گفتگو با پیشکسوتان(2 ):

دکتر احمد مظلومی : پزشک و داروساز باید مانند یک تیم درکنار یکدیگر باشند

دکتر احمد مظلومی داروساز و از قدیمی های این رشته در کرج است . متولد1332 زنجان. فارغ التحصیل 1357 از دانشگاه تهران. با انگیزه و همچنان پای کار. سه دوره عضو انجمن دارو سازان کرج هم بوده است .

دکتر مظلومی می گوید آن سالها رشته داروسازی ابعاد عقیدتی سیاسی داشت وتجارت دارو در درست یک اقلیت بود. به تحقیقات دارویی و تولید علاقمند بودم و از آنجا که رتبه خوبی داشتم و به عنوان مدرس دانشکده داروسازی  هم دعوت شدم اما چون حقوق خوبی نداشت به سمت صنعت رفتم و در سال 1370 داروخانه ام را تاسیس کردم .

دکتر مظلومی در پاسخ به این پرسش که"گاهی تصور می شود  داروخانه ها شبیه سوپر مارکت عمل می کنند  و نگرش علمی به آنها نمی شود" گفت:  فعالیت داروخانه ها دورو دارد یک لبه آن تجارت است مانند دیگر اصناف که سرمایه گذاری برروی محصولات دارویی و بهداشتی است و سودی از فروش آن حاصل می شود و روی دیگر ابعاد علمی تخصصی است .

متاسفانه مسئولین جامعه ما برای فعالیت علمی و تخصصی داروخانه ها بهای لازم را قائل نیستند و به چشم دیگر اصناف به داروخانه ها نگاه می کنند. در شرایطی که بیشتر فعالیت علمی و تخصصی داروخانه رایگان در اختیار بیماران است  و از سوی دیگر مزایای دیگر اصناف را هم ندارد. اغلب افزایش قیمت اجناس در سایر اصناف تابع عرضه و تقاضاست و به تناسب تورم قیمت آن افزایش پیدا می کند، در حالیکه دارو کالای استراتژیک است و تابع تصمیمات وزارت بهداشت و طبعا با تورم نرخ در جامعه قیمتهای آن تغییر نمی کند و همین مسئله انگیزه پرداختن به موضوعات علمی را از بین می برد. بنابراین اقدام به اجاره دادن یا واگذاری داروخانه ها به غیر داروسازان  می کنند.

پرسیدیم از بُعد آموزش و فرهنگ سازی مصرف دارو و انباشت داروها در منزل چه توصیه ای به مردم دارید ؟

 در پاسخ گفت: اغلب  به جای فرهنگ سازی از اهرم زور و دستور استفاده می شود . یعنی بدون توجه به مشکلات جامعه از داروخانه ها می خواهند تا از دادن دارو بدون نسخه خود داری کنند. اگرچه داروسازان خودشان به این مسئله واقفند و برابر تشخیص پزشک دارو های تخصصی را به مریض می دهند اما در مورد داروهای او . تی .سی قضیه متفاوت است ولی قانع کردن بیماران و مراجعین کار بسیار سختی است و گاه منجر به درگیری می شود.  از طرفی بیمار اغلب داروهای تجویزی پزشک را به طور کامل مصرف نمی کند. در بسیاری خانه ها مجموعه ای از داروهای مصرف نشده مانده است که نتیجه عدم مصرف صحیح داروست و باید به جامعه آموخته شود اولا خود درمانی نکنند و سپس  داروهای تجویزی را تا انتها مصرف کنند. داروهارا به دیگران نبخشند. خودشان اقدام به انهدام دارو نکنند. زیرا معدوم کردن دارو امری تخصصی است که باید با حضور نماینده اداره غذا دارو انجام شود.

بحثمان به اخلاق حرفه ای که رسید از دکتر مظلومی خواستیم تا به عنوان پیشکسوت از جایگاه اخلاق حرفه ای برایمان بگوید :

گفت: داروهای موجود در داروخانه امانت مردم نزد ماست  پس موظفیم این اقلام را به صورت استاندارد نگه داریم و با نظارت دقیق و مشاوره های لازم در اختیار مردم بگذاریم.

دکتر احمد مظلومی در پایان از انتظارات و توقعاتش از سازمان نظام پزشکی گفته مبنی براینکه نظام پزشکی در برخی امور حضور فعال بیش از پیش داشته باشد. مثلا در موضوع کووید19 ماسک و مواد ضد عفونی کننده به طور گسترده در دکه های کنار خیابان و لاستیک فروشی ها بدون نظارت برکیفیت و قیمت توزیع می شود ولی به داروخانه ها فشار می آورند که به قیمت مصوبی بفروشند که توزیع نمی شود! به همین دلیل اغلب داروخانه ها ازخرید و توزیع ماسک امتناع می کنند .

ما داروسازان انتظار داریم تا در مواردی از قبیل تعرفه خدمات علمی و تخصصی، مشاوره با بیماران، اخذ مطالب از بیمه ها و همچنین پرداخت مالیات به داروخانه ها کمک مضاعف صورت گیرد.

کاری از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کرج

 

 

گفتگو از دکتر عبدالرضا مزینی - فریبا کلاهی