اختصاص ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی البرز به بیماران كرونایی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: حدود ۵۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی این استان را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و در حال حاضر ظرفیت ۴۸ درصد کل تخت‌ها پر شده است

دکتر محمد فتحی بعد از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص آخرین وضعیت بیماری کووید - ۱۹ در استان البرز اظهار کرد: شاهد افزایش پیک کرونا هستیم که علت آن عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده نکردن از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است، این عوامل منجر به افزایش آمار فوتی‌ها و تعداد بیماران بستری در استان شد.

وی با بیان اینکه در این راستا تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شد، افزود: جلساتی در خصوص افزایش آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در سطح استان با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام شد، ضمن اینکه ستاد ملی کرونا در این زمینه دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ کرد.

رشد نزولی میزان فوتی‌ها در البرز

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه پیش از این میزان استفاده از ماسک تقریباً در کل کشور به ۵۰ درصد رسیده بود، گفت: با آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم که به عموم مردم داده شد، خوشبختانه این میزان تا سطح ۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و این موضوع باعث شد میزان فوتی‌ها در البرز نیز کمتر شود و از رشد جهشی به رشد ثابت و حتی نزولی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه تعداد میزان تست‌ها و غربالگری‌ها در استان افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: در نتیجه اکنون بیماریابی در استان افزایش پیدا کرده و امروز میزان بستری‌های ابتلاء به کووید - ۱۹ در بیمارستان‌های البرز ۸۸۸ مورد است.

دکتر فتحی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۵۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی این استان، به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و در حال حاضر ظرفیت ۴۸ درصد کل تخت‌ها پر شده است.

پیک رشد کرونا طی ۲ هفته آینده کاهش می‌یابد

وی ادامه داد: اکنون محدودیت‌هایی اعمال شده و دو هفته دیگر نتیجه آن مشخص می‌شود، قاعدتاً پیک رشد بیماری و فوتی‌های ما کاهش پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اجرای طرح تریاژ رو به جلو در سطح استان البرز تصریح کرد: این طرح با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بیماریابی در حال انجام است، در این زمینه با درمانگاه‌های خصوصی وارد مذاکره شدیم که خوشبختانه همکاری لازم را داشتند و بیماریابی انجام می‌شود، در صورت نیاز نیز بیمار به بیمارستان ارجاع داده و بستری می‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور اجرای طرح تریاژ رو به جلو گروه مشاوره در فضای مجازی تشکیل دادیم، تشریح کرد: بعد از تشخیص بیماری کووید - ۱۹ اگر بیمار نیاز به بستری نداشت، در سامانه سیب ثبت می‌شود، خوبی این طرح این است که بیمار ردیابی و در منزل قرنطینه می‌شود.

دکتر فتحی با اشاره به اعمال محدودیت تردد خودروها اظهار کرد: در استان‌ها و شهرهای با وضعیت قرمز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح تردد درون‌شهری نباید انجام شود مگر به صلاحدید استان نیروهایی که باید خدمات ارائه دهند امکان تردد در شهر دارند و غیر از آنها بقیه کسانی که از قانون سرپیچی کنند جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تردد در کرج و تهران بلامانع است، مطرح کرد: خودروها اگر به شهرهای دیگر ورود داشته باشند، یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

رییس  دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در محدوده‌های وضعیت نارنجی اگر خودرو به شهر دیگری وارد شوند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند.

۴ شهرستان البرز در وضعیت هشدار قرمز

وی با اشاره به اینکه در استان البرز، شهرستان‌های کرج، فردیس، نظرآباد و ساوجبلاغ در وضعیت قرمز قرار دارند، خاطرنشان کرد: اشتهارد و طالقان نارنجی است، البته اگر اعمال محدودیت‌ها خوب اجرایی شود هفته آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

دکتر فتحی با بیان اینکه اگر اعمال محدودیت‌ها رعایت نشود محدوده‌های که زرد است به نارنجی و قرمز تبدیل می‌شوند، ادامه داد: این طرح هوشمندی است که بر اساس وضعیت هر شهرستان اعلام خواهد شد، همچنین وضعیت هر شهرستان دوشنبه هر هفته به وزارت بهداشت اعلام و بر اساس آن تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

وی در پایان متذکر شد: اطلاعات افرادی که به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا می‌شوند توسط اپلیکیشن ماسک در سیستم ثبت می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توانند تا بهبودی کامل از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس و هواپیما استفاده کنند، چراکه باید دو هفته قرنطینه و ایزوله باشند.