرفی کنیم.

وی افزود: با فرهنگ سازی و معرفی انحرافاتی که وجود داردهر کدام از ما در گروه های صنفی خودمان می توانیم تبلیغات مثبت انجام دهیم. باتوجه به اینکه در حال حاضر بیشترین مخاطب را آرایشگران و پزشکان زیبایی دارند، باید عوارض را به مردم بشناسانیم و در این زمینه تهیه کلیپ و فیلم و عکس نوشت می تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: برخورد با گروه هایی که در مسیر درمان انحراف ایجاد می کنند و اجناسی چون ژل و بوتاکس  غیر مرغوب وارد می کنند می تواند با ایجاد تنگنا ، سازنده باشد.

دکتر خزانی متخصص پوست نیز در این نشست گفت: در حوزه کاری صنف ما فضای مجازی و اپ ها قابل کنترل نیستند باید بتوانیم به آنها جهت دهی کنیم تا از آسیبها پیشگیری شود. موارد بسیاری آسیب در استان البرز شناسایی شده اند که توسط افراد فاقد صلاحیت و مواد غیر استاندارد خسارت دیده اند که برخی جبران ناپذیره و باید به سراغ سرمنشا ماجرا رفت و مردم را آگاه کرد.

وی تصریح کرد: چنانچه مردم اگاه باشند که از مسیرهای سالم تری نیازشان را براورده کنند آن دسته از شرکت های معظمی که مواد غیر استاندارد و بی کیفیت وارد می کنند نیز راه به جایی نخواهند برد،اگرچه در حال آموزش هم هستند و غیرپزشکان را برای آموزش استتیک معرفی  می کنند.

دکتر خزانی با شاره به اینکه با القای نیاز کاذب به اعمال زیبایی افرادی با توان مالی متوسط رو به پایین را ترغیب می کنند که به سمت مواد ارزان بی کیفیت سوق داده می شوند گفت: نتایج این امر بسیار تاسف بارا ست و موردی  را شاهد بودیم که شخصی با دیپلم کامپیوتر لیپوترنسفر انجام داده و نتیجه فاجعه بار بوده است.

وی افزود : چنانچه مراجع قضایی به فضای مجازی ورود کنند امکان دارد بخشی از تبلیغات دروغین کنترل شود و گستره وسیعتری تخحت نظارت قرار بگیرد. باید این آگاهی به مردم داده شود که انجام عمل زیبایی یک "نیاز واقعی" نیست این القای نیاز توسط فضای مجازی ایجاد شده و برای این است که فضای اقتصادی بتواند کالای غیر استاندارد خود را به مردم بفروشد.

دکتر شمسی باغبان متخصص طب سنتی نیز گفت: ما نمی توانیم جلوی تقاضای مردم را بگیریم تا برای رفع نیازشان به اسنپ دارو یا عطاری مراجعه نکنند، از سوی دیگر بیماری که خدمات تقلبی گرفته با عوارضی به ما مراجعه می کند که اصلا قابل جبران نیست، این در شرایطی است که فردی زیر دیپلم 20 سال است دارد در کرج طبابت می کند و درآمد بالا و گردش مالی برای او قدرت ایجاد کرده است.

وی افزود : مشکل از اموزش است که همه جا طب ایرانی و سنتی آموزش می دهند اگرچه خوشبختانه وزارت بهداشت وارد شده و جهاد دانشگاهی را مجبور به اخذ مجوز و استفاده از متخصصین طب ایرانی کرده است . اما برای فروش دارو از راه دور نیز به گمانم خود نظام پزشکی باید ورود کند و فروشندگان خدمات درمانی را ملزم به اخذ مجوز از نظام پزشکی نماید .

وی گفت: اگر در هر بخشی از حیطه درمان فرد را موظف به دریافت مجوز از نظام پزشکی کنیم،به مرور بخش هایی از مشکلات حل خواهد شد، آموزش دهنده از نظام پزشکی معرفی می شود و آلترناتنیو های اسنپ دارو و فروش دارو زیر نظر نظام پزشکی کار می کند که مردم مطمئن باشند آنچه دریافت می کنند از نظام پزشکی است . طرفداران طب ایرانی هم معتمدین را از معرفی شدگان نظام پزشکی انتخاب می کنند.

دکتر شاطری متخصص زنان و زایمان در این جلسه با اشاره بر تاثیر شفاف سازی در تمام مسائل یادآور شد صرف ارزان بودن برخی دارو ها به معنای تقلبی بودن آنها نیست بلکه فروش خارج از شبکه یک محموله دارویی است که برای کشور دیگری ارسال می شود و بخشی از آن به دست تعدادی پزشک می رسد.

 وی افزود: اگر از نقد خودمان آغاز نکنیم به جایی نمی رسیم اینکه مردم به سمت آرایشگاه و عطاری سوق داده و متمایل شده اند شاید از تبلیغاتی شروع شد که آغاز گر آن جامعه پزشکی بوده اند.

وی گفت: به دلیل نیاز مردم به مشاوره و مورد توجه قرار گرفتن، امروز وارد چالشی با گروه مامایی شده ایم که منجر به برخی تخلفاتی چون  ورود به امر طبابت شده است . زیرا به حرف های بیماران گوش نداده ایم و به آنها محبت نکرده ایم، برای درمان و طبابت هم به سمت ماماها می روند ما در رشته خودمان بعضا برای مریض وقت نگذاشته ایم. باید خودمان را قضاوت کنیم.

دکتر شاطری گفت: اگر عرف جامعه تا این حد به هم خورده است جامعه پزشکی هم در آن سهمی داشته . اگر نظام پزشکی نتواند خود را قضاوت کند، فضای مجازی را هم نمی تواند کنترل کند. همه تقصیر ها برگردن مردم و آرایشگران نیست .

حسینی سمنانی اودیولوژیست در انتهای این نشست اظهار کرد: چنانچه در چنین کمیسیون هایی تفکیک وظایف انجام شود و برای شناسایی متخلفین و تخلفات از همکاران رشته هایمان کمک بگیریم، تبیلغات را به درستی هدایت کنیم می توانیم به نتایج مثبت و قابل قبول دست یابی پیدا کنیم.