گفتگو با پیشکسوتان (7) :دکتر محمد غروی متخصص علوم آزمایشگاهی

کار آزمایشگاه روحیه تیمی می طلبد، تک روی جایی ندارد

دکتر محمد جواد غروی نام آشناست. استاد دانشگاه علوم پزشكی ایران و مدیر گروه علوم آزمایشگاهی. متولد 1337سالها استادی دانشگاه، مدیریت دانشکده ها و چاپ 13 جلد کتاب تخصصی علوم آزمایشگاهی خود گویای حجم تجربه های ارزنده اوست.

پیشکسوت متخصص انگل شناسی پزشکی با گرایش تدریس علوم آزمایشگاهی و مدیریت کنترل کیفیت آزمایشگاه، به ریاضیات علاقمند است، حقوق خوانده و درحال حاضر استاد علوم پزشکی ایران است و دبیر انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی ایران. در رشته بهداشت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی کارشناسی اش را گرفته و برای جنگ با دشمنان میهن به جبهه غرب رفته است و پس از بازگشت در سال 67 زمانی که برا ی اولین بار دوره دکترای این رشته تعریف می شود به ادامه تحصیل پرداخته و اینک مدرک PHD دارد.

خودش در این باره می گوید: وقتی وارد دانشگاه شدم 16 ساله بودم. 3 سال را جهشی خوانده  و در 20 سالگی پس از فارغ التحصیلی  به عنوان معلم، وارد همان مدرسه ای شدم که دوران دبیرستانم را گذرانده بودم. معلم دانشجو بودم و هفته ای 36 ساعت در 3 منطقه تهران دوره راهنمایی، علوم، ریاضی و زبان تدریس می کردم و همزمان 20 واحد درسی داشتم که باید پاس می کردم .

از آغاز کار رسمی دانشگاه بگویید در چه سالی وارد نظام آموزشی دانشگاه شدید؟

سال 1362 دانشجوی رسمی تربیت مدرس شدم و در سال 67 به استخدام علوم پزشکی ایران در آمدم و پس از گذراندن دوران استادیاری، سال 68 معاون دانشکده شدم.  در سال 74 در خواست تاسیس آزمایشگاه دادم و از همان سالها تا کنون در فردیس در بخش خصوصی هم کار می کنم .

سال 1385 دانشگاه درخواست همکاری داد و رئیس دانشکده شدم و سال 1390 که دانشگاه تهران مارا زیر پوشش گرفت از ریاست دانشکده برداشته، مجدداً در سال 93 که دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه تهران جدا شد، رئیس دانشکده  شدم. مدتی هم در زمان ریاست دکتر درفشی به عنوان معاون پژوهشی علوم پزشکی البرز کار کردم. همچنین طی سالهای 71 تا 85 مدیر گروه پاراکلینیک سازمان تامین اجتماعی بوده ام .

با این همه تجربه و افتخاراتی که بدست آوردید اگر زمان برگردد بازهم همین رشته را انتخاب می کنید؟

خیر  چون رشته های بالاتری هم می توانستم انتخاب کنم. مشاوره نادرست گرفتم من به ریاضی علاقمند بودم و نویسندگی .

از ویژگی های شغلتان بگویید فضای کاری شغل شما چگونه است ؟

فضای این شغل کار گروهی است و هر کسی که وارد این شغل می شود باید حتما روحیه کار تیمی را داشته باشد از آبدارخانه تا ریاست و مسئول فنی همه باید بتوانند تیمی کار کنند.

از طرف دیگر وجدان کاری مسئله ای بسیار مهم است. مگر کار کارمندان و عملکرد دستگاه چه قدر چک می شود و نتایج نمونه ها درست خوانده می شود؟ مسئول فنی که هر لحظه نمی تواند همه چیز را چک کند،فردی که پشت میکروسکوپ نشسته است باید وجدان داشته باشد همه چیز را به درستی چک کند، فکر کند نمونه ها متعلق به خانواده خودش است . اینها شاخصه های اصلی در شغل ماست و تک رو ها  موفق نمی شوند.

مشکلات اختصاصی صنف شما چیست ؟

متاسفانه وابستگی زیاد مواد مصرفی آزمایشگا ها به خارج ازکشور و مشکلات اقتصادی که بواسطه تحریم ها وجود دارد، تامین تجهیزات را مشکل کرده است . به راحتی هرکیت و دستگاهی بدستمان نمی رسد. پشتیبانی ها به سختی انجام می شود یا گاه اصلا وجود ندارد. کشور ما در حال حاضر گورستان دستگاه های بسیار خوبی است که به علت نبود کیت خوابیده است.

متاسفانه در  مدیریت داخلی امور کشور ومسائل پیچیده علوم پزشکی هیچ کدام از گروههای تخصصی اصلی مشورت نمی گیرند. گاه قراردادهایی امضا می شودکه سراسر زیان است و با مقادیر بسیارکمتر از آن می شود درکشورکارهای زیربنایی و مفید تری انجام داد. کار را از کاردانها نمی خواهند و طرف مشورت قرار نمی دهند.

با توجه به پاندمی کرونا درحال حاضرکشورهایی موفق هستند که غربالگری را اصل قرار داده اند، ولی آن زمان که ما اعلام ضرورت کردیم اجازه غربالگری ندادند. فکر می کردند منافع شخصی در میان است. ابتدا فقط مراکز درمانی دولتی را مجاز به انجام غربالگری دانستند و تنها از تیرماه سالجاری بود که بخش خصوصی را وارد این جریان کردند. بی اعتمادی به بخش خصوصی آسیب های فراوانی به ما زد.

اخلاق حرفه ای در شاخه تخصصی رشته شما چگونه تعریف می شود و در چه چهارچوبی می گنجد؟

در فصل دوم یکی از کتاب هایم به این مقوله پرداخته ام که ما در سه حوزه می توانیم این مقوله را بخش بندی کنیم .

نخست مردم که باید راز دار آنها باشیم و کارشان را با بهترین کیفیت انجام دهیم. سپس پرسنل و همکاران که موظف به حفظ شان رشته آنها هستیم . باید تلاشمان را بکنیم که مطلبی به جدال کشیده نشود. به سمت رقابت ناسالم نرود . سوم آنکه نسبت به دست اندرکاران خدمات سلامت و پزشکانی که برای ما مریض می فرستند، دانشگاه و نظام پزشکی و امورآزمایشگاه ها وظایف متقابلمان را به درستی انجام بدهیم .

نظرتان درباره نظام پزشکی چیست؟

از آنجا که عضو هیات بدوی دادسرای نظام پزشکی فردیس هستم مسائل و مشکلاتی را که نظام پزشکی با آن سر و کار دارد به خوبی می شناسم سال 88 تا 92 عضو هیات مدیره سازمان و نایب رئیس بودم و همچنین عضویت شورای سردبیری نشریه سازمان را داشتم . می دانم که نظام تمام تلاش خودش را می کند ولی در کشور ما هنوز به NGO ها خیلی بها داده نمی شود در مقایسه  نظام مهندسی دارد تلاش می کند خودش را جابیاندازد و نفوذآن در ارکان دولتی  قابل توجه تر  است .

به عنوان نمونه  نظام پزشکی در دادگاه ها دور زده می شود . دربخش دارایی چه قدر به حرفهای نظام پزشکی گوش داده می شود؟ آیا نظام پزشکی درعلوم پزشکی و شهرداری نفوذ دارد؟ آنقدر برش دارد که به حرفهایش گوش کنند. حالا یا ضعف ماست یا ضعف قانون یا دیدگردانندگان کشور ...

چرا کارشناس ها و کارشناسهای ارشد های علوم آزمایشگاهی نظام پزشکی ندارند؟

 آنها جامعه علوم آزمایشگاهی (جابک) را دارند و تلاشهای زیادی برای گرفتن نظام آزمایشگاهی و سختی کار انجام داده اند، وعده وعیدهایی هم به آنها داده شده است برخی سه شیفت کار می کنند مسائل صنفی یادشان می رود و پیگیری مستمر نمی کنند.در بین فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی نیز  بیکار وجود ندارد که بتواند پیگیری کند . از طرفی مصوبه مجلس  لازم دارند .

در فاز تخصصی خودتان چه پیامی برای مردم دارید؟

من فکر می کنم کرونا مردم را بهداشتی تر کرد. پیام کرونا بالاتر از پیامی است که من بخواهم بدهم و همانطور که می بینیم مردم نسبت به سال گذشته بهداشتی ترشده اند . ضدعفونی کردن واستفاده از ماسک رشد خوبی بین مردم داشته است به هیچ طریق دیگری نمی شد اینطور به مردم آموزش داد که در روابط ، خرید ها و مصافحه هاشون رعایت کنند.

تلخ ترین خاطره شغلی که برای همیشه در ذهنتان می ماند برایمان تعریف کنید

در کار ما همه اطلاعات و سوابق بیماردر سیستم ها ثبت و ضبط می شود روزی تا 1000 بیمار در دوشیفت دنبال  پذیرش و جوابدهی هستند . حالا در چنین وضعیتی یک روز همه کامپیوتر هایمان همزمان خراب و همه اطلاعاتش پاک شد. مردم هم مراجعه کرده و جوابهای آزمایشهایشان را می خواستند. از یک سو درگیر بودیم تا  مردم را راضی کنیم  تا کمی صبور باشند و از طرفی به مدت 15 شبانه روز بی وقفه همکاران  کار می کردند. با همراهی خانواده هایشان تلاش می کردند جبران کنند .  اطلاعات را دستی تدوین و جمع آوری کردیم ،  این دوهفته بسیار برما سخت گذشت .

از خاطره شیرین شغلی بگوییدکه خستگی را از تنتان درآورده باشد

یک جابه جایی آزمایشگاه داشتیم که 18 ماه طول کشیده بود و برای انتقالش بسیار سختی کشیده بودیم. جا به جایی آزمایشگاه کار بسیار حساس و سخت و حرفه ایست و اطلاعات و تجهیزات باید طوری جا به جا شوند که آب از آب تکان نخورد. روز پنجشنبه ای بود که حسابی فرسوده و خسته بودم از آزمایشگاه آمدم بیرون در حالیکه کلی کار مانده بود و نمی دانستم کی می توانیم کار را دوباره شروع کنیم. ساعت 7 صبح شنبه همکاران زنگ زدند داریم پذیرش می کنیم . اشک شوقی ریختم که تا کنون تجربه اش نکرده بودم و آن حال خوبی که به من  دست داد ، حاصل همکاری 60 نفر پرسنلی بود که طی 48 ساعت پای کار ایستاده بودند و تمامش کرده بودند. این جابه جایی به خوبی انجام شد و برای من تبدیل شد به بهترین خاطره .

اگر  اوقات فراغتی پیدا کنید چه طور می گذرانید؟

اوقات فراغت ندارم ولی هر روز صبح به استخر می روم و آخر هفته اگر فرصتی باشد به باغ و فضای سبز می روم

آخرین کلام؟

بابت این فرصتی که به من دادید ممنونم . امیدوارم شرایط فعلی را به نحو احسن  پشت سر بگذاریم از این تهدید، فرصت خدمت بسازیم و برای ارتقای  سطح بهداشت از آن استفاده کنیم .

برخی رتبه های کسب شده توسط دکتر محمد جواد غروی :.

1- انتخاب استاد برتر علوم پايه در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران در سال 1383.

2- انتخاب استاد نمونه دانشگاه علوم پزشكي ايران در سال 1386.

3- انتخاب استاد نمونه کشوری در سال 1386.

4- انتخاب استاد نمونه در دانشكده پيراپزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران طي سال‌هاي 1384 و 1385.

5- انتخاب پزشك آزمايشگاهي برتر توسط انجمن‌هاي آزمايشگاهي كشور در سال 1388.

6- برگزیده آزمایشگاهیان در روز آزمایشگاهیان ایران در سال 1395

7- انتخاب پزشك آزمايشگاهي برتر توسط سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو های مسلح  و سازمان خدمات درمانی کارکنان دولت  و سازمان  تامین اجتماعی در سال های مختلف

كتب دکتر محمد جواد غروی :

1- جايگاه آزمايشگاه در سيستم‌هاي بهداشتي درماني كشور. سال 80 ـ 1379. انتشارات سازمان تأمين اجتماعي.

2- مروري بر تك‌ياخته شناسي پزشكي. سال 1370. انتشارات مركز علمي رزمندگان اسلام،.

3- اصول آزمايشگاهي روشهاي تشخيص انگل شناسي پزشكي، اقتباس از كتاب سازمان جهاني بهداشت (WHO). سال 1379. ناشر: انتشارات تيمورزاده.

4- كتاب جامع تك‌ياخته شناسي پزشكي، ويرايش دوم سال 1379. ويرايش سوم بهار 1383. ويرايش چهارم1390. ناشر: انتشارات ميرماه.

5- كتاب چگونه استاد/دانشجو باشيم. سال 1387. ناشر: انتشارات پيوند مهر.

6- كتاب اصول مديريت در آزمايشگاه‌هاي پزشكي. سال 1388. انتشارات ميرماه.

7- كتاب جامع تجهيزات آزمايشگاهي و فراورده‌هاي تشخيصي. جلد اول. تجهيزات‌آزمايشگاهي. سال 1382. انتشارات مؤسسه فرهنگي انتشاراتي كتاب مير.

8- كتاب جامع تجهيزات آزمايشگاهي و فراورده‌هاي تشخيصي. جلد دوم. فراورده‌هاي تشخيصي. سال 1382. انتشارات مؤسسه فرهنگي انتشاراتي كتاب مير.

9- آزمايشگاه انگل شناسي پزشكي. سال 1391. انتشارات تيمورزاده نوين.

10-اطلس جامع انگل شناسی. سال 1392. انتشارات تیمورزاده نوین.

11- مرجع کامل تست های تشخیصی و آزمایشگاهی پاگانا.سال 1392. انتشارات اندیشه رفیع.

12- کتاب نکات برتر میکروب شناسی هنری دیویدسون انتشارات ونوس 1399

13- کتاب جامع کرم شناسی پزشکی انتشارات تیمورزاده سال 1394

مقالات دکتر غروی :

بیش از یکصد مقاله به زبانهای انگلیسی و فارسی طی سال 1370 تا 1399

⭕گفتگو با پیشکسوتان(1): دکتر اصغر عزیزی جراح گوش و حلق و بینی
اگر صد بار به دنیا بیایم همین شغل را انتخاب می کنم
https://karaj-irimc.ir/post/97
⭕گفتگو با پیشکسوتان(2 ):
دکتر احمد مظلومی : پزشک و داروساز باید مانند یک تیم درکنار یکدیگر باشند
https://karaj-irimc.ir/post/197
⭕گفتگو با پیشکسوتان (3) علی صمدی جانباز :
عدم حمایت بیمه یعنی عدم حضور معلول در جامعه
https://karaj-irimc.ir/post/223
⭕گفتگو با پیشکسوتان (4): دکتر فربد مفیدی گفتار درمانگر 
هدف خدمت باشد، درآمد پیامد آن است
https://karaj-irimc.ir/post/262
⭕گفتگو با پیشکسوتان (5) :دکتر مینا سلیم متخصص زنان زایمان
حس خوب اعتماد بیمارانم را تجربه کرده ام
https://karaj-irimc.ir/post/271
⭕گفتگو با پیشکسوتان (6):دکتر فریبا نیک دهقان پزشک عمومی
محدوده وظایف پزشکان عمومی نامشخص است
https://karaj-irimc.ir/post/284

https://karaj-irimc.ir/post/292

روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج 
@karaj_nezam   
آدرس سایت رسمی سازمان
Http://karaj-irimc.ir
اینستاگرام:
@nezampezeshkikaraj

 

گفتگو: دکتر عبدالرضا مزینی - فریبا کلاهی