ایجاد دوره دکترا ضرورت رشته فیزیوتراپی است

گفتگو با روسای انجمن ها(22) ؛ یوسف شیخانی رئیس انجمن فیزیو تراپی

رئیس انجمن فیزیوتراپی در گفتگو با واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج تاریخ فعالیت مستقل این انجمن را از سال 89 اعلام کرد که پس از استان شدن البرز به دلیل نبود شعبه و ارتباط به صورت نماینده و رابط، نیازی جمعی بود و پس از ارائه تقاضا و پذیرش از اواخر همان سال آغاز به کار کرد.وی با ذکر این مطلب که طول دوره ها 3 ساله است و در سالهای 80-81 وزارت بهداشت دستور اکید دادکه انجمن باید علمی باشد انجمن قدیمی منحل شده و انجمنی تحت عنوان انجمن علمی فیزیوتراپی ایران تاسیس شده است. ریاست دوره اول و دوم این انجمن در استان برعهده وی دور سوم آقای ایمان کمالی حکیم مسئول شعبه و دوره چهارم نیز با ریاست یوسف شیخانی آغاز شده است.

  • آیا فعالیت های صنفی هم در انجمن شما انجام می شود؟

بله کارهای صنفی هم انجام می دهیم اگرچه  ذاتا انجمن ما علمی است مسائل صنفی با تعامل انجام می شود

  • تعداد اعضای انجمن البرز چند نفر است ؟

153 نفر عضو فعال و در حال تعامل داریم

  • منابع مالی انجمن از کجا تامین می شود؟

حق عضویت های ما کاملا به تهران واریز می شود خودشان  باید60 درصد را به حساب ما واریز کنند ولی در این سالها مبلغی واریز نشده است. اگرچه طبق اسانامه و قانون باید واریز می شد . درآمد ما از باقی مانده درآمد کلاسهایی که برگزار می کنیم تامین می شود.

  • اهم فعالیتهای انجام شده انجمن فیزیوتراپی البرز چه بوده؟

تمام تلاش ما این بوده است که آنچه نیاز بنیه علمی فیزیوتراپ هاست انجام بدیم. کارگروه تشکیل دادیم و دوره هایی را برگزار کردیم که متقاضی بیشتری داشته است . استادان را هم از هر کجای ایران که برایمان امکانش باشد با هماهنگی هیات مدیره انتخاب می کنیم .

در بخش صنفی هم بستگی به مسئله دارد که باید حل شود پذیرش بیمه و سقف بیمه در خیلی از استانها یک مسئله است مثلا تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در سال 1379 جزو اولین کسانی بودیم که با تامین اجتماعی قرار داد بستیم و کاری که انجمن ما انجام داد برداشتن سقف خدمات بود و سال 98 اعلام کردند سقف برداشته شده و بیمه سلامت اساسا سقفی قائل نشده . نیروهای مسلح نیز سقف های زیر 8 میلیون تومان را برداشتند . بیمه آتیه سازان سقف را برداشته است . چند ماه است که به صورت آنلاین تنها با یک شماره ملی مراجع می تواند از بیمه استفاده کند و ارتباط بسیار خوبی با هلال احمر،پزشکی ورزشی بهزیستی داریم و سالن هایشان را در اختیار ما می گذارند و حمایتهای خیلی خوبی از آنها گرفته ایم. درمورد فعالیت های صنفی شامل حل مسائل و مشکلات روز خواهد بود گاهی اوقات مسائل مربوط به بیمه ها دارایی و مالیات برداشتن سقف قرار داده شده توسط بیمه ها و مسائل دیگر مانند قرارداد پسماند شهرداری تبلیغات مناسب برای شناسایی رشته فیزیوتراپی بوسیله بیلبورد یا پوستر در مناطق مختلف شهری با همکاری شهرداری

  • وضعیت انجمن شما نسبت به کشور های مشابه چگونه است؟

ما در انجمن مرکزی فیزیوتراپی ایران کنگره بین‌المللی داشته ایم با حضور اساتید از بسیاری از کشورهای جهان مثل آلمان انگلیس استرالیا لبنان هند که به صورت حضوری انجام شده و در شرایط کرونا آخرین کنگره ما به صورت آنلاین برگزار شده و نمایندگان به صورت بین المللی هر ساله از طرف انجمن مرکزی در انجمن جهانی شرکت می کنند چون عضو بین المللی هستند در کنگره ما شرکت می کنند مهمانانی هم از هند ، عمان؛ انگلیس داشته ایم.

بحث مهم فیزیوتراپی ایران دکترای حرفه‌ای یا دی p است که تنها یک دوره در دانشگاه تهران انجام شده و متاسفانه بعد از آن ادامه پیدا نکرده است .رشته دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تنها یکدوره دانشگاه تهران گرفت و آقای محسنی بندپی راهی باز کردند طی یک دوره سه ساله عده ای رفتند پاکستان دوره دیدندآمدند. کشورهای دور و بر ما و آمریکا و کانادا هم امکان پذیر است ولی با تلاش انجمن مرکزی این اتنفاق مهم در ایران نمی افتد شاید ذهنیت اشتباهی وجود دارد که گروه های دیگر نسبت به رشته گروه مادارند مثل ارتوپدی ها در حالیکه اگر ما قصد ایجاد دوره دکتراداریم برای این است که آگاه تر و علمی تر بالای سر مریض حاضر شویم دکترا گرفتن در رشته ما ورود به رشته دیگران نیست شرح وظایف مشخصی دارد و وارد حیطه ارتوپدی نخواهد شد. این مسئله باعث شده گاردی ایجاد شود که این اتفاق خوب رخ ندهد. در حالی که دانش و نگرش فیزیوتراپیست یا هر گروه دیگری رشد پیدا کند به سلامت جامعه کمک می کند.

  • سطح هم اندیشی با همکاران عضو انجمن چه قدر است ؟

همیشه وجود داشته فعلا به خاطر کرونا در گروه های مجازی تعامل می کنیم

  • نقش انجمن شما در توسعه سلامت اجتماع چه قدر است ؟

تلاش می کنیم به طور مداوم در این خط حرکت کنیم. همکاری با روسای انجمن های کشور و حمایتهای دکتر جغتایی در زمینه آموزش پرورش و کارخانه ها، زنان خانه دار، جهت بالابردن سطح آگاهی عمومی از فعالیت هایی است که انجام شده . همواره سعی شده از تمام امکانات برای آگاهی بخشی از افراد در زمینه مراقبت از ستون فقرات و نکات مهم در فعالیت و شغل شان استفاده شود علی‌الخصوص مسئله پیشگیری از نکات مهم و نقش برجسته فیزیوتراپی در سلامت جامعه می باشد مثل بررسی وضعیت ستون فقرات دانش آموزان و همچنین صافی کف پا و مسائل مربوط به دیگر

  • با چه انجمنهایی تعامل و همکاری بیشتری دارید؟

با گروه های توان بخشی و کار درمانی ارتباط خوبی داریم گروه های بین رشته های فنی ارتوپدی ،گفتار درمانی ، انجمن ارتوپدی ، انجمن متخصصین مغز و اعصاب ، طب فیزیکی که به هرحال به واسطه بیماران با این گروه ها سروکار داریم

  • مشکلات صنفی شما چه چیزهایی است ؟

ورود و دخالت افراد غیر متخصص، کسانی که در رشته های تربیت بدنی فارغ التحصیل شده اند یا فیزیولوژی ورزشی خوانده اند به جای این که ارائه خدمت به افراد سالم داشته باشند می خواهند بیماران را درمان کنند ماباید تلاش کنیم آگاهی سازی بیشتر اتفاق بیفتد که حیطه کار فیزیوتراپی چیست در ماهواره دستگاه معرفی می کنند در تلویزیون و رادیو همکاری که متخصص نیست دعوت می شود طرف ورزشی کار است و فیزیوتراپ نیست اینها باید حل شود و مردم بر اساس نظام ارجاع به ما مراجعه می کنند. ما سعی داریم در مورد هوم ویزیت ها هم مردم را آموزش بدهیم که حتمن کارت انجمن و عضویت را از مطالبه کنند. شخص باید یا عضو نظام پزشکی باشد یا عضو انجمن فیزیوتراپی . متاسفانه مردم از هر 10 نفر 9 نفر آگاهانه پیش غیر متخصص می روند که ارزانتر هزینه کنند.

گفتگو واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج

دکتر عبدالرضا مزینی_فریبا کلاهی