به مناسبت روز جهانی قلب : شیوه سالم زندگی یعنی سلامت قلب

در سال ۲۰۰۰ ،اتحادیه ی جهانی قلب Federation Heart World با هدف اطلاع رسانی در مورد خطرات بیماریهای قلبی و عروقی و همچنین افزایش آگاهی در مورد عوامل موثر در بروز این دسته از بیماریها، آخرین یکشنبه ی ماه سپتامبر (۷ مهرماه) را به عنوان روز جهانی قلب Day Heart World معرفی کرد. از آن زمان تا به امروز سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و فدراسیون جهانی قلب هر ساله این روز را گرامی میدارند و از آن به عنوان فرصتی مغتنم برای انتشار آمار و اطلاع رسانی در رابطه با بیماریهای قلبی-عروقی استفاده مینمایند.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO )اولین و مهمترین علت مرگ ومیر در سطح جهان، مربوط به بیماریهای قلبی-عروقی (CVD ) است و این موضوع با روند رو به رشدی مواجه است. با نگاهی به آمارها متوجه میشویم که تنها در سال ۲۰۱۶ ،تعداد 17/9 میلیون نفر در سطح جهان به علت بیماریهای قلبی-عروقی جان خود را از دست داده اند که این رقم چیزی در حدود ۳۱ %از کل مرگ ومیرها در جهان را شامل میشود. این در حالی است که ابتلا به اکثر بیماریهای قلبی-عروقی قابل اجتناب است و با شناخت عوامل خطر ابتلا به این دسته از بیماریها و اصلاح آنها میتوان از بروز بیماریهای قلبی-عروقی پیشگیری نمود.

هدف از گرامیداشت این روز آشنایی بیشتر افراد با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب است. قلب مركز سلامتی هر فرد است. فقط چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم تر، فعالیت بدنی بیشتر، ترك دخانیات و ... میتواند سلامت قلب و رفاه كلی را بهبود بخشد.

خلاصه پیام های روز جهانی قلب ١٤٠٠  (٢٠٢١ م)

 با شیوه زندگی سالم از بروز فشارخون بالا، دیابت، اضافه وزن و چاقی كه همه عوامل خطر مشترك ابتلا به كووید١٩ و بیماری قلبی عروقی هستند، پیشگیری كنید.

 با مصرف رژیم غذایی سالم ، نه گفتن به مصرف دخانیات و الکل، پرهیز از کم تحرکی و انجام فعالیت بدنی منظم، از سلامت قلب خود مراقبت كنید .

 اگر بیماری قلبی دارید، كرونا را جدی تر بگیرید.

 بطور منظم معاینات دوره ای قلب را انجام دهید و در شرایط اضطراری با اورژانس تماس بگیرید.

دکتر محسن محمدخواه متخصص قلب و عروق