مراسم روز جهانی نوزاد نارس در دانشکده پزشکی برگزار شد

روز گذشته 26 آبان ،( 17 نوامبر) روز جهانی نوزاد نارس، همزمان با سراسر کشور مراسمی در در سالن همایش های دانشکده پزشکی کرج و با حضور  سرپرست دانشگاه، معاونین درمان و آموزشی، مدیر امور بیماری ها و مراکز تشخیصی درمانی و مدیریت پرستاری، رییس انجمن کودکان البرز، اعضای هیات علمی کودکان و زنان دانشگاه، پرسنل پرستاری بخش های ویژه نوزادی و خانواده های نوزادان نارس با فرجام نیک برگزار شد.
در این مراسم که هر ساله به پاس خدمات پرسنل دلسوز و خدمتگزار بخش های مراقبت ویژه و بخش های نوزادی برپا می شود، آخرین دستاوردهای درمانی ،سرفصل های آموزش خانواده و نحوه مراقبت از نوزاد نارس مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

دکتر جواد معظمی معاون درمان در مراسمی که به مناسبت روز جهانی نوزاد نارس برگزار شد گفت : امروز به همت اداره مامایی معاونت درمان و مراکز آموزشی درمانی امام علی (ع) و کمالی مراسمی با هدف اهمیت و ارایه مراقبت های بسیار ویژه به نوزادانی که زودتر از موعد مشخص متولد می شوند و نارس هستند ، برگزار شد. 

وی افزود: خوشبختانه در تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی ویژه زنان و زایمان تجهیزات و دانش به روز مراقبت از نوزادان نارس در استان وجود دارد و به خوبی خدمات ویژه به این نوزادان ارایه میشود. 

معاون درمان خاطر نشان کرد:آمار  سالم ماندن نوزادان نارس خوشبختانه خیلی افزایش یافته است و این نوزادان پس از دریافت خدمات و مراقبت های ویژه پزشکی و پرستاری و مامایی مانند نوزادان عادی مراحل رشد و نمو خود را سپری می کنند. 
دکتر شهرام صیادی در این مراسم خاطر نشان کرد : ۱۷ نوامبر روز جهانی نوزاد نارس است از سال ۲۰۰۸ این تفکر توسط European parent organization مطرح شد و از سال ۲۰۱۱ این مراسم جهانی به صورت برنامه مدون برگزار شد . 
وی عنوان کرد نگهداری از نوزادان نارس به دلیل شرایط خاص آنان بسیار سخت و پر زحمت است و من از همین جا به همه عزیزانی که در این عرصه فعالیت می کنند خداقوت می گویم . 
سرپرست دانشگاه خاطر نشان کرد عواملی چون سبک زندگی ، سن بالای مادران، بیماری های زمینه ای و استفاده از الکل و سیگار و مواد مخدر می‌تواند از ریسک فاکتور های تولد نوزادن قبل از ۳۷ هفته و به دنیا آمدن نوزاد به صورت نارس باشند  . مادران باید ۳ ماه قبل از بارداری مشاوره های تخصصی دریافت کنند و حین بارداری نیز تحت نظر باشند تا از به دنیا آمدن نوزادان به صورت نارس پیشگیری شود. 
وی افزود ۱۲ درصد زایمان ها در کشور زایمان نارس است و سالانه حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس داریم که متاسفانه یک میلیون از آنان از بین می روند . در استان البرز نیز سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ نوزاد نارس متولد می‌شوند و نگهداری از این نوزادان هزینه های بسیار زیادی دارد . فلسفه این روز آموزش و اطلاع رسانی جهت افزایش آگاهی مردم و پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادان به صورت نارس است . 
دکتر صیادی عنوان کرد  نگهداری از نوزادان نارس  بسیار سخت و پر زحمت است و باقیات الصالحات این کار با هیچ اقدامی قابل مقایسه نیست