سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا

قدرت بیماری زایی و سرایت ویروس كرونا ۳ تا ۹ برابر بیشتر شده است

سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا گفت :قدرت بیماری زایی و سرایت ویروس كرونا ۳ تا ۹ برابر بیشتر شده است

دکتر سلیمانی در خصوص تغییر رفتار ویروس گفت: این ویروس از ابتدای شروع تاکنون جهش های متعددی داشته است. تمهیدات و محدودیت ها میتواند بر کاهش بار بیماری اثر داشته  باشد ، زیرا تجربه های گذشته  نشان میدهد  هر زمان که مردم  پای کار آمدند و رعایت کردند دو هفته بعد نتیجه مثبت در کاهش افراد مبتلا و همچنین موارد فوت  را مشاهده کردیم.

 دکتر سلیمانی  در خصوص تغییر رفتار ویروس گفت:  این ویروس از ابتدای شروع تاکنون جهش های متعددی داشته است اما یکی از مهمترین این جهش ها قدرت بیماری زایی و قدرت انتقال آن و سرایت بیماری به افراد دیگر است که تقریباً ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است و  ماندگاری ویروس بعد از عطسه یا سرفه فرد مبتلا در فضای محدود و بسته تا بیش از ۵ ساعت است و ابتلاء از طریق ترشحات  ماندگار وجود دارد . 

وی  تاکید کرد :  انتقال بیماری  از گذشته خیلی جدی تر شده است از این رو استفاده از ماسک از خانه تا خانه و حتی در خانه برای افراد دارای علائم ضروری است .   سلامت مهم است اما باید معیشت مردم هم در نظر گرفته شود و یک تعادل در معیشت و سلامت مردم  برقرار شود. 

همچنین وی افزود:  آخرین یافته ها  حاکی از این است که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ،  استفاده از ماسک،  رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت دست ها از ابتلای به بیماری جلوگیری میشود . 

 دکتر سلیمانی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بیماران به صورت خفیف و بی علامت هستند  تصریح کرد :  ۴۰ درصد به صورت متوسط  و علامت کم بیماری بروز می کند و نیاز به بستری ندارند  و باید   در قرنطینه  خانگی دوره درمان را سپری کنندو در صورت نیاز با مراجعه به پزشک داروهای درمانی اولیه را  دریافت نمایند و به صورت علامتی درمان شوند .
و در  ۲۰ درصد از افراد   علایم شدید  این بیماری بروز میکند و به بیمارستان مراجعه کرده و در صورت نیاز بستری میشوند.