برگزاری کنفرانس مجازی شورای مشورتی خاورمیانه و شمال آفریقای بنیاد بین المللی پوکی استخوان

اعضای شورای مشورتی خاورمیانه و شمال آفریقا بنیاد بین المللی پوکی استخوان جهت بررسی آخرین پیشرفت های منطقه در پیشبرد برنامه های بنیاد، عصر پنجشنبه 26 تیرماه به وقت ایران به صورت مجازی گرد هم آمدند.

اعضای شورا از کشورهای ایران، تونس، عربستان، مصر، سوریه، اردن و عراق در این جلسه مسائلی همچون تاثیر شیوع بیماری کووید-19 بر برنامه های کشورهای منطقه در خصوص بیماری استئوپروز، برگزاری روز جهانی استئوپروز، پیشرفت طرح خدمات یکپارچه شکستگی (FLS) و کنگره جهانی استئوپروز  را مورد بحث قرار دادند.
 
همچنین در این جلسه دکتر باقر لاریجانی، نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر و عضو کمیته علمی بنیاد بین المللی پوکی استخوان، با اشاره به اثرگذاری همه گیری کووید-19 بر برنامه های آموزشی، گفت: مقرر است سمپوزیوم سالانه تازه های پیشگیری، کنترل و درمان استئوپروز در اواخر مهرماه به صورت مجازی در ایران برگزار شود.
 
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود در شرایط همه گیری کووید-19 خوشبختانه با تبدیل تهدید به فرصت، زیر ساخت برگزاری رخداد های آموزشی به صورت مجازی فراهم شده است.

وی ادامه داد: برای برنامه های آموزش عمومی در روز جهانی استئوپروز در حال راه اندازی کمپین هایی به صورت مجازی  هستیم که از طریق آن بتوانیم با بهره گیری از شبکه های اجتماعی پیام های بهداشتی مرتبط به سلامت استخوان ها را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.
 
 عضو کمیته  علمی بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) همچنین برگزاری دوره های آموزش تخصصی مورد تایید این بنیاد با نام  Osteoporosis Management در سطح منطقه را بعنوان یکی از برنامه های کاری پژوهشگاه در دوره جدید همکاری چهارساله با سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواند و گفت: درصددیم تا با همکاری دفتر منطقه ای این سازمان، این دوره ها را برای کشورهای فارسی زبان منطقه برگزار کنیم.
 
دکتر لاریجانی همچنین، اجرای مرحله دیگری از مطالعه چند مرکزی استئوپروز ایران را گامی دیگر برای تکمیل طرح ثبت شکستگی ها در کشور خواند و ادامه داد: متاسفانه با تشدید بحران کووید-19در کشور، اجرای عملیاتی این طرح متوقف شده است اما در حال آماده سازی زیر ساخت های لازم برای طرح رجیستری هستیم و با بهتر شدن شرایط اپیدیمی در کشور  فاز عملیاتی طرح را اجرا خواهیم کرد.
 
گفتنی است در این جلسه همچنین نقش ها و مسئولیت های عضویت در شورای مشورتی منطقه ای بنیاد پوکی استخوان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد افراد واجد شرایط جهت شرکت در رای گیری به این بنیاد معرفی شوند.
 
همچنین در این جلسه رییس پژوهشگاه با بیان این که انجمن استئوپروز ایران به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی طی سالیان گذشته همکاری نزدیکی با پژوهشگاه در زمینه ارتقا و ترویج برنامه های آموزش عمومی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز در کشور داشته است، عضویت این انجمن را در کمیته انجمن های ملی در اجرای هر چه بیشتر برنامه های بنیاد در ایران تاثیر گذار خواند.