دراجراي ماده 2ومواد 28 تا 43 قانون سازمان نظام پزشكی مصوب 25/1/83 مجلس شورای اسلامی که در تاریخ 16/8/83 با اصلاحاتی به تصویب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسیده وبه منظور تلاش در راستای پيشبرد و اصلاح امور پزشكی و حفظ شئون جامعه پزشكي و حمايت از حقوق صنفی و حرفه ای شاغلين حرفه هاي پزشكی و همچنين حفظ وحمايت ازحقوق بيماران، رسيدگی به تخلفات صنفی وحرفه ای شاغلين حرفه های پزشكی و وابسته موضوع ماده 4 قانون سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ايران به شرح مواد آتی در دادسراها، هياتهای بدوی انتظامی شهرستانها، هياتهای تجديد نظر انتظامی استانها و هيات عالی انتظامی مستقر در سازمان نظام پزشكی مركز صورت می گيرد.
اداره كل امور هياتهاي انتظامي
مرکز پیشگیری از قصور و جرائم پزشکی
اجرای مصوبات هیات مدیره که توسط ریاست هیات مدیره ابلاغ می گردد
دستور تشکیل کمیته های کارشناسی تخصصی برای بررسی پرونده های ارجاعی و نظارت بر عملکرد آنها
مکاتبه با مراجع ذیصلاح قضایی و درمانی جهت تکمیل پرونده های انتظامی
ارتباط و تعامل با دستگاه قضایی و انتظامی
دستور ثبت اطلاعات مربوط به پرونده های انتظامی در سیستم یکپارچه سازمان مرکزی
ارایه گواهی عدم سوء پیشینه با هماهنگی معاونت انتظامی سازمان مرکزی
مشارکت در تشکیل شوراهای حل اختلاف
مشاوره و راهنمایی مراجعین در حیطه امور انتظامی
ارایه شکایات رسیده به دادسرای انتظامی جهت ثبت شکایات و راهنمایی شاکیان جهت مشاوره بادادستان یا دادیار اول
نظارت بر کلیه مراحل رسیدگی به امور پرونده های انتظامی از دادسرا تا هیات تجدیدنظر انتظامی استان
پاسخ به درخواست های کارشناسی از طرف مراجع ذیصلاح قضایی
پاسخ به استعلام مراجع قضایی در خصوص عضویت اعضاء و اعلام مشخصات فردی و مکاتباتی اعضاء به مراجع قضایی مطابق ضوابط و مقررات
بررسی آماری و تحلیل شکایات واصله و آرای صادره از دادسرا و هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی
دستور انتشار موارد شایع قصور پزشکی جهت پیشگیری از تکرار آن در مجلات سازمان نظام پزشکی
ایجاد پایگاه تحقیقاتی برای بررسی موارد قصور پزشکی و ارایه راهکارهای علمی و عملی برای پیشگیری از تکرار آنها
معاونت انتظامی
تلفن سازمان (شماره مستقیم) : 32539310-026
طبقه اول – اتاق 102
شرح وظایف (خلاصه فعالیت):
طبقه اول – اتاق 103
طبقه اول – اتاق 113
شرح وظایف (خلاصه فعالیت):
کارشناسان دفتر دادسرا : .......
تلفن سازمان (شماره مستقیم) : 32522178-026 32520184-026
طبقه اول – اتاق 104
شرح وظایف (خلاصه فعالیت):
تلفن سازمان (شماره مستقیم) : 02632522178-02632520184
طبقه اول – اتاق 101 و 105
شرح وظایف (خلاصه فعالیت):
فصل اول – حوزه صلاحیت
ماده41- قلمروصلاحیت هیات بدوی حوزه ای است که توسط شورایعالی تعیین میشود و محل آن مقر نظام پزشکی آن شهرستان است.
ماده42- رسیدگی به تخلف درهیات بدوی که تخلف درحوزه آن واقع شده، به عمل میآید.
تلفن سازمان (شماره مستقیم) : 32520128-026
طبقه اول – اتاق 111
شرح وظایف (خلاصه فعالیت):
ماده66- مرجع تجدیدنظرخواهی ازآرای هیاتهای بدوی هرحوزه انتظامی، هیات تجدیدنظر مرکز همان استان است.
فصل دوم - اشخاص ذینفع جهت درخواست تجدید نظر
ماده67- اشخاص ذیل، حق درخواست تجدید نظررا دارند:
الف- محکوم علیه یا نماینده قانونی او.
ب- شاکی یا مشتکی عنه مندرج در ماده 30 قانون.
فصل سوم: درخواست تجدید نظر و مقدمات رسیدگی
ماده68- متقاضی تجدیدنظر باید درخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر هیات بدوی صادر کننده رای تسلیم نماید.
مرجع یاد شده باید بلافاصله پس از وصول درخواست آنرا ثبت نموده و رسیدی مشتمل برتاریخ و نام متقاضی و طرف شکایت تسلیم نماید و روی کلیه برگه های درخواست تجدیدنظر، همان تاریخ را قید کند. این تاریخ، تاریخ تجدیدنظرخواهی محسوب میشود.
تلفن سازمان (شماره مستقیم) : 32520128-026
طبقه اول – اتاق 111
شرح وظایف (خلاصه فعالیت): شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت(
در بسیاری از استان ها شوراهای حل اختلاف ویژه رسیدگی به امور بهداشتی و جرایم پزشکی شروع به فعالیت نمودند.
اعضای شوراهای ویژه از میان کارشناسان و متخصصان صاحب صلاحیت در رشته های مرتبط پزشکی با تایید و معرفی سازمان نظام پزشکی و با رعایت آئین نامه اجرائی ماده ۱۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه برای مدت ۳ سال انتخاب شده و علاوه بر شرایط عمومی باید فاقد محکومیت کیفری یا انتظامی باشند.
رسیدگی و حل و فصل اختلافات اعضای جامعه پزشکی با یکدیگر و همچنین اختلافات جامعه پزشکی با سایر اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی در صورتیکه مبلغ خواسته یا محکوم به کمتر از ۵میلیون تومان باشد و یا در صورتیکه هر دوطرف در خصوص ارجاع پرونده به شورا توافق داشته باشند ،در صلاحیت شورای حل اختلاف است.
در عمل عمده پرونده های مرتبط با دندانپزشکی و یا پرونده هایی که پیش بینی می شود دیه ای که متهم به آن محکوم خواهد شد کمتر از ۵ میلیون تومان است به شورای حل اختلاف جهت رسیدگی ارجاع داده می شود.