دیدار نوروزی جمعی از اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی با دادستان محترم کرج

دیدار نوروزی جمعی از اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی با دادستان محترم کرج

 دیدارنوروزی هیئت مدیره نظام پزشکی با دادستان محترم کرج جناب اقای دکتر مددی 

 

در این جلسه که در ان هیئت مدیره نظام پزشکی در دفتر دادستان محترم کرج مهمان ایشان بودند، جمعی از اعضای هیئت مدیره، ریاست سازمان را همراهی میکردند . در ابتدا جناب اقای دکتر صداقت ریاست سازمان ضمن تبریک سال نو به عدم رعایت شان جامعه پزشکی در سال های اخیر در سطح جامعه اشاره کردند و تاکید کردند که جامعه پزشکی که در طول دوران کرونا با تحمل همه مصائب و خطر ها به وظیفه خود در بهترین شکل ممکن عمل کردند، خیلی زود توسط مسئولین و جامعه به فراموشی سپرده شدند . ایشان اشاره کردند ورود و دخالت افراد غیر به حوزه فعالیت پزشکی موجب نگرانی جدی جامعه پزشکی است و عواقب جبران ناپذیری برای مردم به دنبال خواهد داشت ، چه بسااین روزها ارایشگران به جراحی لیپوساکشن میپردازند .  از طرف دیگر شهرداری با عناوین مختلف و مغایر قانون چالش های نابه جایی را برای جامعه پزشکی ایجادمیکند .موضوع عوارض کسب و پیشه و یا تاسیس مطب در محل با جواز تجاری و..
موضوع دیگر نگرانی از عدم افزایش منطقی تعرفه ها و عدم هماهنگی هزینه ها و درامد هااست، عدم شفافیت مسئولین و اطلاع رسانی درست به مردم موجب هجمه ناحقی به جامعه پزشکی شده است .  متاسفانه مجموع این عوامل موجب دلسردی وافزایش چشم گیر امار مهاجرت پزشکان به خارج از کشور شده ، مسئله ای که به هیچ وجه به نفع کشور ومردم نیست . 
ایشان در ادامه به مصوبات غیر اصولی اشاره کردند که بیشتر ایجاد مسئله و چالش غیر منطقی برای جامعه پزشکی می کنند. از جمله بحث اجبار در انتخاب نوع زایمان در تخصص زنان و یا اخذ مجوز کسب در کنار مجوز های وزارت بهداشت برای گروه اپتومتری 

دکتر صداقت در ادامه اشاره کردند که دغدغه پزشک بایددرمان و نجات بیمار باشد و این مسائل انگیزه و انرژی اورا برای انجام درست رسالت شغلی میگیرد .

در ادامه هر یک از مدعوین به بیان برخی از نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

دکتراذر سینا به افزایش روحیه پزشک ستیزی در جامعه اشاره کردو خواستار توجه بیشتر قضات به این مسئله در حین رسیدگی به پرونده های قضایی شد . 
دکتر ملکی اشاره کرد که در مواردی شهرداری برای گرفتن عوارض تهدید به پلمپ و قطع برق مراکز میکند که این امر برای مراکز درمانی از جمله ازمایشگاه ها موجب نگرانی جدی شده است.
دکتر ایزدی با اشاره به ارزش و جایگاه جامعه پزشکی مجددا خواستار حفظ شان جامعه پزشکی در دادگاه ها شد .
دکتر سرزعیم اشاره کرد که ورود شهرداری به این حوزه در حدی است که حساب های بیمارستانی را مسدود کرده و این در روندکار بیمارستان ها اختلال ایجاد کرده است .
خانم حاج حسینی با اشاره به مصوبات غیر کارشناسی اخیر که موجب ایجاد فضای ناارام در فعالیت برخی رشته ها شده خواستار ورود دادستان برای حل این مسئله و رفع موانع گردید .و نیز به عدم تناسب مجازات ها با جرم مرتکب شده در برخورد با موضوع دخالت افراد غیر در امور درمان اشاره کرد .
دکتر جمالی با اشاره به اینکه نظام پزشکی و واحد نظارت معاونت درمان در امر ورود به پرونده های دخالت در امور پزشکی محدود هستند خواهان همراهی جدی حوزه قضا به این امر شد .او اشاره کرد در مواردی در سالن های زیبایی کار پزشکی انجام میشود . 
دکتر موبدی با اشاره به قوانین و مصوبات و ارا ۵۷۶و ۵۷۷ در رابطه با عوارض شهرداری از عدم تمکین شهرداری هااز دستور قائم مقام وزارت کشور به استانداران سراسر کشور ابراز تاسف کرد .

سرکار خانم دکتر کیانی دادستان محترم نظام پزشکی با اشاره به اینکه در بحث دخالت افراد غیر به حرف پزشکی و وابسته ، دست سازمان نظام پزشکی بسته است و قانون نیز به اندازه کافی برای مجرمین باز دارنده نیست ،تاکید کردند در بخش انتظامی سازمان و در ارتباط با اعضای نظام پزشکی همه   تلاش بر این است که حقوق مردم حفظ شود و در موارد لزوم تذکر لازم به همکاران سازمان با حفظ شان و جایگاه این جامعه ، داده شود. ولی درمواردی که فرد فاقد صلاحیت و مجوز مشغول انجام امر پزشکی است و با جهالت و جسارت ناشی از عدم اگاهی دست به کارهای خطر ناک و پر ریسک زده که به شدت اسیب رسان است ، بهتر است که مجازات از بازدارندگی بالاتری برخوردار باشد . در ادامه ایشان به مشکلات ناشی از ایجاد اجبار در انتخاب نوع زایمان برای پزشک و بیمار اشاره کردندو تاکید کردند متناسب با شرایط و حال بیمار ،نوع زایمان انتخاب میشود و در این امر باید به انتخاب مادر و خانواده ی او احترام گذاشت . چراکه عواقب این اجبار بر ساختار درمان استان تحمیل خواهدشد .

در ادامه جلسه دادستان محترم جناب اقای دکتر مددی به اهمیت مسئله فرهنگ سازی در کنار بهبود معیشت جامعه اشاره و عنوان کردند بسیاری از این مسائل ناشی از سو مدیریت ها و به کار نگرفتن افراد متخصص در جایگاه درست ایجاد شده ، اگر نظر تخصصی و کارشناسی در تصمیم گیری ها لحاظ شود بسیاری از مشکلات ایجاد نمیشود . ایشان تاکید کردند که در دستگاه قضا حقوق عامه به جد مورد تاکید و توجه است و دادستانی با موارد غیر قابل دفاعی که در دستور العمل ها به حقوق عامه اسیب میزد ، برخورد میکند . ایشان تاکید کردند که ما نمیتوانیم بدون در نظر گرفتن حقوق مشروع و طبیعی مردم برای انها تصمیم بگیریم و این مطالبات عموم مردم است که به قانون مشروعیت اجرا میدهد . ایشان اشاره کردند در سالهای اخیر مصادیق این حقوق عامه با جدیت بیشتری در دست بررسی است.
ایشان اشاره کردند در بحث حقوق عامه اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مانند اطلاع رسانی درست از طریق رسانه ها و فضای مجازی مورد توجه است ولی جایی هم که اقدام سلبی لازم باشد ما ورود خواهیم کرد . در ادامه ایشان با اشاره  به هماهنگی با اماکن و پلیس فتا ، به اتخاذ تدابیر هوشمندانه ای برای کنترل بهتر و نه الزاما محدود کردن فضای مجازی اشاره کردند و نمونه هایی از ورود دادستانی به این مهم را بیان کردند. 
دادستان محترم در پایان تاکید کردند با ایجاد تمهیداتی در ارتباط موثر و کارامد بین دادستانی و نظام پزشکی برای حل دغدغه ها و نگرانی های جامعه پزشکی فراهم خواهدشد ومقرر گردید این دغدغه به شکل منسجم و مدون به دادستانی ارائه گردد . 

این دیدار دوستانه که حدود دوساعت به طول انجامید ، حامل پیام دلگرمی و دوستی و همکاری نزدیک و تنگاتنگی در سال جدید بین سازمان نظام پزشکی و دستگاه قضا بود .